کد مطلب: ۵۷۲۴۹۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

هزینه ۷۲۰ میلیون یورویی رمدسیویر / با این پول ۱۸۰ میلیون دز واکسن می‌شد خرید!

هزینه ۷۲۰ میلیون یورویی رمدسیویر / با این پول ۱۸۰ میلیون دز واکسن می‌شد خرید!

۷۲۰ میلیون یورو خرج داروی رمدسیویر شده و حالا مقامات وزارت بهداشت می‌گویند سهم این دارو در درمان کرونا «ناچیز» است. این در حالی است که می‌شد با همین میزان ارز، حداقل بین ۱۸۰ تا ۴۲ میلیون دز واکسن کرونا وارد کرد و مانع مرگ هزاران نفر شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مصرف داروی رمدسیویر ظرف ٧٢ ساعت، ۱۰ برابر افزایش یافته است. این آماری است که رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرده. دارویی که از روزهای اول شیوع کرونا به‌عنوان یکی از موثرترین داروهای درمانی عنوان شد. قیمت آن ناگهان تا چند ده میلیون بالا رفت و بازار سیاه آن شکل گرفت.

آنگونه که فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران گفته ایران در این مدت ۷۲۰ میلیون یورو خرج رمدسیویر کرد. رقمی معادل ۸۵۰ میلیون دلار در شرایط کمبود ارزی و شرایطی که به گفته علیرضا زالی ایران واکسن کرونا وارد نمی‌کرد چون گمان می‌کرد گران است.

اما در مقابل ۷۲۰ میلیون یورو خرج رمدسیویر کردند. اما این دارو نه تنها ارزان نشد که گران شد. مردم در داروخانه‌ها در صف خرید رمدسیویر بودند و دلالان در بازار آزاد آن را با هر قیمتی می‌فروختند. از یک میلیون گرفته تا ۱۵ میلیون تومان (گزارش ایسنا).

اما حالا رئیس سازمان غذا و دارو گفته این دارو آنقدرها هم در درمان کرونا موثر نیست و سهم آن در درمان کرونا ناچیز است.

۷۲۰ میلیون یورو چند دز واکسن است؟

نکته قابل توجه درباره این دارو این است که علیرضا زالی چند روز پیش گفته بود ما «۷۲۰ میلیون یورو خرج رمدسیویر کردیم اما این پول را باید خرج واکسن می‌کردیم.» او گفته بود «اجازه خرید واکسن ندادند چون فکر می‌کردند گران است.»

بر اساس اظهارات شانه‌ساز و زالی، ایران در بدترین شرایط ارزی خود، ۷۲۰ میلیون یورو ارز را هدر داده چون گمان می‌کرده داروی رمدسیویر داروی موثری است و حالا مقامات سازمان غذا و دارو فهمیده‌اند که نیست و اشتباه می‌کرده‌اند.

اما این همه ماجرا نیست. مساله این است که ایران می‌توانست با این ۷۲۰ میلیون یورو، کل واکسن مورد نیاز کشور را وارد کند.

قیمت‌های مختلفی برای خرید واکسن ذکر شده است. از ۵ دلار برای خرید هر واکسن که رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران عنوان کرده بود تا ۲۰ دلاری که وزارت بهداشت ادعا کرده بود.

اگر قیمت هر دز واکسن ۵ دلار (۴ یورو) باشد با پولی که خرج رمدسیویر شده می‌شد ۱۸۰ میلیون دز واکسن وارد کرد و ۹۰ میلیون نفر را واکسینه کرد. یعنی کل جمعیت ایران را!

اگر مبنای قیمت واکسن ۲۰ دلار باشد، با پول خرج شده برای رمدسیویر می‌شد می‌شد ۴۲ میلیون دز واکسن وارد کرد و حداقل ۲۱ میلیون نفر را واکسینه کرد.

به عبارتی اگر اظهارات زالی درست باشد، ایران معادل کل پول لازم برای واردات واکسن را به خرید و تهیه دارویی تخصیص داده که حالا می‌گویند سهم آن در درمان بیماری کرونا ناچیز بوده است.

آزمون و خطایی به قیمت مرگ ۳۵هزار نفر

این اولین باری نیست که در ماجرای کرونا مسئولان با آزمون و خطا پیش می‌روند. در ماجرای تولید واکسن داخل هم ماجرا همین بود. از بهمن و اسفند سال گذشته تاکنون جهان درگیر خرید و تزریق واکسن کروناست و برخی کشورها کل جمعیت خود را واکسینه کرده‌اند اما ایران درگیر تاسیس خط تولید واکسن کرونا و گودبرداری محل کارخانه تولید واکسن بود.

