کد مطلب: ۴۲۵۲۵۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ارزیابی تاثیر سخنان رئیس‌جمهور بر بورس / حسن روحانی چگونه بورس را متاثر می‌کند؟

ارزیابی تاثیر سخنان رئیس‌جمهور بر بورس / حسن روحانی چگونه بورس را متاثر می‌کند؟

طی یک سال اخیر رئیس‌جمهور چندین مرتبه با ارزیابی مثبت بازار سرمایه به نوعی مردم را تشویق به حضور در بورس در کرده است، اما آیا شاخص بازار سهام نسبت به این اظهارات واکنشی نشان داده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، ارزیابی‌های چند وقت اخیر نشان می‌دهد که شاخص کل بورس واکنش مثبت خیلی مشخصی به اظهارات حسن روحانی، رئیس جمهور نمی‌دهد.

به عبارتی دیگر طی یک سال و چهار ماه گذشته هر زمانی که روحانی از مزیت‌ها و کارکرد مثبت بازار سرمایه سخن گفته است این بازار در دو مرتبه ریزش داشته، در یک مرتبه رشد کمتر از یک درصدی و تنها پس از اظهارات پیشین رئیس جمهور رشد به نسبت خوبی داشته است.

رئیس جمهور در 14 آبان ماه سال گذشته از بورس حمایت کرد و گفت: بازار سرمایه مسئولیت سنگینی بر دوش دارد و می‌تواند در شرایط تحریم نقش بسیار خوبی را ایفا کند. چون برخلاف بانک‌ها ، دست بازار سرمایه دست بازتر خواهد بود و باید فعال شود.

روحانی در آن زمان تاکید کرد: بخشی از مسئولیت بانک‌ها باید به بازار سرمایه واگذار شود، بورس این توان را دارد که بخشی از نیازمندی و تجهیز منابع مالی را برعهده بگیرد. امروز بازار بورس و فرابورس نقش خوب و سازنده‌ای دارند.

در روز 14 آبان ماه که روحانی این صحبت‌ها را عنوان کرد، شاخص کل بورس روی سطح 184 هزار و 159 واحدی قرار داشت اما در روز بعدی با 0.5 درصد رشد به سطح 185 هزار و 100 واحدی رسید؛ این عملکرد بازار سرمایه حاکی از این است که اظهارات رئیس‌جمهور نتوانست تاثیر خیلی مثبتی بر روند شاخص کل بورس داشته باشد.

به عبارتی دیگر این سخنان باعث نشد که سهامدارن تغییر رفتار مشهودی داشته باشند.

اما واکنشی که شاخص کل بورس پس از اظهارات روحانی در روز 23 مهر ماه امسال نشان داد، خیلی متفاوت بود.

در روز ۲۲ مهر ماه امسال روحانی در دیدار با معاونان و مدیران وزارت امور اقتصادی و دارایی با ابراز امیدواری از آینده آتی بازار بورس مدعی شد در شرایطی هستیم که بورس و فرابورس ما امروز نقش بسیار خوب و سازنده‌ای داشته است.

وی در بخش دیگر سخنانش نیز یادآور شده بود خوشبختانه بازار سرمایه، بازار پرنشاط و یکی از شاخص‌های بزرگ ماست که در این شش ماه، بورس ما بیش از ۷۰ درصد رشد داشته است.

شاخص کل در روز 22 مهر ماه معادل 319 هزار و 871 واحدی بود که با ریزش 11 هزار واحدی در روز بعد تا سطح 308 هزار و 978 واحدی پایین آمد. بدین ترتیب بورس در روز 23 مهر ماه حدود 11 هزار واحد ریزش داشت و افت 3.4 درصدی را به ثبت رساند.

پس این ریزش، اعتماد گزارش داد: برای اولین‌بار بورس با افت حدود 11 هزار واحدی همراه بود و شاخص کل وارد کانال ۳۰۸ هزار شد، تا به امروز در هیچ زمان دیگری شاخص بورس افتی پنج رقمی و بیشتر از 10 هزار واحد را تجربه نکرده بود.

