کد مطلب: ۱۹۷۶۱۶

نوبخت:

تجارب بازسازی بم در اختیار دیگر کشورها قرار می‌گیرد

تجارب بازسازی بم در اختیار دیگر کشورها قرار می‌گیرد

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: ایران تجاربی از طوفان شن، ریزگردها، خشکسالی، سیل و دیگر بلایای طبیعی دارد و مایل است آن‌ها را در اختیار کشورهای آسیا و اقیانوسیه قرار دهد.

محمدباقر نوبخت در نشست دو روزه نمایندگان کشورهای عضو اسکاپ که صبح امروز شروع به کار کرد، با اشاره به اینکه آسیا و اقیانوسیه پرخطرترین منطقه بلاخیز در جهان است و بیشترین آسیب را از بلایای فاجعه بار متحمل شده گفت: تنها سال گذشته ۵۹.۳ میلیون نفر در منطقه تحت تاثیر بلایای مختلف قرار گرفته‌اند و بیش از ۴۵ میلیارد دلار خسارت به بار آمده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس سازمان برنامه و بودجه ضمن اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران تجاربی از بلایای طبیعی دارد و مایل است آنها را در اختیار کشورهای آسیا و اقیانوسیه قرار دهد، ادامه داد: متاسفانه اخیرا نیز با زلزله کرمانشاه روبرو شدیم که شمار بسیاری از هموطنانمان در اثر این اتفاق جان باختند و این اتفاق دلیل دیگری بر ضرورت اقدام هماهنگ و پیشگیرانه در بلایا را نشان داد.

با توجه به تمام این اتفاقات ایران به اسکاپ پیشنهاد داد آمادگی برای مقابله با بلایای طبیعی در قالب برگزاری کارگاه‌های آموزشی تجارب اش را در اختیار دیگر کشورها قرار دهد که این اتفاق قرار است در قالب اپدیم رخ دهد.

مشاور رئیس جمهوری همچنین ادامه داد: به عنوان مثال در مورد زلزله ویرانگر گورخا که در سال ۲۰۱۵ در کشور نپال رخ داد ابنیه تاریخی همچون دیگر سازه‌ها دچار خسارت شدیدی شدند.

اپدیم متعهد شده است از طرح مطالعاتی تفصیلی خطرپذیری نپال حمایت به عمل آورده و کمک‌های فنی برای مقاوم سازی ابنیه تاریخی و میراث فرهنگی این کشور را بر اساس تجارب زلزله بم فراهم کند در این راستا هیات های کارشناسی با کمک فنی مرکز تحقیقات راه مسکن وشهرسازی ایران در همکاری با اپدیم به این کشورها اعزام شده‌اند.

نوبخت همچنین گفت: در عین حال ایران انتظار دارد که سایر کشورهای منطقه نیز تجارب خود را در خصوص مدیریت اطلاعات بلایا در اختیار اعضای اسکاپ قرار دهد تا در نتیجه اشتراک مساعی بتوانیم زندگی بهتری برای همنوعانمان رقم بزنیم.

او اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران خود را متعهد می‌داند که از تمام ظرفیت‌های تخصصی خود برای تقویت اپدیم استفاده کند. از جمله این ظرفیت‌ها عبارتند از مرکز تحقیقات ساختمانی و مسکن، سازمان ملی نقشه برداری، پژوهشکده بین‌المللی لرزه‌نگاری و مهندسی زلزله و دانشگاه تهران. در ضمن شایان ذکر است ایران ضمن تمهید ساختمان مقر اپدیم تاکنون مبلغ سه میلیون و ۳۰۰ هزار دلار به تاسیس اپدیم کمک کرده است.

پس از سخنان نوبخت و همچنین خانم شمشاد اختر، معاون دبیرکل سازمان ملل، طی مراسمی، توافقنامه تاسیس مرکز اپدیم به میزبانی ایران به امضا رسید.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.