کد مطلب: ۸۱۹۹۶۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بازخوانی صورت‌های مالی خساپا / ناتوانی سایپا از تحقق وعده‌های وزارت صمت

بازخوانی صورت‌های مالی خساپا / ناتوانی سایپا از تحقق وعده‌های وزارت صمت

گزارش عملکرد ماهانه سایپا نشان می‌دهد تولیدات شرکت با وعده سرپرست وزارت صمت در رابطه با تولید یک میلیون و 700 هزار دستگاه تطابق ندارد؛ چرا که در بهترین حالت نیز سایپا نمی‌تواند سهم خود را از این تعداد تولید کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از کش و قوس‌های فراوان ورود خودرو به بورس، نهایتا خودروسازان، محصولات خود را در قالب سامانه یکپارچه در دو مرحله عرضه کردند.

پیش از این تجارت‌نیوز تعداد عرضه خودروهای ایران خودرو در مرحله اول یکپارچه و تولید این شرکت را بررسی کرده است که می‌توانید مشروح آن را در «تحلیل بنیادی «خودرو» / تعهدات ایران خودرو محقق می‌شود؟» مطالعه کنید.

حال با وجود عدم شفافیت تعداد خودروهای سایپا که در سامانه یکپارچه ثبت نام شده، باید تنها به وعده سرپرست وزارت صمت استناد کرد. با توجه به وعده یک میلیون و 700 هزار دستگاهی وزارت صمت، می‌توان گفت اگر مسئولیت نیمی از این تعداد به ایران خودرو محول شود، با توجه به ظرفیت تولید سایپا، این خودروساز در سال جاری باید حدود 544 هزار دستگاه تولید کند تا وعده وزارت صمت محقق شود.

این در حالیست که گزارش‌های عملکرد ماهانه‌ سال قبل سایپا نشان می‌دهد شرکت موفق شده در مجموع 351 هزار و 736 دستگاه از محصولات خود را تولید کند.

در سویی دیگر گزارش عملکرد دو ماه ابتدایی امسال سایپا حاکی از آن است که این شرکت خودروسازی توانسته در این دو ماه در مجموع 54 هزار و 866 خودرو تولید کند. مقایسه این عدد با مقدار کل تولید دو ماه سال گذشته نشان می‌دهد، تولیدات سایپا در دو ماه ابتدایی 1402 حدود 31 درصد رشد کرده است.

حال این فرضیه مطرح می‌شود که اگر سایپا در ادامه راه تولید خود با همین فرمان پیش رود و تولید کل امسال خود را به همین نسبت افزایش دهد، شرکت در مجموع می‌تواند 460 هزار و 774 دستگاه تولید کند. باید خاطرنشان کرد تحقق این عدد در بهترین حالت میسر خواهد شد.

این در حالیست که کارشناسان حوزه انرژی با توجه به نمودار مصرف برق امسال در کشور، معتقدند مشکل کمبود انرژی در تابستان امسال، نسبت به سال گذشته جدی‌تر است. به این ترتیب قطعی برق کارخانجات در تابستان امسال به احتمال زیاد نسبت به سال ۱۴۰۱ بیشتر خواهد بود. همین امر روند تولید ایران خودرو را به احتمال زیاد مختل خواهد کرد.

در واقع می‌توان گفت وعده وزارت صمت با توجه به اعداد و ارقام کنونی، میسر نخواهد شد.

سایپا در در اردیبهشت 1402 چه کرد؟

تولید و فروش خساپا

گزارش عملکرد ماهانه شرکت سایپا نشان می‌دهد، شرکت در اردیبهشت‌ماه امسال 32 هزار و 736 دستگاه تولید کرده است که در مقایسه با تعداد تولید در مدت مشابه سال گذشته 24 درصد افزایش داشته است.

این افزایش در تعداد فروش نیز دیده شده است. به طوری که تعداد فروش شرکت از 29 هزار و 220 دستگاه در اردیبهشت سال قبل به 36 هزار و 198 دستگاه در این ماه رسید.

گفتنی است سایپا از فروش محصولات خود در این ماه، موفق شد هفت هزار و 209 میلیارد تومان درآمد کسب کند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشه جهش 85 درصدی داشته است.

گفتنی است جهش درآمد سایپا به دنبال افزایش نرخ فروش 12.53 درصدی محصولات سایپا اتفاق افتاده است.

درآمد ماهانه سایپا

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.