خبر مهم:

کد مطلب: ۵۲۴۲۲۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تاثیر قرارداد ایران و چین بر بازار ارز / منتظر کاهش قیمت دلار باشیم؟

تاثیر قرارداد ایران و چین بر بازار ارز / منتظر کاهش قیمت دلار باشیم؟

امروز قرار است سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین امضا شود. اما امضای این سند، چه اثری بر قیمت دلار و بازار ارز دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند تاثیر این همکاری، در کوتاه‌مدت هیچ اثری بر بازار ارز ایران ندارد چون دسترسی ما به منابع ارزی همچنان محدود است. اما عده دیگری معتقدند این قرارداد می‌تواند نرخ دلار را بشکند.

یکی از مهمترین مواردی که در قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین عنوان می‌شود این است که چین واردات نفت از ایران را افزایش می‌دهد. در شرایط کنونی که میزان صادرات نفت ایران به کمترین میزان خود رسیده، هر افزایشی در روند صادرات نفت می‌تواند منجر به ارزآوری و کاهش قیمت دلار در اقتصاد ما شود.

بر این اساس است که برخی می‌گویند این قرارداد می‌تواند منجر به کاهش قیمت دلار شود. از طرف دیگر گفته می‌شود توافق همکاری‌های اقتصادی بین چین و ایران شامل سرمایه‌‌گذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری پکن در تهران است. این سرمایه‌گذاری هم می‌تواند بر بازار ارز اثر بگذارد.

اما آنگونه که علی سعدوندی، اقتصاددان پیش از این مطرح کرده بود قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین می‌تواند بر بازار ارز تاثیر بگذارد اما در کوتاه‌مدت همچنان دسترسی ما به ارز محدود است.

به عبارتی شاید نتوان انتظار داشت که قیمت دلار بلافاصله تغییر چندانی داشته باشد. به خصوص که برخی گزارش‌ها می‌گوید بر اساس مفاد این قرارداد، چین پول حاصل از فروش نفت ایران را در قالب کالا و یوآن به ایران باز می‌‌گرداند و نه دلار و یورو. همین مساله ممکن است سبب شود که قیمت ارز در ایران تغییر محسوسی نداشته باشد.

اما برخی دیگر از کارشناسان معتقدند این قرارداد می‌تواند تاثیر زیادی بر قیمت دلار در ایران داشته باشد. از آن جمله ستار عزیزی، کارشناس اقتصادی چندی پیش در گفتگو با ایمنا گفته بود: توسعه ارتباطات اقتصادی و بین‌المللی با کشورهای توسعه یافته و دارای بنیه اقتصادی در قاره آسیا و اقیانوسیه می‌تواند بخشی از نیاز بازار آزاد ارز را تأمین کند بنابراین قرارداد ۲۵ ساله با چین، نرخ دلار را ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش میدهد.

اما نکته بسیار مهم‌تری که اکثر کارشناسان به آن اشاره می‌کنند این است که تا زمانی که FATF در ایران به نتیجه نرسد، منابع ارزی ایران امکان برگشت به کشور را ندارد و قیمت ارز تغییر محسوسی نخواهد داشت.


نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    درسته سیاسی نیستیم اما حالیمونه دنیا با دلار معامله میکنه این که به ما یوان میدن واسه فریب ملت چون اگه اینجوری به این راحتی بود هرکشوری با پول خودش باما معامله می کرد.چین فقط میخواد رویای امپراتوری خودشو عملی کنه وجای نفتو معادن ما جنس های آشغالشو میندازه بهمون. کاری که الانم میکنه از چین بترسین تمام

  • جعفر

    دو چیز خیلی جالبه:اول اینکه هنوز کسی نمی داند دقیقا محتوای توافق چیست وآیا این توافق ضمایم هم دارد یا خیر؟اما سیل تحلیل واه و ناله ها درخصوص بدبخت شدیم درافلاک است.دوم اینکه چرا همه فک میکنند یه عده نشسته اند تا مملکت را بفروشند؟مگه دوره قاجار یا پهلوی است؟وقتی 40 کشور دنیا نتوانستند دریک جنگ نابرابریک وجب ازخاک این کشور را بگیرند چرا عده ای با قیاس به نفس فکر میکنند همه وطن فروشند وفقط خودشان وطن پرست هستند؟هرانچه به دروغ به عده ای گفته اند وآنها هم باور کرده اند وبرای خودشان اب وتابش دادند را میخواهند به زور به همه بقبولانند که درست می گویند.مردم هوشیارترند چون نشانه های مثبت این قرارداد را می بینند.اگر قرارداد بد بود اینهمه آمریکا واسراییل وعربستان وازجمله انگلیس وآلمان ،یقه درانی نمی کردند.

