کد مطلب: ۷۹۷۸۹۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل بنیادی فولاد/ راه فولادسازان از دلار فرزین جدا شده است؟

تحلیل بنیادی فولاد/ راه فولادسازان از دلار فرزین جدا شده است؟

بررسی معاملات هفته‌های گذشته بورس کالا نشان می‌دهد، فولادسازان موفق شده‌اند انواع شمش‌های فولادی تولیدی خود را در بورس کالا با نرخ دلار 33 هزار تومانی به فروش برسانند. این افزایش نرخ در فروش محصولات فولادی نشان می‌دهد فشار سنگین دولت برای ثابت نگه داشتن قیمت دلار در معاملات شرکت‌ها، بی‌نتیجه بوده و صنعت ارزآور فولاد راه خود را در پیش گرفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از کش و قوس‌های فراوان بر سر نرخ مرجع برای محاسبه قیمت دلاری محصولات بورس کالا، بالاخره بانک مرکزی رضایت داد شرکت‌ها بر پایه قیمت دلار نیمایی «رقابت» کنند. به این ترتیب تمامی شرکت‌های زنجیره فولاد مجاز هستند محصولات خود را با قیمت دلار رقابتی به فروش برسانند.

بررسی معاملات هفته‌های گذشته بورس کالا نشان می‌دهد، فولادسازان شمش‌های فولاد تولیدی خود را در بورس کالا با نرخ دلار 33 هزار تومانی به مشتریان فروخته‌اند. این افزایش قیمت دلار و فاصله آن با قیمت دلار 28 هزار و 500 تومانی نیمایی نشان می‌دهد دولت در نهایت رفتار منطقی‌تری را (نسبت به تصمیمات قبلی) در قبال زنجیره ارزآور فولاد انتخاب کرده است.

ذکر این نکته ضروریست که معاملات گندله و کنسانتره نیز در بورس کالا با نرخ دلار بالاتر از 28 هزار و 500 تومان انجام می‌شود. به طوری که معاملات گندله با نرخ 37 هزار و 300 و کنسانتره آهن با دلار 34 هزار و 200 تومان انجام می‌شود. باید توجه داشت تا زمانی که نرخ معاملات این دو محصول از دلار 33 هزار تومانی فولاد بیشتر باشد، هزینه تولید فولادسازان افزایش می‌یابد. بر همین اساس به منظور هم‌ترازی نرخ دلار محصولات زنجیره فولاد در هفته‌های آتی باید دید آیا گندله و کنسانتره در بورس کالا ارزان می‌شوند یا خیر؟

رکورد صادرات ماهانه فولاد شکسته شد

تولید و فروش ماهانه اسفند فولاد

بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت فولاد مبارکه اصفهان نشان می‌دهد پس از داستان‌های طولانی قطعی گاز که منجر به کاهش تولید شرکت در دی و بهمن‌ماه 1401 شده بود، بالاخره فولاد مبارکه توانست از این بحران عبور کند و تولید و فروش اسفند خود را افزایش دهد.

از این رو مقدار تولید شرکت در ماه مذکور از 634 هزار تن در بهمن‌ماه همین سال با رشد هشت درصدی به 685 هزار تن رسید. عمده این افزایش تولید نیز مربوط به تولید محصولات گرم این شرکت است که از 335 هزار تن در بهمن 1401 به 384 هزار تن رسیده است.

البته مقایسه مقدار تولید اسفند 1401 این شرکت با تولید 706 هزار تنی مدت مشابه سال 1400 خبر از افت سه درصدی مقدار کل تولید این شرکت می‌دهد.

نکته قابل توجه این گزارش ماهانه، افزایش 51 درصدی مقدار فروش شرکت فولاد مبارکه اصفهان در اسفندماه است. چرا که فولاد موفق شد در اسفند 1401 مقدار فروش خود را از 614 هزار تن در بهمن همین سال به 928 هزار تن برساند. گفتنی است فولاد مبارکه اصفهان از این مقدار فروش خود توانست حدود 18 هزار و 874 میلیارد تومان درآمد کسب کند که در مقایسه با بهمن، جهش 54 درصدی را به ثبت رسانده است.

همچنین مقایسه مقدار فروش این شرکت در اسفند 1401 با مدت مشابه سال 1400 خبر از افزایش 19 درصدی فروش این شرکت می‌دهد.

بررسی بیشتر این گزارش نشان می‌دهد که تمرکز فولاد مبارکه در اسفندماه 1401 روی صادرات شرکت بوده است؛ چرا که 376 هزار تن از 928 هزار تن فولاد فروش‌رفته- که بیشتر از 40 درصد آن است-، مربوط به فروش خارجی شرکت بوده و می‌توان گفت فولاد مبارکه اصفهان در این ماه توانست تا حد زیادی، در بخش صادرات نمره قبولی کسب کند.

صادرات فولاد

گفتنی است فولاد در بهمن ماه 1401 به دلیل مشکلات کمبود تولید و کاهش عرضه در بازار داخلی، تنها 11 درصد از فروش محصولات خود را به صادرات تخصیص داده بود.

رشد 12 درصدی نرخ فروش محصولات

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که نرخ فروش محصولات فولاد مبارکه اصفهان به طور میانگین 12 درصد افزایش داشته است.

البته باید به این نکته نیز توجه داشت که قیمت محصولات فروخته شده در بازار داخلی به مراتب گران‌تر از بازار خارجی است. این نابرابری قیمت در محصولات فولاد مبارکه در دو بازار داخل و بین‌المللی معمولا ناشی از تفاوت تقاضا در این دو بازار است. در این باره به‌ویژه زیر نظر گرفتن عرضه جهانی فولاد توسط چین و میزان تقاضای بخش مسکن این کشور، بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند تحلیل مناسبی برای تعیین چشم‌انداز فولاد به دست دهد.

گفتنی است شرکت فولاد مبارکه اصفهان در اسفندماه سال 1369 تاسیس شد و دو سال پس از آن به بهره‌برداری رسید. در ادامه، سهام این شرکت در اسفندماه سال ۸۵ با قیمت 190 تومان در بورس اوراق بهادار تهران عرضه شد. سرمایه شرکت در زمان عرضه اولیه هزار و ۵۸۰ میلیارد تومان بوده است.

موضوع اصلی فعالیت این شرکت شامل اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از معادن فلزی و غیرفلزی مورد نیاز صنعت فولاد از جمله استخراج سنگ‌آهن، دولومیت، تولید سنگ‌آهن دانه‌بندی، كنسانتره و گندله است.

آخرین ارزش بازاری فولاد مبارکه در شانزدهم اسفند 1401 حدود 496 هزار میلیارد تومان ثبت شده که نشان‌دهنده اهمیت رفتار این سهم در گروه فلزات اساسی است. به طوری که بازدهی هفتگی فولاد در مقایسه با میانگین گروه فلزات اساسی تنها یک درصد تفاوت دارد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.