خبر مهم:

کد مطلب: ۷۱۹۲۲۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

فدرال رزرو، بازار مسکن آمریکا را فلج می‌کند؟

فدرال رزرو، بازار مسکن آمریکا را فلج می‌کند؟

رشد اقتصادی ایالات متحده در سه ماهه سوم امسال مثبت بوده اما بازار مسکن این کشور با افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا، دچار رکود شده است. با توجه به افرایش هزینه استقراض، ساخت و ساز و خرید خانه کاهش یافته که بر بخش‌های دیگر اقتصاد نیز تاثیر می‌گذارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اقتصاد ایالات متحده با نرخ تعدیل شده سالانه ۲٫۶ درصد در سه ماهه سوم رشد کرد که از رشد منفی سه ماهه اول و دوم سال برگشت و از انتظارات تحلیلگران پیشی گرفت. این اقتصاد فوق‌العاده انعطاف‌پذیر در برابر تلاش‌های تهاجمی فدرال رزرو برای فرونشاندن تورم با کند کردن رشد از طریق نرخ‌های بهره تهاجمی ایستاده است. اما نگاهی گذرا به سرفصل آمار تولید ناخالص داخلی داستان متفاوتی را نشان می‌دهد: بازار مسکن بار سیاست‌های بانک مرکزی را احساس می‌کند و زیر فشار اضافی فرو می‌ریزد.

به نقل از سی‌ان‌ان ، اتفاقی که در حال رخ دادن است این است که نرخ‌های وام مسکن در هفته گذشته دوباره افزایش یافت و برای اولین بار از سال ۲۰۰۲ به بالای ۷ درصد رسید. این نرخ‌های بالاتر، که توسط کارزار بی‌سابقه فدرال رزرو برای افزایش نرخ‌های بهره برای مهار تورم فزاینده تقویت شد، شروع به خفه کردن بازار مسکن کرده است. بر اساس داده‌های منتشر شده در روز چهارشنبه، فروش خانه های نوساز در سپتامبر نسبت به آگوست ۱۰٫۹ درصد و نسبت به سال گذشته ۱۷٫۶ درصد کاهش یافت.

تقسیم رشد اقتصادی سه ماهه سوم بر بخش‌های مختلف اقتصاد، نشان‌دهنده فشار فوق‌العاده‌ای است که بر بازار مسکن وجود دارد. سرمایه‌گذاری در بخش مسکن، که معیاری برای ساخت و ساز خانه و فروش خانه است، بین ماه‌های ژوئن و سپتامبر ۲۶٫۴ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت که به میزانی از تولید ناخالص داخلی کاست که از سال ۲۰۰۷ بی‌سابقه بود.

گرگوری داکو، اقتصاددان ارشد EY Parthenon، می‌گوید: «این یعنی ما شاهد عقب‌نشینی قابل توجهی در خرید خانه و ساخت و ساز هستیم. افزایش نرخ وام مسکن و قیمت‌های بسیار بالای مسکن منجر به عقب‌نشینی گسترده در خرید خانه اولی‌ها شده و سرمایه‌گذاران را به حاشیه کشانده است. فعالیت مسکن و همه فعالیت‌هایی که پیرامون خرید خانه هستند، تحت تأثیر شرایط مالی قرار دارند». داکو می‌گوید که سرمایه‌گذاری مسکونی تنها ۴ درصد از اقتصاد ایالات متحده را تشکیل می‌دهد، اما انقباض شدید آن تأثیر بزرگی در این سه ماهه داشت و رشد کل را ۱٫۳۷ واحد درصد کاهش داد. او انتظار دارد که این روند در سه ماهه آینده و سال ۲۰۲۳ ادامه یابد. او می‌گوید: «یکی از ویژگی‌های این چرخه این است که ما شاهد بودیم بخش‌هایی که عموماً تأثیر محدودی بر تولید ناخالص داخلی دارند، به دلیل نوسانات گسترده تأثیرات آنها افزایش پیدا می‌کند.

اقتصاددانان دوست دارند بگویند بازار مسکن همان چرخه تجاری است. سلامت بخش مسکن ارتباط تنگاتنگی با هزینه استقراض دارد و بنابراین منطقی است که سیاست فدرال رزرو زودتر از سایر بخش‌ها بر قیمت و فروش مسکن تاثیر بگذارد. اما مسکن زنگ خطری است برای سایر بخش‌های اقتصاد و این انقباضات ناگزیر بر رشد گسترده‌تر ایالات متحده تأثیر می‌گذارد.

جیم بیرد، مدیر عامل سرمایه‌گذاران مالی پلانت موران، گفت: «انتظار می‌رود این تأثیر را در تولید ناخالص داخلی سه ماهه چهارم مشاهده کنیم. مالکیت خانه بزرگترین منبع ثروت در میان خانواده‌های آمریکایی است و بنابراین رکود به معنای از دست رفتن واقعی ثروت در سراسر کشور است. خانوارها از خرج کردن آزادانه دست بر می‌دارند. در واقع آنها مجبور به این کار می‌شوند که بر سایر بخش‌های اقتصاد هم اثر می‌گذارد».

رئیس جمهور آمریکا جو بایدن به گزارش اقتصادی که کمتر از دو هفته قبل از انتخابات میان دوره‌ای جنجالی دموکرات‌ها منتشر شد، واکنش مثبتی نشان داد. او صبح پنجشنبه در بیانیه‌ای گفت: «ماه‌هاست که بدتفالان استدلال می‌کنند که اقتصاد ایالات متحده در رکود است و جمهوری‌خواهان کنگره به ایجاد رکود تمایل دارند. اما امروز ما شواهد بیشتری به دست آوردیم که نشان می‌دهد بهبود اقتصادی ما در حال پیشرفت است».

اما در مجموع، این گزارش آنقدر که به نظر می رسد خوشایند نیست. برای مثال صادرات خالص آمریکا رقم خوبی را نشان داد. اما به این دلیل است که ایالات متحده با کاهش تقاضا، کالاهای کمتری وارد می‌کند. در واقع مصرف‌کننده آمریکایی شروع به عقب‌نشینی کرده است. هزینه خانوارها در سه ماهه سوم ۱٫۴ درصد در مقایسه با ۳٫۰ درصد در دوره قبل از آن افزایش یافته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.