کد مطلب: ۶۳۵۰۲۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ونزوئلا جایگزین ایران در بازار نفت می‌شود؟/ تحریم‌های ونزوئلا لغو شد؟

ونزوئلا جایگزین ایران در بازار نفت می‌شود؟/ تحریم‌های ونزوئلا لغو شد؟

سی‌ان‌ان، نیویورک تایمز و واشنگتن پست خبر از سفر یک هیات آمریکایی به ونزوئلا داده‌اند. این رسانه‌ها اعلام کردند که هدف اصلی سفر هیات آمریکایی به این کشور، تامین امنیت انرژی در آمریکا و خرید نفت از ونزوئلاست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، برخی از رسانه‌های آمریکایی امروز خبر دادند که کاخ سفید قصد دارد تحریم‌های ونزوئلا را کاهش دهد. روزنامه‌های نیویورک تایمز و واشنگتن پست گزارش دادند که هدف اصلی این سفر مذاکره برای تامین انرژی آمریکاست. پیش از این برخی از کارشناسان امیدوار بودند که با تحریم نفت روسیه، وضعیت برای ورود نفت ایران به بازارهای جهانی بهبود یابد. اما آیا نفت ونزوئلا قرار است جایگزین نفت ایران شود؟

چرا آمریکا تحریم‌ ونزوئلا را کاهش می‌دهد؟

اما چرا کاخ سفید به یک‌باره، قصد کرد تحریم‌های ونزوئلا را کاهش دهد؟ یورونیوز احتمال می‌دهد که طولانی شدن روند مذاکرات برجام، ادامه جنگ میان روسیه و اوکراین و در نتیجه کاهش عرضه نفت در سطح بین‌الملل، دلیل اصلی این تصمیم است. آمریکا چند وقت پیش هم برخی از تحریم‌های ایران را لغو کرد. در آن زمان عده‌ای از تحلیل‌گران معتقد بودند کاخ سفید، نگران افزایش جهانی قیمت نفت است.

به جز این، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز قبلا گفت که ایالات متحده و متحدانش فعالانه در حال بررسی راه‌هایی برای ممنوعیت فروش نفت روسیه و جایگزینی برای نفت این کشور هستند. احتمالا یکی از جایگزین‌ها نفت روسیه، نفت ونزوئلا باشد.

محمدعلی خطیبی، نماینده پیشین اوپک در ایران در همین مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید: شاید نفت ونزوئلا بتواند بازار آمریکا را نجات دهد اما بحران بازار انرژی جهان را حل نمی‌کند. روسیه نزدیک به هشت میلیون بشکه نفت و فرآورده صادر می‌کرد و ونزوئلا در نهایت، اگر بازیابی سریع بر صنعت نفت انجام دهد، نهایتا ۷۰۰ یا ۸۰۰ هزار بشکه نفت اضافه تولید می‌کند. این مقدار تنها بازارهای آمریکا را نجات می‌دهد.

او ادامه می‌دهد: آمریکا حدود ۶۰۰ هزار بشکه، از روسیه نفت وارد می‌کرد. حالا اگر بخواهد چنین نکند باید آن را از ونزوئلا تامین کند. نفت ایران کمکی به آمریکا نمی‌کند زیرا ایران هیچ وقت به آمریکا نفتی صادر نمی‌کرد. ونزوئلا هم باید صنعت نفت خود را بازیابی کند تا بتواند نیاز آمریکا را رفع کند. ایران هم نهایتا بتواند یک تا یک و نیم میلیون بشکه نفت اضافه کند.

خطیبی خاطرنشان می‌کند: اگر غربی‌ها بخواهند نفت روسیه را تحریم کنند، این هشت میلیون بشکه اصلا قابل جایگزینی نیست. اکنون ظرفیتی برای تولید بیشتر در جهان نداریم. ایران و ونزوئلا باهم دو تا دو و نیم میلیون بشکه نفت تولید می‌کنند.

نماینده سابق ایران در اوپک بیان می‌کند: اروپا بزرگ‌ترین زیان‌ده است و آمریکا احتمالا می‌تواند مشکل انرژی خود را با کمک نفت ونزوئلا حل کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.