خبر مهم:

کد مطلب: ۳۷۸۵۳۸

تحلیل اکونومیست از ۲ مساله مهم اقتصادی

از تاثیر جنگ تجاری بر حوزه تکنولوژی تا ربات‌هایی که جایگزین نیروی کار می‌شوند

از تاثیر جنگ تجاری بر حوزه تکنولوژی تا ربات‌هایی که جایگزین نیروی کار می‌شوند

اکونومیست در تازه‌ترین شماره خود در 25 می به دو موضوع نرخ بی‌سابقه اشتغال در کشورهای ثروتمند و تاثیر تنش‌های تجاری بر صنعت پیچیده تکنولوژی در جهان پرداخته است.

اکونومیست در سرمقاله تازه‌ترین شماره خود در 25 می، به تاثیر سرمایه‌داری بر رونق اشتغال در کشورهای ثروتمند پرداخته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی که این روزها انتقادات بسیاری نسبت به وضعیت اشتغال، دستمزدهای کم و استثمار نیروی کار وجود دارد، نویسنده با اشاره به آمار و ارقام مربوط به بازار کار در کشورهای عضو همکاری و توسعه اقتصادی این انتقادات را خلاف واقعیت می‌داند.

در آمریکا نرخ بیکاری تنها 3.6 درصد است که این رقم کمترین میزان طی 50 سال گذشته محسوب می‌شود.

در ژاپن 77 درصد از افراد بین 15 تا 64 سال شاغل هستند و این کشور طی شش سال رشدی شش درصدی در این زمینه تجربه کرده است.

بریتانیایی‌ها هم در سال جاری رکورد 350 میلیارد ساعت کار در ماه را ثبت می‌کنند. درآمدهای حاصل از دریافت مالیات در آلمان به لطف افزایش نیروی کار و نرخ اشتغال افزایش یافته است.

حتی در فرانسه، اسپانیا و ایتالیا که نرخ بیکاری در آنها نسبتا بالاست، بازه سنی ورود به بازار کار نزدیک و حتی بیشتر از آمارهای سال 2005 است.

این رونق شغلی در کشورهای ثروتمند نتیجه یک دهه محرک‌های اقتصادی و بازیابی از دوران رکود بزرگ است.

چپ‌ها باید این مساله را بپذیرند که بسیاری از انتقادهای آنها به سرمایه‌داری با واقعیت منطبق نیست.

حالا اما از بیکاری به عنوان مساله مهم بسیاری از کشورهای ثروتمند خبری نیست. در عوض بیکاری جای خود را به مشکلات دیگری از جمله کیفیت و قوانین وضعیت کار داده است.

یکی از نگرانی‌هایی که این روزها زیاد در مورد آن می‌شنویم، جایگزین شدن ربات‌ها به جای نیروی کار انسانی است. اما آیا واقعا ربات‌ها می‌توانند جایگزین نیروی کار شوند؟

به عقیده نویسنده، اگرچه حدود یک دهه است که در برخی کشورها و در بعضی مشاغل نیروی کار جای خود را به ربات‌ها داده است، اما این پیشگویی‌های اغراق‌آمیز مربوط به اتوماسیون و بیکاری کارگران دست‌کم در کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی به‌هیچ‌وجه قابل مشاهده نیست.

از این رو، چپ‌ها باید این مساله را بپذیرند که بسیاری از انتقادهای آنها به سرمایه‌داری با واقعیت منطبق نیست. واقعیت این است که بسیاری از کارگران در حال پیشرفت هستند و وضعیت زندگی آنها در مقایسه با گذشته با سرعت بیشتری رو به بهبود است.

نویسنده در پایان تاکید می‌کند که رونق مشاغل قرار نیست تا ابد ادامه پیدا کند، بنابراین انتقادات هم باید منصفانه باشند. در حال حاضر، بخشی از افزایش نرخ اشتغال به دلیل در پیش گرفتن برنامه‌های رفاهی در کشورهای توسعه‌یافته است که البته حامیان جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر به شدت به آن انتقاد دارند.

