کد مطلب: ۵۰۲۷۶۱

اظهارات متفاوت درباره FATF / تاثیر FATF بر تمام مبادلات مالی ایران

اظهارات متفاوت درباره FATF / تاثیر FATF بر تمام مبادلات مالی ایران

در حالی که ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ رئیس کل بانک مرکزی بود «بود و نبود FATF تاثیری در اقتصاد ما ندارد.» امروز اما سخنگوی دولت گفت: FATF مستقیم و غیرمستقیم بر تمام مبادلات مالی و تجاری ایران تاثیر دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود که در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، اعلام کرد: در هفته گذشته موضوعات اقتصادی اعم از چگونگی تولیدات کشاورزی و صنعتی مانند خودرو، کنترل قیمت ها و نیز مسائل معیشتی و سیاسی خارجی در جلسات مختلف مورد بحث قرار گرفت و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

نگاه دولت دراجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها

وی ادامه داد: یکی از مهمترین مصوبات آیین نامه اجرایی قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران بود که در 11 ماده به تصویب هیات دولت رسید. با توجه به عنوان قانون که برای رفع تحریم‌ها است و نظر نمایندگان محترم نیز معطوف به رفع تحریم‌ها بوده است، دولت هم در اجرای این قانون، حساسیت‌های زمانی، منافع ملی ایران و چگونگی و اجرای اثربخش برای رفع تحریم را با نگاهی به آینده کشور را مدنظر قرار داد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت با واگذاری ۴۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سهام به سه بانک موافقت کرد ، افزود: ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از آن برای یارانه کمک معیشتی ناشی از کرونا و ۲۹ هزار میلیارد تومان هم بابت پرداخت دیون به بانک‌ها می باشد.

رسیدن ظرفیت پتروشیمی در پایان امسال به بیش از 90 میلیون تن در سال

وی با یاد آوری اینکه دیروز روز صنعت پتروشیمی بود، تصریح کرد: صنعت پتروشیمی نمادی است از خلاقیت نیروهای تلاشگرا داخلی، دوراندیشی و تدبیر در دولت و تلاش های دولتمردان برای رفع اثر تحریم، رشد و توسعه کشور در سخت ترین شرایط، در این دوران گسترش صنعت پتروشیمی یکی از دستاوردهای مقابله با خام فروشی نفت است و امروز بخشی از منابع ارزی کشور هم متکی بر صادرات پتروشیمی و صنایع پایین دستی نفت است.

ربیعی ادامه داد: دولت یازدهم با هدف تداوم روند توسعه صنعت پتروشیمی همچون نخستین جهش صنعت پتروشیمی که در طول سال‌های ۷۵ تا ۸۵ صورت گرفت، توسعه این صنعت ارزش‌آفرین را در قالب جهش دوم صنعت پتروشیمی با اولویت تکمیل طرح‌های نیمه‌کاره در دستور کار قرار داد. با تحقق جهش دوم صنعت پتروشیمی تا پایان سال 1400، تعداد مجتمع های پتروشیمی به 83 مجتمع و ظرفیت تولید صنعت به سالانه ۱۰۰ میلیون تن، دقیقاً طبق اهداف برنامه ششم توسعه می رسد و درآمد این صنعت نیز تا پایان 1400 به ۲۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: در سال 92 ، 46 مجتمع پتروشیمی با ظرفیت تولید سالانه 56 میلیون تن فعال بود که هم اکنون تعداد مجتمع ها به 64 مجتمع با ظرفیت تولید سالانه 77 میلیون تن رسیده است. بهره‌برداری از 17 طرح پتروشیمی برای سال 99 به عنوان سال طلایی صنعت پتروشیمی برنامه‌ریزی شده است به طوری که ظرفیت صنعت پتروشیمی در پایان امسال به بیش از 90 میلیون تن در سال خواهد رسید.

