کد مطلب: ۴۲۵۸۰۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تاثیر FATF بر بورس چقدر محتمل است؟

تاثیر FATF بر بورس چقدر محتمل است؟

اگر چه از نگاه خیلی از کارشناسان تصویب نشدن FATF مسلما خبر خوبی برای بازارهای داخلی نخواهد بود، اما به نظر نمی‌رسد این موضوع تاثیر شگرفی بر روند صعودی شاخص کل بورس بگذارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی که مهلت قانونی یک ساله مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی پیوستن ایران به CFT به پایان رسیده است. اما مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرده بود که هنوز راجع به موضوع CFT در مجمع رای‌گیری نشده است و تصمیماتی که در آینده در خصوص FATF انجام می‌گیرد بر اساس منافع ملی خواهد بود. این اظهارات بدین معناست که هنوز تکلیف تصویب یا رد FATF مشخص نشده است.

ریسک FATF برای دلار و طلا موجب شده تا فعالان این دو بازار با نگرانی‌هایی جدی مواجه شوند و همین نگرانی موجب شده تا نسبت به معامله در این بازارها کمی با تردید رفتار کنند. چیزی که مشخص است این که تاثیر تصویب نشدن FATF بر بازار ارز منفی خواهد بود و این تاثیر منفی موجب تاثیرگذاری بر بازارهای طلا و سهام نیز خواهد شد.

کمیل طیبی، اقتصاددان در گفتگو با تجارت‌نیوز پیش‌بینی کرده بود که در صورت تصویب نشدن FATF نرخ ارز تا پایان سال ۲۰ تا ۳۰ درصد رشد کرده و وارد کانال ۱۵، ۱۶ هزار تومانی شود.

اما تصویب نشدن FATF چه تاثیری بر بازار سهام خواهد داشت؟

با توجه به اینکه تصمیم‌گیری درخصوص FATF بازار ارز را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد، سهام نیز می‌توانند از جهت نوسانات نرخ ارز منتفع یا متضرر شوند و این تاثیر بر نمادهای بانکی و همچنین شرکت‌های پتروشیمی، فلزات اساسی و به کل صنایعی که مواد اولیه آنها وارداتی است بیش از سایرین خواهد بود. در واقع این صنایع به دلیل موانع و محدودیت صادرات و واردات و وصول درآمدهای ارزی حاصله با مشکل مواجه خواهند شد.

از آنجا که بورس مجموعه‌ای از شرکت‌های پتروشیمی، پالایشی‌ها و شرکت‌های تولیدی است بنابراین کارشناسان بورسی پیش‌بینی می‌کنند در صورتی که این شرکت‌ها در صادرات خود دچار مشکل شوند و از سوی دیگر وجوه خارج از کشورشان بلوکه شود متحمل ضرر و زیان بزرگی می‌شوند و حتی ممکن است به ورشکستگی آنها نیز بیانجامد.

در همین رابطه پیش‌تر علی شهریاری و محمد یوسف امین داور، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره تاثیر fatf بر بورس گفته بودند که بدون شک تصویب FATF باعث رشد شاخص بورس خواهد شد. بنابراین تصویب نشدن FATF می‌تواند عملکرد منفی بر بازار سهام گذاشته و سهام‌داران را در ترس سقوط شاخص قرار دهد.

با این حال تاکنون با وجود انتشار اخبار ضد و نقیض در خصوص سرنوشت FATF بازار سهام نسبت به این موضوع واکنشی منفی نشان نداده و به نظر می‌رسد حتی در صورت تصویب نشدن FATF نیز شاخص پس از پایان شوک ناشی از این تصمیم، روند عادی خود را در پیش گرفته و به رشد خود ادامه خواهد داد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    همین که خیلی از کارشناسان اقتصادی نظرشان بی ارزش است پس شرافت بازار و بورس معیشت مردم برای عده ای بی ارزش همین بس که روز بروز دریق از دیروز