تنش‌های تجاری با صنعت تکنولوژی چه می‌کند؟

در گزارش دیگری، اکونومیست افزایش تنش‌های تجاری میان واشینگتن و پکن را خطری بزرگ برای سرمایه‌گذاران، مصرف‌کنندگان و همچنین منافع آمریکا می‌داند.

در 15 ماه می، همکاری شرکت‌های آمریکایی با هواوی و فروش فناوری و تجهیزات و واردات بدون مجوز از اداره صنعت و امنیت آمریکا ممنوع شد.

تندروها در کاخ سفید باور دارند که منزولی کردن صنعت فناوری در چین موجب آهسته شدن رشد و توسعه بلندمدت این کشور می‌شود. آنها همچنین انزوا را تاکتیک خوبی برای مذاکره می‌دانند؛ چرا که در کوتاه‎مدت چین در مقایسه با آمریکا متحمل ضررهای بیشتری می‌شود.

زنجیره تامین در صنعت تکنولوژی بسیار پیچیده است.

منازعات در حوزه تکنولوژی از آپریل 2018 آغاز شد. در آن زمان آمریکا شرکت ارائه‌دهنده خدمات سخت‌افزار به نام ZTE را به دلیل نقض تحریم‌های ایران و کره شمالی در لیست سیاه قرار داد.

از آن زمان تاکنون دامنه اقدامات آمریکا علیه صنعت تکنولوژی گسترش یافت. پس از ممنوعیت‌های مربوط به فعالیت‌های هواوی در جهان و جلوگیری از متحدان آسیایی برای استفاده از تجهیزات G5، نیویورک‌تایمز به تازگی در گزارشی نوشته است که دولت آمریکا قصد دارد تحریم‌هایی نظیر آنچه برای شرکت هواوی وضع کرده، برای شرکت‌ چینی هیکویژن، شرکت نظارت ویدئویی در نظر بگیرد.

تامین‌کنندگان و مشتریان این شرکت‌ها راه خود را جدا کرده‌اند. گوگل و شرکت انگلیسی آرم (Arm) از جمله کمپانی‌هایی هستند که اعلام کرده‌اند عرضه به هواوی را محدود خواهند کرد.

شرکت‌های مخابراتی در بریتانیا و ژاپن هم گفته‌اند فروش گوشی‌های هواوی را متوقف می‌کنند.

در ابتدا قطعا آنچه آمریکا در این جنگ تجاری از دست می‌دهد کمتر از چین است.

واقعیت این است که تکنولوژی مانند دیگر صنایع از جمله فولاد و سویا نیست که بتواند مبارزان تجاری کاخ سفید را تحت فشار قرار دهد. زنجیره تامین در این صنعت بسیار پیچیده است و بسیاری آن را به شبکه متصل‌به‌همِ سیستم‌های مالی جهانی قبل از بحران سال ۲۰۰۸-۲۰۰۷ تشبیه می‌کنند.

استفاده ناشیانه آمریکا از قدرت در بلندمدت به پایان نفوذ این کشور سرعت می‌بخشد.

شرکت‌های سخت‌افزاری فناوری در سراسر جهان که به شدت‌ هم به تولیدات چین وابسته هستند در مجموع ارزشی معادل پنج تریلیون دلار دارند.

این جنگ تجاری به مصرف‌کنندگان هم آسیب می‌رساند. طی پنج سال گذشته هواوی معادل ۳۰۰ میلیون موبایل به خارج از چین فروخته است. این خریداران به زودی قرار است متوجه شوند که موبایل‌هایشان دیگر کار نمی‌کند. تصور کنید اگر آمریکایی‌ها دیگر نتوانند آیفون‌های ساخت چین را بخرند.

در پایان نویسنده تاکید می‌کند که ممکن است کنترل آمریکا بر اقتصاد دیجیتالی به این کشور اجازه دهد بر خواسته‌هایش تاکید کند. اما چنین استفاده ناشیانه از قدرت در بلندمدت به پایان نفوذ آمریکا سرعت می‌بخشد.

جدیدترین مطالب این نشریه انگلیسی را می‌توانید در سلسله گزارش‌های اکونومیست ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.