کد مطلب: ۲۴۵۸۳۰

تحریم صنعت خودرو تاثیری بر خودروهای پسابرجامی دارد؟

تحریم صنعت خودرو تاثیری بر خودروهای پسابرجامی دارد؟

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: تنها اثر منفی تحریم صنعت خودرو ایران پس از خروج آمریکا از برجام متوجه قطعات خودروهای پرمصرف خواهد شد که لازم است راهکارهایی برای آن اندیشیده شود.

فربد زاوه در پاسخ به سرنوشت شرکای خارجی صنعت خودرو پس از اعمال تحریم‌های جدید صنعت خودرو اظهار کرد: به طور قطع ماندگاری خودروسازان خارجی در ایران، به رویکرد اتحادیه اروپا در قبال خودروسازان اروپایی و شرکای ایران باز می‌گردد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی ادامه داد: اگر قراردادهای خودروسازان نیز تحت تاثیر قرار نگیرد، به طور قطع بحث نقل و انتقال پول از این وضعیت متاثر خواهد شد چرا که مهمترین محدودیت، جابجایی ارز است که در صورت اجرایی شدن تحریم‌ها و پیدا نکردن راهکارهایی از سوی اتحادیه اروپا برای حل این مشکل، قراردادهای شرکاری خارجی با صنعت خودرو ایران وارد فاز اجرایی نشده و به طور کلی اجرایی شدن آن زیر سؤال می‌رود.

این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که باید در انتظار برای رفتار اتحادیه اروپا در قبال تصمیم اخیر امریکا باشیم، تصریح کرد: باید دید اروپا زورگویی‌ها و رفتار غیر دیپلماتیک آمریکا را می‌پذیرد و یا دست به اقدامات جدیدی می زند که به طور قطع این حرکت‌ها به دلیل حجم بازار اقتصادی ایران نخواهد بود بلکه اتحادیه اروپا بیشتر به دنبال حفظ پرستیژ خود است چرا که 6 کشور وارد یک تفاهم نامه شده‌اند و حال یکی از این شرکت‌ها از آن خارج شده که با این شرایط احتمال زیرسوال رفتن باقی کشورها نیز وجود دارد.

زاوه ادامه داد: همه این موارد نشان می‌دهد که باید منتظر ماند و دید رفتار اتحادیه اروپا در قبال آمریکا چگونه خواهد بود. اما به طور قطع اروپا نیز روش‌هایی برای محفوظ نگاه داشتن این قراردادها خواهد داشت و از سوی دیگر نیز شرکت‌ها باید دستاوردهای حقوقی داشته باشند تا مشخص شود تبعات این رفتار، اثری ایجاد نمی‌کند.

به گفته وی، در حال حاضر پژو در آمریکا حضور ندارد اما اوپل را در این بازار دارد و از آن جا که این شرکت زیرشاخه آمریکایی است و هنوز وابستگی زیادی به جنرال موتورز دارد، برای قطع این وابستگی نیاز به 10 تا 15 سال زمان خواهد داشت که در این فاصله زمانی در صورت تحریم پژو از سوی آمریکا، زیان بزرگی به این شرکت وارد خواهد آمد.

این کارشناس صنعت خودرو یادآور شد: رنو نیز سهامدار نیسان است و در بازار آمریکا حضور پررنگی دارد و در عین حال نیز سهامدار میتسوبیشی بوده و این شرکت نیز در بازار آمریکا حضور دارد بنابراین برای هر دو شرکت‌های اروپایی و همچنین قرارداد هیوندای با کرمان موتور خطر توقف فعالیت وجود خواهد داشت.

زاوه درخصوص چگونگی حضور شرکای ژاپنی در بازار ایران نیز اظهار کرد: در حال حاضر شریک ژاپنی در بازار تولید و همچنین واردات ایران حضور تاثیرگذاری ندارد و درصد زیادی از سهم بازار را به خود اختصاص نمی‌دهند بنابراین حضور شریک ژاپنی در ایران اهمیتی برای صنعت خودرو ایران ندارد و اگر اظهاراتی مبنی بر تولید در ایران نیز از سوی آن‌ها مطرح شده به دلیل سیاست و اصرار وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده است.

وی با بیان این که به طور کلی واردات سی بی یو منیتی است که دولت ایران اعمال می‌کند، تصریح کرد: در صورت اعمال نشدن این منیت، به طور قطع واردات حتی در سخت‌ترین شرایط تحریمی همچنان برقرار خواهد بود و تنها مشکلی که ایجاد می‌شود، قطعات منفصله و سی کی دی است که می‌تواند سیستم صنعت خودرو را فلج کند.

این کارشنا صنعت خودرو ادامه داد: بر این اساس اصل نگرانی از تحریم صنعت خودرو ایران حتی سی کی دی خودروهای پسابرجامی نیست زیرا این خودروها هم اکنون تیراژ بالایی ندارند و تاثیری در اقتصاد ایران نخواهند داشت اما کمبود و نبود قطعات خودروهای پرمصرف مانند 206 خطر اعمال تحریم‌های دوباره است که می‌تواند مشکل زا باشد و لازم است راهکاری برای حل این مشکل در نظر گرفته شود.

بر اساس این گزارش، بنابر اخبار رسیده، پس از طی ضرب‌الاجل سه ماهه، ایالات‌متحده آمریکا تحریم علیه خودروسازی ایران را از سر خواهد گرفت این تعجیل آمریکایی‌ها برای تحریم خودروسازی نشان می‌دهد آن‌ها دقیقا یکی از صنایع اصلی کشور را برای وارد کردن فشارهای اقتصادی هدف گرفته‌اند. گفته می‌شود دلیل نخست این اقدام به حجم سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت خودرو مربوط می‌شود، نکته دوم به تاثیر غیرقابل‌انکار خودروسازی در رشد اقتصادی کشور و سهم آن در تولید ناخالص داخلی مربوط می‌شود.

منبع: پدال‌نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.