کد مطلب: ۲۳۴۶۳۲

تحقق ماموریت اوپک تایید شد

تحقق ماموریت اوپک تایید شد

منابع آگاه می‌گویند کمیته فنی مشترک اوپک و غیراوپک تایید کرده که اشباع عرضه در بازار نفت به لطف اجرای توافق کاهش تولید جهانی، کاملا از بین رفته است.

یکی از منابع آگاه به رویترز گفت در دیدار کمیته فنی مشترک که روز پنجشنبه برگزار شد، تایید شد که سطح ذخایر نفت کشورهای توسعه یافته در مارس ۱۲ میلیون بشکه بالای متوسط پنج ساله بوده است در حالی که ذخایر این کشورها در ژانویه سال ۲۰۱۷ حدود ۳۴۰ میلیون بشکه بالای متوسط پنج ساله بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هدف توافق کاهش تولید کشورهای عضو و غیرعضو اوپک، کاهش سطح ذخایر نفت کشورهای توسعه یافته به متوسط پنج ساله بوده است با این‌همه وزیران نفت عضو این کمیته گفته‌اند باید معیارهای دیگری نیز مد نظر قرار گیرند.

اگرچه اوپک به هدف اولیه این پیمان دست یافته است اما هیچ نشانه‌ای از اینکه عربستان یا متحدانش مایل هستند به اجرای توافق کاهش تولید پایان دهند، به چشم نمی‌خورد.

سه منبع آگاه عنوان کرده‌اند عربستان سعودی مایل است قیمت نفت به ۸۰ دلار یا حتی ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود کند. این حقیقت نشان می‌دهد که با وجود تحقق هدف پیمان نفتی اوپک و غیراوپک، عربستان بدنبال هیچ تغییری در توافق کاهش تولید نیست.

اوپک و شماری از تولیدکنندگان خارج از این سازمان که در راس آنها روسیه قرار دارد، با هدف حذف مازاد عرضه و تقویت قیمت‌ها از ژانویه سال ۲۰۱۷ کاهش تولید را به اجرا گذاشته‌اند و این توافق را تا دسامبر سال ۲۰۱۸ تمدید کرده‌اند با این‌همه قرار است در نشست ژوئن، سیاست محدودیت عرضه بازبینی شود.

چهار منبع اوپک خواستار یک استراتژی خروج شده‌اند. اکثر مقامات درباره معرفی معیارهای بیشتر برای ارزیابی موفقیت این توافق و ضرورت حمایت از سرمایه‌گذاری در تولید جدید برای جلوگیری از کمبود عرضه در آینده صحبت کرده‌اند.

این عقیده مطرح است که قیمت‌های نفت هنوز به حد کافی بالا نیستند تا سرمایه‌گذاری نفتی را تشویق کنند. نفت برنت حدود ۷۴ دلار در هر بشکه معامله می‌شود که بالاترین قیمت از نوامبر سال ۲۰۱۴ است.

پس از دیدار کمیته فنی، قرار است کمیته مشترک وزیران اوپک و غیراوپک روز جمعه در جده عربستان دیدار کنند.

به گفته منابع آگاه، انتظار می‌رود این وزارت درباره معیار میانگین پنج ساله ذخایر صحبت کند با این همه کمیته فنی مشترک هیچ توصیه‌ای در این باره ارائه نکرده است.

یکی از این منابع آگاه گفت: دبیرخانه اوپک در وین مامور انجام مطالعاتی با سناریوهای مختلف در خصوص ذخایر، عوامل عرضه و تقاضای بازار و ریسک‌های تاثیرگذار بر ثبات بازار مانند تحریم‌های احتمالی آمریکا علیه ایران شده است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.