وی اضافه کرد : تاکنون 9 طرح به بهره‌برداری رسیده است برنامه ریزی برای تدوام توسعه صنعت پتروشیمی در سال‌های آتی نیز انجام شده است به طوری که با تحقق جهش سوم صنعت پتروشیمی تا پایان سال 1404 ظرفیت صنعت پتروشیمی کشور به بیش از 133 میلیون تن با درآمد 37 میلیارد دلاری خواهد رسید.

از سند توسعه قضایی استقبال می‌کنیم

سخنگوی دولت در ادامه با بیان اینکه سند تحول قضایی اوایل این هفته توسط رییس قوه قضاییه ابلاغ شد، گفت : این سند حاوی نکات مهمی است از جمله این سند مواجه فعال ایجابی در حکمرانی قضایی را مورد تاکید قرار داده است. سند تحول قضایی به آزادی‌های مشروع توجه نموده و شفافیت و همچنین پاسخگویی را در محور کار قرار داده است. این سند همچنین رویکردی پیشرو در مساله حقوق شهروندی و همچنین جلب مشارکت نهادهای مردمی برای صیانت از حقوق عامه، پیشگیری از فساد، میانجی‌گیری و حمایت از بزه‌دیدگان و باز اجتماعی شدن را مورد توجه قرار داده است.

وی تاکید کرد: از این سند استقبال می‌کنیم و با نموده و تمام مساعی خود را برای اجرایی نمودن آن به کار خواهیم بست. این سند در کنار سند حقوق شهروندی، می‌تواند رعایت حقوق عامه را به ارمغان بیاورد و تلاش دو قوه اجرای آن را متضمن خواهد بود.

دنیا بدون قاتل سردار سلیمانی جای امن‌تری است

ربیعی گفت: قاتلان سردار سلیمانی به بهانه ضربه زدن به سیاست ایران در دفاع از صلح عادلانه در سراسر منطقه دست به این جنایت زدند اما با گذشت همین یکسال کوتاه هم باید فهمیده باشند که نه تنها محروم کردن ملت های مظلوم منطقه از شهامت و درایت سلیمانی در نبرد با داعش و دیگر اشکال تروریسم، تاثیری بر اراده ملت‌های ما در این مسیر طولانی نداشته بلکه ثابت کرد که با وجود چنین اشرار بی رحم و سنگدلی، تداوم راه مقاومت و ایستادگی در برابر زورگویی و اشغال گری اجتناب ناپذیر است.

سخنگوی دولت همچنین تصریح کرد :البته ما از اینکه قاتل سلیمانی بزودی از صحنه سیاست آمریکا کنار خواهد رفت خوشحالیم و اطمینان داریم که دنیا بدون قاتل سلیمانی، جای امن تری برای همه ملت های جهان است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه رسانه‌های روسی روز چهارم دیماه گزارش داده‌اند که حدود یک میلیون دلار پول نقد پرداختی از ایران که به صورت بسته‌بندی در دو کیف به روسیه ارسال شده بود،‌ به سرقت رفته است و اینکه آیا این خبر صحت دارد و اینکه آیا پیش از این هم چنین مواردی اتفاق افتاده و تاثیر عدم پیوستن به FATF با ادامه یافتن این روند است، گفت:خبر مذکور مربوط می شود به تشکیل پرونده جنائی به اختلاس یکی از کارمندان وزارت امور خارجه روسیه،‌که مراحل دادرسی آن در دادگاه‌های روسیه از سال گذشته در جریان است. این امر موضوعی در چارچوب قوانین روسیه است و ارتباطی با ایران و روابط دو کشور ندارد. این پول مربوط به ایران هم نبوده است. لذا موارد مربوط به پرونده با ایران مرتبط نیست، تنها ارتباط آن با ایران، این است که این وجوه مورد اشاره از محل درآمدهای کنسولی سفارت روسیه در تهران بوده است. لذا نه اموال متعلق به ایران است و نه متهم ایرانی است.

