کد مطلب: ۳۶۹۲۵۷

مارک اوبرن، تحلیلگر بازار جهانی طلا در گفتگوی اختصاصی با تجارت‌نیوز:

پیش‌بینی عبور طلا از مرز ۱۴۰۰ دلار در سال جاری / طلا در بلندمدت به ۲۵۰۰ دلار می‌رسد / آمریکا در حال دستکاری بازار طلاست

پیش‌بینی عبور طلا از مرز ۱۴۰۰ دلار در سال جاری / طلا در بلندمدت به ۲۵۰۰ دلار می‌رسد / آمریکا در حال دستکاری بازار طلاست

مارک اوبِرن (Mark O’Byrne)، تحلیلگر بازار طلا معتقد است، دولت آمریکا، فدرال‌رزرو و وزارت خزانه‌داری با استفاده از سیاست‌های تسهیل کمی و دستکاری بازار اوراق قرضه به کاهش قیمت طلا دامن‌ زده‎‌اند. با این حال به گفته او، در سال ۲۰۱۹، قیمت فلز زرد با ثبت رکوردی جدید به هزار و ۵۰۰ دلار هم می‌رسد.

قیمت طلا که در اواسط ماه فوریه با ثبت رکوردی جدید به بیش از هزار و ۳۴۰ دلار رسیده بود، در هفته‎های اخیر افت قابل توجهی را تجربه کرده و روز گذشته به پایین‌ترین رقم سال ۲۰۱۹ رسید.

مارک اوبِرن (Mark O'Byrne)، تحلیلگر بازار طلا و موسس کارگزاری معاملات طلا و فلزات گرانبهای Goldcore در بریتانیا، در گفتگوی اختصاصی با تجارت‌نیوز ، به دلایل نوسانات اخیر بازار جهانی طلا پرداخته و معتقد است، این بازار در کوتاه‌مدت و بلندمدت به روند صعودی خود باز خواهد گشت. به گفته او، قیمت طلا از مرز هزار و ۴۰۰ دلار عبور می‌کند. اما این روند صعودی چقدر ماندگار است؟ متن کامل این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید:

قیمت طلا در ماه ژانویه (ابتدای سال جاری میلادی) موفق شد بار دیگر به کانال هزار و ۳۰۰ دلار وارد شود و در اواسط ماه فوریه با ثبت رکوردی جدید، به بیش از هزار و ۳۴۰ دلار به ازای هر اونس رسید. به نظر شما به جز دلار قوی، چه عوامل دیگری بیشترین تاثیر را بر نوسانات اخیر بازار جهانی طلا داشته‌اند؟

افزایش اخیر شاخص دلار و به دنبال آن رشد بازارهای سرمایه، به‌ویژه بازار سهام در آمریکا، تاثیر قابل توجهی بر تضعیف بازار طلا در هفته‌های اخیر داشته است.

از سوی دیگر، دولت ایالات متحده، فدرال‌رزرو و وزارت خزانه‌داری با استفاده از سیاست‌های تسهیل کمی (Quantitive Easing) و دستکاری بازار اوراق قرضه به کاهش قیمت طلا دامن‌ زده‎‌اند.

علاوه بر آن، به نظر می‌رسد دولت در حال دستکاری بازار جهانی طلا از طریق سیاست‌های پولی و مالی با هدف حفظ اعتماد سرمایه‌گذاران به دولت آمریکا و دلار است.

در حال حاضر، شواهد و مدارکی وجود دارد که نشان می‌دهد، دولت ایالات متحده و وزارت خزانه‌داری در تلاش برای پایین نگه داشتن قیمت طلا بوده‌اند. بخش عمده‌ای از این مدارک از سوی کمیته GATA جمع‌آوری شده است. هدف این کمیته که در سال ۱۹۹۹ تاسیس شده، مقابله با تبانی‌ها و توافقات پنهانی برای کنترل بازار طلا است.

با این حال، به عقیده من، افزایش تقاضای جهانی برای طلا به‌ویژه از سوی بانک‌های مرکزی دو کشور روسیه و چین، موجب می‌شود این اقدامات از سوی آمریکا بی‌نتیجه بماند و در نهایت زمانی که میزان واقعی عرضه و تقاضا مشخص شود، قیمت جهانی طلا هم افزایش خواهد یافت.

با توجه به کاهش قیمت‌های اخیر، آیا به نظر شما ممکن است قیمت طلا در سال ۲۰۱۹ به هزار و ۴۰۰ دلار برسد؟

ما در مورد آینده طلا خوش‌بین هستیم و معتقدیم قیمت طلا در سال جاری پیش از آنکه در سطح هزار و ۴۰۰ دلار به ازای هر اونس به ثبات برسد، از قله هزار و ۵۰۰ دلار هم خواهد گذشت. از مهم‌ترین عوامل این چشم‌انداز صعودی هم به نظر ما عوامل ژئوپولتیک از جمله افزایش تنش‌ها میان ایالات متحده و کشورهای ایران، ترکیه، روسیه و چین است.