روند واردات واکسن در ایران کند بود و ظرف شش ماه کمتر از ۱۰درصد جمعیت ایران واکسینه شدند. در این مدت حداقل ۳۵ هزار نفر به تعداد کشته‌های کرونا اضافه شد اما ایران درگیر ساخت و آزمایش واکسن خود بود و نهایتا از چند روز قبل دستور واردات گسترده واکسن صادر شد.

اما باید دید هزینه تلفات مالی و به خصوص جانی این آزمون و خطاها را چه کسی باید بدهد؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    شرایط ما از دوره جنگ بدترشده خدا به رحم کنه خدایا مردم عزیز ایرانم رو کمک کن دست شون رو بگیر یاالله

  • ناشناس

    معلومه که هزینه تلفات همیشه با مردم هست. اونا که فایزر زدن و عین خیالشون نیست

  • ناشناس

    واسه همین انقدر اصرار به تولید مثل و افزایش جمعیت دارن؟ که با خیال راحت سعی و خطا کنند و مردم رو بکشند

  • ناشناس

    آی کیو تحریم بودیم…. اگر می خواستیم هم واکسن داخل نمی آمد که !!!
    دوم اینکه تازه کشور ها داشتن مردم خودشونو واکسن می زدن و واکسن کمی بیرون می دادن.
    سوم اینکه واکسن ها تست نشده بود و ممکن بود ایجاد خطر کنه…

    • ناشناس

      یه جوری نوشتی تحریم بودیم . انگار الان تحریم نیستیم! چطوریه الان که خط تولیدشون مالیده هر روز دارن وعده واردات 40 ملیونی میدن. تحریما رئیسی رو برداشته ما خبر نداشتیم؟
      بعدش الان کشوریایی مثل مولستان یا کمبوجیه بالای 60% واکسینه کردن، تو میگی واکسن نمی دادن بیرن؟
      ولی چون مسئولای ما از بس به فکر مردم و معیشت و سلامتیشونن، واردات رو ممنوع کردن! چه مسئولای نازی داریم! اون عمه من بود که میگفت چون گرون بود نخریدیم!
      اون بقیه کشورام که واکسن برای مردمشون خریدن، اصلا به فکر مردمشون نیستن!

    • جعفر

      خدا تو رو نصیب گرگ بیابون هم نکنه هیچ فرقی با صدام نداری

    • لیلا

      آی کیو الان رمدسیویر رو چه جوری وارد کردن !!!!!!!؟؟؟؟؟؟

    • ناشناس

      پروفسور ما تقریبا بعد از خیلی از کشورها مه واکسن وارد کرده بودن درخواست دادیم و مشکل تحریمی هم نبود ولی اول بهونه چردن گفتن یخچال با دمای مناسب نگهداری واکسن نداریم بعدشم دانای کل گفت نه آمریکایی و انگلیسی نباید وارد بشه

    • ناشناس

      خداپدرت بیامرزه آخرش گل گفتی

    • ناشناس

      علت تحریم هم مدرم نیستند

    • ناشناس

      حتی ریسک تولید واکسن داخلی ارزشش به اندازه مرگ یک نفر هم نیست چه برسد مرگ به صدها هزاز نفر

    • محمد احمدی

      ای کیو دارو تحریم نیست و می توانستند بهترین داروها و واکسن ها را وارد کنند. ولیکن دستور آمد نیاورید درش چیپس گذاشته اند?

  • سامان

    نمونه ای کاملا گویا از مدیریت بزرگواران !!! بعد ما منتظریم که اینا از ورشکستگی اقتصادی نجاتمون بدن…

  • ناشناس

    زالی تکذیب کرد

  • ناشناس

    خوب پس مافیای دارو پس کجا کار بکند

  • ناشناس

    عزیز دل برادر رمدسیور خصوصا بعداز درگیری ریه بسیار تاثیر گذار است در درمان. بنده به شخصه نصف خانواده با همین دارو زنده ماندند. گرچه آزاد خریدیم دانه ای حدود یک و نیم میلیون تومان اما بحث جان در میان است. همین الان هم سرچ کنید موثرترین راه درمان کرونا به انگلیسی جواب اول و آخر رمدسیور است. کمی تحقیق کنید.

  • فرهاد

    هیچ تاثیری نداره فقط شایعه سازیه اگر اینطور بود همه دنیا به جای واکسن ازاین دارو استفاده میکردند هم ملت صف نشین باید یه جوری تو صف باشن و هم دلالها و قاچاقچیان دارو باید یه جوری نون بخورن فقط بهترین راهش همون واکسنهایی هست که تمام دنیا دارن استفاده میکنن امیدواریم هرچه سریعتر این واکسنها به دست ملت برسه تا هم جونش حفظ بشه و هم پولشون

  • سارا

    برای رضای خدا مطلب بنویسید اگر از واکسن سازی داخلی حمایت شده بود که الان تو تامین واکسن خودکفا شده بودیم و لازم نبود با این واکسنای خارجی هر روز شاهد پرپرشدن مردممون باشیم