وی تصریح کرد: اما درباره بحث FATF باید مجددا تاکید کنم که FATF مستقیم و غیرمستقیم بر تمام مبادلات مالی و تجاری ما تاثیر دارد. در پی حرفِ مشخص من درباره واکسن کرونا که هفته قبل گفتم تحریم وFATF بر مبادلات تجاری ما اثر دارند. برخی مخالفین همیشگی دولت، هجمه‌ای عجیب به راه انداختند. این در حالی بود که من بطور روشن و به شکل ترکیبی از تاثیر تحریم و FATF به طور توامان، صحبت کردم اما عده‌ای سعی در تجرید این موضوع داشته و دارند.

ربیعی با بیان اینکه مایل نیستم اسامی افراد را در جلسه سخنگویی اعلام کنم، ادامه داد: خود برایان هوک که رئیس گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا بود، صراحتا تاکید کرد که حضور ایران در لیست سیاه FATF چطور توانسته به اثرگذاری هرچه بیشتر تحریم‌های ظالمانه آمریکا کمک کند. به طور مشخص هوک در ابتدا به دروغ مدعی می‌شود که امریکا منعی برای دسترسی شهروندان ایران به دارو ایجاد نکرده است. اما او در پاسخ به این که چرا برخلاف ادعای امریکا، تراکنش مالی مربوط به دارو و سایر اقلام بشری با مشکل مواجه شده است پاسخ می دهد، این مشکل مربوط به آمریکا نیست بلکه به مشکل ایران و بانکهای جهان بر می‌گردد. این ها که دائمادروغ می‌گویند و نمی‌خواهم به انها استناد کنم اما بطور واضح از FATF بهانه ای برای اهداف غیرانسانی خود می‌سازند. یعنی از هر دو ابزار تحریم و FATF توامان سوءاستفاده می‌کنند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: لذا من به طور مشخص به بهانه ها و سوء بهره جویی آمریکا اشاره کردم که هم متوسل به حربه تحریم می‌شود و هم در مواردی که حربه تحریم کارآیی ندارد به یک حربه مکمل به نام FATF متوسل می‌شود.من مشخصا لفظ «بهانه»را به کار برده و گفته بودم در لیست سیاه بودن آثار خود را در مراودات مالی نشان داده است و این مساله بهانه‌ای برای تحمیل فشار به کشورمان شده است.

وی با بیان اینکه مرجع «بهانه» مشخص است که کیست، گفت: اگر منتقدین محترم سخن من، کمترین تردیدی در توسل امریکا به هر دو بهانه تحریم و FATF دارند می‌توانند به بیانات مامورین و بازیگران امریکایی تحریم‌ها، مراجعه کنند و ببینند که امریکایی‌ها چگونه آنجا وقتی که در توجیه تحریم‌ها کم می آورند به حربه FATF متوسل می‌شوند.

ربیعی تصریح کرد: در نهایت آنچه هفته گذشته گفتم نظر دولت بود، البته اعضای محترم مجمع هم دلسوزانه تصمیم می‌گیرند و ان شاءالله آنچه مصلحت نظام و منافع ملی هست تصمیم گرفته شود.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    حاج عباد نظرات تحلیلی خودشون رو برای خودشون نگه دارن 5 سال گفتن pmdبسته شده شک کردن بهش مثل شک به خداست الان متوجه شدیم بازه شانتاژ رو خیلی خوب بلدین

  • ناشناس

    رییس بانک مرکزی اگر فهیم بود که دلار از زمانی که اومد سر کار ۸ برابر نمیشد
    FATF معلومه که تو قیمت ارز و ارزش پول ملی تاثیر داره همین الان میخوایی یه چیزی از یه کشور دیگه ای بخری اگر ایرانی باشی ۱۰ تا برگه باید امضا کنی که مثلا کارهای تروریستی با بیزینست انجام نمیدی