کد مطلب: ۴۴۸۰۵۴

حذف چهار صفر از واحد پول چه تاثیری بر معاملات بورس دارد؟

حذف چهار صفر از واحد پول چه تاثیری بر معاملات بورس دارد؟

روز گذشته مجلس کلیات لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور موافقت کرد. با حذف ۴ صفر از واحد پولی ملی، معاملات بازار سهام چگونه تحت تاثیر قرار خواهند گرفت؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز گذشته و در جریان بررسی کلیات لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور در صحن علنی مجلس، تصمیم گرفته شد تا حذف ۴ صفر از واحد پولی کشور و تبدیل ۱۰ هزار ریال به تومان به عنوان واحد پول کشور در سریع‌ترین زمان ممکن رخ دهد هر چند رئیس شورای پول و اعتبار مدت زمان موردنیاز برای اجرایی شدن این تحول عظیم را ۲ تا ۵ سال دانست.

با این حال در طول تاریخ سابقه حذف صفر از پول ملی در کشورهای مختلفی انجام گرفته که برخی از آنها موفقیت‌آمیز و برخی دیگر با شکست مواجه شدند. یکی از موفق‌ترین این تجربه‌ها ترکیه بود که همزمان با حذف ۶ صفر از پول ملی سیاست‌های اصلاح زیرساخت‌های اقتصادی را در دستورکار خود قرار داد و توانست به واحد پول جدید خود ثبات دهد.

اما پرسشی که شاید برخی اهالی بازار سهام داشته باشند، تاثیر این تصمیم بر روند بورس و خرید و فروش سهام است. بازاری که از ابتدای سال جاری تاکنون بازدهی فوق‌العاده‌ای را به ثبت رسانده است. بدون شک یکی از تاثیرهای این تصمیم، می‌تواند جنبه روانی آن باشد. به صورت معمول معامله‌گران به خرید سهم‌های ارزان‌تر تمایل بیشتری دارند به عنوان مثال اگر فردی پس از بررسی صورت‌های مالی و انجام تحلیل‌های مختلف میان دو سهم A و B مردد باشد معمولا سهمی را انتخاب می‌کند که قیمت کمتری دارد. اما با حذف ۴ صفر تمامی نمادها با چنین رویدادی مواجه می‌شوند و عملا نمی‎توان تاثیر روانی این تصمیم را چندان بزرگ دانست.

نظر کارشناسان

برخی کارشناسان البته معتقدند که از آنجا که این اقدام به منظور سر و سامان دادن وضعیت موجود و کاهش ارزش در قیمت‌ها از لحاظ صفری در نظر گرفته شده است، بنابراین اگر چه از نظر مالی و رفتاری بر بازار تاثیرگذار است اما روی عملکرد مالی شرکت‌ها تاثیر چندانی ندارد.

مدیر عامل شرکت بورس تهران نیز در همین رابطه از امادگی بورس برای ساماندهی بستر لازم برای حذف چهار صفر از پول ملی در معاملات بورس سخن گفت و اعلام کرد حذف پول ملی حذف صفر از پول ملی به تنهایی نمی‌تواند تاثیر چندانی را در اقتصاد کشور داشته باشد، اما اگر برنامه‌های دیگری در کنار حذف صفر از پول ملی در دستور کار قرار گیرد می‌توان نسبت به آثار مثبت آن در کشور امیدوار بود. او معتقد است این اتفاق دیگر ریسک چندانی بر سهم‌هایی که قیمت پایینی دارند تحمیل نمی‌شود.

در همین رابطه سعید اسلامی بیدگلی نیز معتقد است این تصمیم در متغیرهای بنیادی اقتصاد تغییری ایجاد نخواهد کرد و باید منتظر اثرات این سیاست‌گذاری در زمینه تورم باشیم. این کارشناس همچنین در خصوص تاثیر آن بر بورس اعلام کرد که با توجه به رندشدن اعداد در معاملات، بازار سهام از این تغییر تاثیر مثبتی می‌پذیرد.

