خبر مهم:

کد مطلب: ۳۶۹۳۸۰

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

پایان معافیت‌ها با قیمت جهانی طلا چه می‌کند؟

پایان معافیت‌ها با قیمت جهانی طلا چه می‌کند؟

به عقیده تحلیل‌گران و کارشناسان اقتصادی، عمدتا قیمت طلا و قیمت نفت به‌خصوص در دوره بحران و افزایش کشمکش‌ها رابطه مستقیم دارند. به دنبال اعلام ترامپ مبنی بر پایان دادن به معافیت‌های نفتی ایران، بازار نفت با افزایش سه درصدی قیمت مواجه شد. اما این روند چه تاثیری بر قیمت جهانی طلا می‌گذارد؟

به عقیده تحلیل‌گران و کارشناسان اقتصادی، عمدتا قیمت طلا و قیمت نفت به‌خصوص در دوره بحران و افزایش کشمکش‌ها رابطه مستقیم دارند. به دنبال اعلام ترامپ مبنی بر پایان دادن به معافیت‌های نفتی ایران ، بازار نفت با افزایش سه درصدی قیمت مواجه شد. بسیاری پیش‌بینی کرده‌اند که با کاهش عرضه ایران در بازار جهانی، قیمت نفت افزایش خواهد یافت.

مارک اوبرن (Mark O'Byrne)، تحلیل‌گر بازار طلا و موسس کارگزاری معاملات طلا و فلزات گرانبهای Goldcore در بریتانیا، در مصاحبه‌ای اختصاصی با تجارت‌نیوز ، اعلام کرده، انتشار این خبر بسیار نگران‌کننده است؛ به گونه‌ای که واکنش آنیِ بازار نفت را به دنبال داشت.

به گفته او، این مساله باعث کاهش یک‌ میلیون بشکه‌ای عرضه نفت ایران می‌شود. این در حالی است که مقامات ایرانی هم هشدار داده‌اند، اگر صادرات نفت ایران به صفر برسد، تنگه هرمز را خواهند بست. در چنین شرایطی، تشدید تنش‌ها بسیار محتمل است که می‌تواند هر دو بازار نفت و طلا را تحت تاثیر قرار داده و موجب افزایش قیمت‌ها شود. پیش‌تر هم در بحران نفتی دهه 1970 شاهد رابطه مستقیم دو بازار نفت و طلا بوده‌ایم.

بحران نفت در اکتبر سال 1973 زمانی شروع شد که اعضای اوپک (به علاوه کشورهای سوریه و مصر) ممنوعیت و تحریم نفت را با هدف افزایش قیمت اعلام کردند. در پایان این دوره تحریم، قیمت نفت از سه دلار به 12 دلار به ازای هر بشکه در سال 1974 رسید.

طی همین دوره، قیمت طلا هم از 35 دلار در سال 1971 به ازای هر اونس، به 180 دلار در اواخر سال 1974 رسید.

قیمت طلا که در اواسط ماه فوریه به بیش از هزار و 340 دلار رسیده بود، در هفته‌های اخیر روند نزولی به خود گرفته و در هفته‌ای که گذشت به پایین‌ترین رقم سال 2019 رسید.

مارک اوبرن دلایل این کاهش قیمت را افزایش اخیر شاخص دلار و به دنبال آن رشد بازارهای سرمایه، به‌ویژه بازار سهام در آمریکا می‌داند.

به گفته او دولت ایالات متحده در حال دستکاری بازار جهانی طلا از طریق سیاست‌های پولی و مالی با هدف حفظ اعتماد سرمایه‌گذاران به دولت آمریکا و دلار است.

با این حال به گفته او افزایش تقاضای جهانی برای طلا به‌ویژه از سوی بانک‌های مرکزی دو کشور روسیه و چین از یک‌سو و همچنین عوامل ژئوپولتیک از جمله افزایش تنش‌ها میان آمریکا و کشورهای ایران، ترکیه، روسیه و چین موجب می‌شود قیمت جهانی طلا در سال 2019، پیش از آنکه در سطح هزار و 400 دلار به ازای هر اونس به ثبات برسد، از قله هزار و 500 دلار هم عبور کند.

به گفته او همچنین در بلندمدت، قیمت طلا به رکورد دو هزار و 500 دلار به ازای هر اونس خواهد رسید.

مصاحبه کامل این مصاحبه را در لینک زیر بخوانید.

جدیدترین اتفاقات مربوط به طلا را می‌توانید در سلسله اخبار قیمت جهانی طلا تجارت‌نیوز ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.