برخی از فعالان بازار ریزش بورس را تحت تاثیر سخنان روحانی بر بازار دانستند، جهان صنعت در این خصوص نوشت: به گفته فعالان بازار سرمایه ریزش شدید شاخص بورس سابق بر این نیز بعد از صحبت‌های رییس‌جمهور رخ داده است این عده برای حقانیت صحبت‌های خود بازگشتی به تاریح ۲۷ شهریور امسال دارند و معتقدند پس از امیدواری رییس‌جمهور و رییس بانک مرکزی به بورس، شاخص هشت هزار واحد ریخت.

نگرانی‌ها از ریزش بازار سرمایه پس از سخنان رئیس جمهور ادامه داشت، حتی این نگرانی در خصوص آخرین اظهارت روحانی به شنبه هفته اخیر نیز کشیده شد.

رئیس جمهور در روز پنجشنبه 26 دی ماه سال جاری گفت: خوشبختانه امروز بازار سرمایه در شرایط خوبی قرار دارد.

اما شاخص کل بورس در روز شنبه 28 دی ماه حدود 10 هزار واحد رشد و هفته اخیر را با بازدهی 2.6 درصدی نسبت به پنجشنبه هفته گذشته آغاز کرد، یعنی اظهارات رئیس جمهور بر خلاف مهر ماه این بار باعث افت در بازار سرمایه نشد. البته در روزهای بعدی برخلاف روند دو هفته قبل با ریزش‌هایی مواجه شد.

اظهارات رئیس جمهور و شاخص بورس

ولید حلالات، کارشناس بازار سرمایه معتقد است اظهارات رئیس جمهور وزنی در مبادلات بازار سرمایه ندارد.

وی در این خصوص افزود: معمولا بورس بعد از یک دوره اصلاح قیمتی که می‌کند، اگر سیاست‌مداران و بانیان بازار هیجان بدهندکه شرایط بازار الان خوب است، معمولا اثر مثبت دارد؛ اما رئیس‌جمهور زمان بدی را برای اظهار نظر انتخاب می‌کند.

حلالات در این خصوص ادامه داد: مثلا وقتی شاخص کل سقف خیلی قوی را بعد از مدتی رد کرده است و بازدهی خیلی خوبی در دو هفته داده، آقای روحانی از شرایط خوب بازار می‌گوید؛ ولی طبیعی است که بازار بعد از یک رشد خوب یک اصلاح مقطی می‌کند. احتمالا بازار در یک هفته تا 10 روز قبل از اظهار نظر رئیس‌جمهور بازدهی خوبی داشته است.

به گفته وی، این که سرمایه‌گذارها به اظهارات ایشان واکنش نشان نمی‌دهند این است که دولت کمک خاصی به این بازار نمی‌کند، یعنی این طور نیست که رئیس جمهور بگوید اوضاع بورس خوب است من پنج درصد مالیات شرکت‌ها را کم می‌کنم، به عبارت دیگر این اظهارات با یک مشوق همراه نیست.

کامنت یکی از مخاطبان تجارت‌نیوز در خصوص ریزش شاخص بورس پس از اظهارت روحانی قابل توجه است، «اکثریت سهامداران بزرگ بورس اصولگرایان و وابسته به … هستند و این دو فقط به خاطر ضد دولت و روحانی هستند فروش میزنند تا روحانی رو خراب کنند من طرفدار روحانی نیستم و اینو مطمئن باشید دلیلش همینه»

این کارشناس بورسی در خصوص این موضوع گفت: این گزاره که در بازار سرمایه افراد یا گروه‌هایی پس از اظهارات آقای روحانی به عمد معاملاتی می‌کنند که ریزش داشته باشد، به نظر می‌رسد درست نیست. بلکه ایشان بعد از این که بازار دو هفته رشد کرد از خوب بودن بورس حرف می‌زند که آن زمان بازار مستعد اصلاح است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.