در واقع انتشار خبر مبنی بر اینکه رییس‌جمهور آمریکا پس از پایان مهلت دوم می (۱۲ اردیبهشت) به مشتریان نفتی ایران معافیت از تحریم‌ها را اعطا نمی‌کند، بسیار نگران‌کننده است. چرا که این مساله باعث کاهش یک میلیون بشکه‌ای عرضه نفت ایران به بازار جهانی می‌شود. این در حالی است که مقامات ایرانی هم هشدار داده‌اند، اگر صادرات نفت ایران به صفر برسد، تنگه هرمز را خواهند بست.

در چنین شرایطی، تشدید تنش‌ها بسیار محتمل است که می‌تواند هر دو بازار نفت و طلا را تحت تاثیر قرار داده و موجب افزایش قیمت‌ها شود.

عمدتا قیمت طلا و قیمت نفت به‌خصوص در دوره بحران و افزایش کشمکش‌ها رابطه مستقیم دارند. پیش‌تر هم در بحران نفتی دهه ۱۹۷۰ شاهد این رابطه مستقیم بوده‌ایم.

پیش‌بینی شما از قیمت طلا در بلندمدت چیست؟

به عقیده من، در بلندمدت قیمت طلا به رکورد دو هزار و ۵۰۰ دلار به ازای هر اونس خواهد رسید.

جدیدترین اتفاقات مربوط به طلا را می‌توانید در سلسله اخبار قیمت جهانی طلا تجارت‌نیوز ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    هر کی بخره ضرر نمیکنه

  • خانم حیدری

    سلام،خواهش میکنم به من کمک کنید،من یه مستاجر هستم که در طی چند سال فروختن مربا وترشی مقداری پول جمع کردم ،یک هفته پیش طلا خریدم،به نظرتون طلا بالاتر میره،الان که داره پایین میاد،?

    • ناشناس

      فعلا که داره میره بالا سکه نزدیک ۱۰ میلیون

    • حسن

      نگران نباش طلا خیلی بالا میره برا عید

  • ناشناس

    سلام بچه ها من دیروز نزدیک ۱۰ میلیون طلا خریدم وربع سکه ولی امروز قیمتها سیر نزولی داره به نظرتون از این بیشتر هم قیمتش میاد پایین؟میترسم خیلی ضرر کنم آخه این پولا بابدبختی جور کرده بودم

    • ناشناس

      نه و اگه عجله نداری برای فروش صبر کن.اومد بالا بفروش اومد پایین بخر

    • ناشناس

      شماهابازارخراب میکنین نخرین بزارشل کنه خوب عزیزان

  • ناشناس

    سلام دوستان من دیروزنزدیک۱۰میلیون طلاخریدم ازصبح سیر نزولی داره به نظرتون از این بیشتر هم قیمت میاد پایین ؟بخدا با بدبختی این پولا جمع کرده بودم.به نظرتون خیلی ضرر میکنم؟

    • یاشتر

      نه سود هم میکنی

    • ناشناس

      برادر اگر بخواهید موفق باید حداقل دوسال صبر کن منظور کمی بلند مدت خوب است.

  • ناشناس

    دیروز ۱۰تومن طلا خریدم به نظرتون بازم قیمت ها نزولی میشه؟؟

    • ناشناس

      امروز نمیخندی به این پیامت؟

  • محمد

    ایشالله قیمت طلا بیاد پایین همه چی رفته بالا ما باید چقدر سختی بکشیم

  • لیلا

    من میخوام طلا بخرم ولی میترسم بنظرتون طلا تا برج شش بلاتر میره

    • ناشناس

      فعلا صبر کن

  • ستارگان

    سلام دوستان گرامی درباره طلا ایران هیچ تحلیل نمیشه کرد باید اخبار دنبال کنید چیزی ک مصلم هست اینه که هرچی بره بالا بازم جاداره

  • ناشناس

    والا ضرر نمیکنه طلا کی ضرزر کرده تا حالا

  • ناشناس

    سلام دوستان من زمانیکه سکه ۱۵۵۰۰میلیون و ربع سکه ۵۵۵۰ میلیون تومن و طلا ۱۲۵۰ بود حدود ۶۵میلیون خریدم کل دارو ندارمو دادم الان خیلی ضرر کردم به پول نیاز دارم به نظر شما بزرگواران روند افزایشی در ماههای اینده داره یانه