کد مطلب: ۲۳۲۶۷۱

صالحی در جمع خبرنگاران

تجاوز نظامی به سوریه، ورشکستگی سیاسی آمریکا بود

تجاوز نظامی به سوریه، ورشکستگی سیاسی آمریکا بود

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، تجاوز نظامی اخیر آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه را ورشکستگی سیاسی آمریکا توصیف کرد و گفت که این کشورها مرتکب جنایت شده‌اند.

علی‌اکبر صالحی در حاشیه مراسم رونمایی از کتاب «گذری در تاریخ» در جمع خبرنگاران با اشاره به تجاوز اخیر به سوریه، گفت: این حمله ورشکستگی سیاسی آمریکا را نشان می‌دهد. آمریکا و برخی کشورهای اروپایی که با آن همراهی کردند مرتکب جنایت شدند بدون اینکه دلیل متقنی برای این کار داشته باشند.

به گزارش تجارت‌نیوز ٬ رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: ‌این حمله یادآور وقایع عراق بود. آن زمان بر اساس سند کالین پاور که در سازمان ملل ارائه شد،‌ گفتند عراقی‌ها از نیجر اورانیوم خریداری کردند تا برای مقاصد غیرصلح‌آمیز استفاده کنند اما بعد از یکی دو سال که عراق را شخم زدند معلوم شد این سند جعلی بوده و این تبدیل به فضیحت سیاسی شد.

صالحی اضافه کرد: این حمله شکست آمریکا و سایر کشورها بود. آنها در بیان خود هم دچار تناقض هستند البته مردم بیدار شدند و حقیقت و هویت واقعی کشورهای مستکبر را شناختند. شاید پیش از این حوادث تبیین هویت واقعی آنها به دلیل اینکه برخودار از رسانه‌های قوی هستند و به راحتی می‌توانند صحنه را زیباسازی کنند قدری دشوار بود اما با این اتفاقات حقایق برای مردم روشن می‌شود.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: برای مردم روشن است که دولتمردان آمریکا چه سیاست نابخردانه، ظالمانه و وحشیانه‌ای را به کار بستند البته سیاست غرب همین است، آن‌ها ظاهر زیبا ارائه می‌دهند ولی پشت آن پلشتی‌ها نهفته است اما با این حوادث مردم جهان عرب، دوست و دشمن واقعی خود را شناختند. پیش از این در تبلیغات ایران را دشمن عراق نشان می‌دادند و دشمن اصلی که سرزمین فلسطین را اشغال کرده کنار گذاشته بودند و دست دوستی به آن دراز می‌کردند.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره واکنش ایران به همراهی اخیر بریتانیا و فرانسه با آمریکا در حمله به سوریه و همچنین تمدید تحریم‌های ایران از سوی اتحادیه اروپا گفت: تصمیم ایران برای واکنش نسبت به اقدامات طرف مقابل توسط هیئت نظارت بر برجام، گرفته می‌شود آن هم به اقتضای گزارش‌ها و تحلیل‌هایی که ارائه می‌شود و نهایتا براساس منافع و مضار تصمیم گرفته می‌شود و تصمیم لازم اجرایی خواهد شد اما در بعد فنی ما اعلام کرده‌ایم که برای هر نوع برگشتی آمادگی داریم.

صالحی همچنین درباره کتاب گذری در تاریخ نیز گفت: توفیقی حاصل شدکه بنا به همت بنیاد نخبگان قزوین و واحد تاریخ شفاهی وزارت خارجه دست به نوشتن خاطرات شخصی ام بزنم و این تبدیل به کتاب شد و این ملغمه‌ای از بسیاری از مطالب تاریخی، اجتماعی و سیاسی است. سعی کردم آنچه واقعیت داشته به دور از خودخواهی شخصی‌ام بیان کنم.

وی ادامه داد: من فکر کردم چون این کتاب به دست نسل جوان ما خواهد رسید به گونه‌ای باشد که واقعیت زندگی را برای نسل جوان تبیین کند. اگر جوانی فکر کرد در اموری موفق نیست تصور نکند این تا انتهای زندگی اش ادامه دارد. من هم اول زندگی موفق نبودم ولی تقدیر این بود که خدا دستم را بگیرد . می‌خواهم این امید را در نسل جوان ایجادکنم که همواره تلاش کنند آزاده باشند و به دنبال حق باشند. یقین داشته باشند کسی که به دنبال حق باشد حتی اگر در برهه‌ای با موانعی روبرو باشد خداوند برایش راهگشا خواهد بود.

صالحی اضافه کرد: زندگی همه ابنای بشر پر از حوادث افت و خیز است. من در این کتاب می‌خواهم به نسل جوان بگویم اگر حادثه‌ای رخ داد نگران نباشید. ذات خلقت بشر این بوده که از درون حوادث خود را بسازد. ممکن است کسی تصور کند چرا در خانواده من مریض است یا چرا ما در فقر هستیم. اینها سوالاتی است که پیش می‌آید و این کتاب سعی کرده تا جایی که امکان دارد بگوید این شرایط برای همه وجود دارد و همه گرفتار هستند پس باید روحیه امید، تلاش ، پشتکار و توکل به خدا را داشته باشیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: انسان گاهی در زندگی دچار آشفتگی‌هایی می‌شود که باید از این آشفتگی دربیاید و با خود کلنجار برود و پناهگاهش خدا باشد زیر هر پناهی جز خدا خفت و ذلت است.

صالحی تصریح کرد: ما توصیه به صبر، تلاش و امید می‌کنیم و می‌گوییم که نباید نگران و ناامید بود. من سعی کردم حوادث گوناگونی که چه در زمان طفولیت و چه در دوران کار رخ داده را تا جایی که میسور بود بگویم. برخی مسائل البته از اسرار است و نمی‌توان آن را گفت. سعی کردم تا جایی که ممکن است آنچه قابل بیان بود را بیان کنم. و مشاهدات و تجاربم را بدون سمت گیری و منصفانه بگویم. امیدوارم مفید واقع شود.

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.