تغییر احتمالی

با این حال اگر بازه نوسان قیمتی هر سهم به جای یک ریال به یک تومان جدید ( ۱۰ هزار ریال) تغییر پیدا کند؛ بدون شک تعداد سفارشات متنوع کمتر شده و دستکم فشار کمتری بر هسته معاملاتی وارد می‌شود. به عنوان مثال سهمی که در حال حاضر در بازه قیمتی ۱۱۴۰۰۰ و ۱۲۶۰۰۰ ریالی معامله می‌شود در روز امکان ثبت ۱۲ هزار سفارش در قیمت‌های متنوع دارد اما زمانی که ۴ صفر حذف شود بازه نوسان ۵ درصدی بین ۱۱٫۴ تا ۱۲٫۶ تومان جدید خواهد بود که بدون شک تعداد سفارشات مختلف هم کاسته می‌شود. البته باید دید که تعداد رقم اعشار مدنظر ( زیرواحد پولی قران جدید) برای سازمان بورس در معاملات چند رقم خواهد بود. به هر حال باید منتظر تدبیر سازمان بورس برای این موضوع بود که البته به نظر می‎‌رسد یکی از راهکارها می‌تواند توسان قیمتی یک تومانی و حذف تدریجی دامنه نوسان روزانه باشد.

در نهایت از آنجایی که اجرایی شدن این تصمیم دستکم بین ۲ تا ۵ سال به طول خواهد انجامید، فرصت کافی برای سیاست‌گذاری درست و ایجاد تغییرات لازم در سامانه معاملاتی بورس در اختیار مسوولان خواهد بود. می‌توان انتظار داشت که سازمان بورس و مدیریت جدید آن تمامی زیرساخت‌های لازم برای تغییرات را پیشاپیش بررسی کرده و با نظر خبرگان حوزه مالی و اقتصادی نسبت به تصمیمی جامع و برنامه‌ریزی‌شده در این خصوص اقدام کنند تا دیگر شاهد تغییرات یک‌شبه و ناگهانی در خصوص قوانین حاکم بر بازار سهام نباشیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اگر این ریال هم بشه تومان و بعدش مثل ریال تورم داشته باشم و پول بی ارزش داشته باشیم فقط هزینه بیت المال مون میره واسه اسکناس چاپ کردن جدید

  • فردین عظیمی نژاد

    فکرنکنم اینا به فکر مردم باشن

  • ناشناس

    سلام…خوشبین باشین..اتفاقاً احتمالش خیلی زیاده که وضعییت اقتصادیمون بهتر بشه….شک نکنین..با این کار ارزش پولمون مطمئن باشین بیشتر میشه..

  • ناشناس

    اول تورم بایدکنترل ومهارشودسپس مراحل بعد،بااین تورم دورقمی مثل این است که یک سیب سالم وسط یک جعبه سیب خراب قرار بگیردحتما”سیب سالم هم خراب می شود.خدایا توخود نگهداراین مردم شریف باش بااین تصمیمات.

  • ناشناس

    هرکاری انجام میدین بدین فقط قشرضعیف ضعیفتر نشود روندزنگی سخترنشودمتشکرم

  • اذربایجان اولادی

    این لایحه هم یه سیاست یا لابی گری هست . زیرا هیچ اتفاقی برا اقتصاد نخواهد افتاد . جز اینکه بگویند . حالا دلار شد 1 تومان و 5 قرون … یا اختلاصگران که به جای 4 میلیارد و 800 میلیون تومان گفته خواهد شد 480 هزار تومان. بابا طرف اختلاص نکرده . بلکه حقش رو از این مملکت گفته …کشور ما کشوری مصرف گرا هست . پس بیش از صادرات . واردات خواهیم داشت . حال که مصرف گرا هستیم . و اجناس وارد میکنیم . اجناس با دلار محاسبه میشود . یعنی هزنیه ما با دلار محاسبه میشود و در امد ما با ریال … اگر واقعا کارشناسان دغدغه مردم را دارند. باید فکری به حال این قضیه بکنند . و صورت مسائله رو پاک نکنند. اگر قرار هست هزینه ما با دلار محاسبه بشود. چرا درامد ما با دلار محاسبه نمیشود.

  • ناشناس

    همه چیز انجام میشه برای پولدارها مشکلی هم نیست اما کسی سئوال نمیکنه چرا پراید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • ناشناس

    فقط میخان حواث مردم را تا مدتی به این ترتیب هپلی هپو کنن

  • ناشناس

    حذف 4 صفر از پول ملی شدیدا باعث تورم خواهد شد و مردم متوسط و فقیر جامعه به فلاکت زندگی خواهند کرد
    از دولت

  • ناشناس

    باسلام
    با حذف ۴ صفر تکلیف نمادهایی که ارزش هر سهم کمتر از ۱۰۰۰ ریال هست چطور میشه؟