    • ناشناس

      دورد بر شما

  • ناشناس

    متاسفم برای مسولین.. واردات کالای چینی و… خود ش باعث میشه ک تولید کننده ها و کارخانه جات ها بسته بشن، دوباره افراد بیکار می مونن باید ب چ کنم بیوفتن ومنتظر دست دولت بمونن ک یارانه و….. بدن?‍♀️بعدش برای سرمایه گذاری تو هر زمینه ای از نیروی کار کشور خودشون استفاده میکنن ن ایرانی،، با این احوالات همه تو این 25 سال حتی از کارگری تو ساختمان می مونن و کاری پیدا نمیشه.. این توافق برای شما خوبه ک میتونید راحتتر سرمایه گذاری کنید نه ملت همه زیر زیر زیر زیرخط فقر محسوب میشیم

  • ناشناس

    عهد نامه ی ترکمانچای تکرار شده ،حیف کشور ایران که همیشه مستعمره ی یک کشوری بوده،حیف مردمش ،که باوجود ثروت چنین کشوری ،باز باید فقیر باشند

    • ناشناس

      خوش بحالتون با عهدنامه برجام مشکلات 100روزه حل شد و تمام تحریمها برداشته شد آی ماشاالله کاسبان تحریم

  • نا شناس

    این قرارداد آغازی بزرگ برای از بین بردن تولیدات داخلی است تمام شهرکهای صنعتی ایران رو به انزوا خواهد رفت …

    • ناشناس

      این به قرارداد ربطی نداره و تجارت و واردات جدا از این قرارداد از قدیم بوده و همین الانم تو بقیه کشورها هم هست .

    • ناشناس

      نه اینکه در این هشت سال مملکتو اباد کردین

  • ایران، برای نسل آیند!!!

    اگه قرار داد خوبیه و کاملا سود برای ایران چرا همه قرار داد منتشر نمیکنن کنن ماهم شدیم قاجار که با فشار انگلیسی ها کشور می فروختن.

    • محمد

      این سند هستش متنش رو نباید اعلام کنن

    • ناشناس

      چون اونوقت شرکتای چینی و سایر کشورایی که تو جزو این قرارداد ترانزیت راه ابریشم هستند لو میرن و تحریم میشن ، چون آمریکا گفته هر شرکت و نهادی رو که با ایران برای دور زدن تحریما همکاری کنه رو تحریم میکنه .

  • ناشناس

    ایران فروشی نیست نه به قرارداد ترکمن چای چینی.

    • ناشناس

      نمیفروشن تکون نخور

  • ناشناس

    چرا پیام منو منتشر نکردین؟!!

  • ناشناس

    مطمئنا این قرارداد به نفع مردم و کشور است از خشمگین شدن آمریکا و اسرائیل کاملا مشخصه امیدوارم که دوره گرانی و فشار اقتصادی رو به پایان باشه و ما هم بتوانیم برای فرزندان خود یک حرکت مثبت برای رفاه آینده انجام دهیم

  • ناشناس

    اول ببینید چه کشورهایی با چین کمونیست قرارداد بستن و به کجا رسیدند بعد راحتتر به نتیجه میرسیم.ادرس اول از سریلانکا شروع کنیم تا برسیم به ونزولا و البته تایوان که از خودشونن و چین رو بهتر از همه میشناسند و الان اخبار اعتراضشون رو میشنویم. اره به نطر بعضی ها چین دنبال منافع خودش نیست فقط عاشق ماهاست و پرچم ما و علاقه داره قامت رشید ایرانیا رو ببینه