کد مطلب: ۳۸۰۷۱۹

روایت اویل‌پرایس از تحریم ۳۹ شرکت پتروشیمی ایران

روایت اویل‌پرایس از تحریم 39 شرکت پتروشیمی ایران

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس دومین هلدینگ بزرگ پتروشیمی در خاورمیانه به شمار می‌رود. با این حال به گفته تحلیل‌گران تحریم‌ها علیه این شرکت نمادین‌اند و اثرگذاری چندانی ندارند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این کشور تحریم‌های جدیدی را علیه بخش پتروشیمی ایران وضع کرده است. این تحریم‌های جدید، صنعت پتروشیمی ایران از جمله هلدینگ این صنعت را که گفته شده حامی مالی نهادهای نظامی به شمار می‌رود، هدف قرار داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اویل‌پرایس ، این بار آمریکا شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس را نشانه گرفته است. وزیر دارایی آمریکا گفته است، ایالات متحده در نظر دارد با هدف قرار دادن این شرکت، مانع کمک‌رسانی مالی صنعت پتروشیمی به نهادهای نظامی در ایران شود.

آمریکا قرار بود تحریم‌ها علیه صنعت پتروشیمی ایران را زودتر اعمال کند؛ اما به دلیل افزایش تنش‌ها به دنبال اتهامات آمریکا مبنی بر دست داشتن ایران در مین‌گذاری بر چند نفتکش در تنگه هرمز تصمیم خود را به تعویق انداخت.

به نوشته اویل‌پرایس، اینکه چطور این شرکت از نظر مالی با نهادهای نظامی در هم آمیخته است، مشخص نیست. اما مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و مدیر سابق سازمان اطلاعات ایالات متحده (سیا) اعلام کرده است که شرکت‌های تحت نظارت نهادهای نظامی در ایران کنترل 20 درصد از اقتصاد ایران را در دست دارند.

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس دومین هلدینگ بزرگ پتروشیمی در خاورمیانه به شمار می‌رود. درآمد این شرکت تنها در یک فصل از سال 2018 حدود 1.2 میلیارد دلار گزارش شده است. با این حال برخی تحلیل‌گران بر این باورند که این تحریم‌ها نمادین‌اند و اثرگذاری چندانی ندارند.

علی بختیار نماینده مجلس در ایران، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری خانه ملت اعلام کرده، تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت ایران تنها یک بازی رسانه‌ای است و قابل اجرا نیست.

به گفته او، مساله پتروشیمی با نفت کاملا متفاوت است. ایالات متحده تصور می‌کند، عربستان سعودی می‌تواند جای خالی صنایع پتروشیمی ایران در بازار را جبران کند. اما نه تنها عربستان چنین ظرفیتی ندارد بلکه در مورد ظرفیت کشورهای عربی برای جبران کاهش تولید نفت ایران هم شک و تردید وجود دارد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا به جز شرکت پتروشیمی خلیج‌فارس، شبکه‌ای از 39 شرکت تابعه و شرکت‌های عامل فروش ثبت‌شده در خارج از ایران را هم تحریم کرده است.

این اولین بار نیست که آمریکا صنعت پتروشیمی در ایران را تحریم‌کند. پیش از امضای توافق هسته‎ای، ایالات متحده هشت شرکت پتروشیمی در ایران را که در اختیار دولت بودند، در فهرست تحریم‌ها قرار داده بود.

وزارت خزانه‌داری همچنین در مورد تحریم‌های بیشتر علیه صنعت پتروشیمی ایران هشدار داده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.