کد مطلب: ۶۱۲۴۶۰

سیگنال برقی برای بورس / گرانی برق بر کدام سهام تاثیر می‌گذارد؟

سیگنال برقی برای بورس / گرانی برق بر کدام سهام تاثیر می‌گذارد؟

شرکت توانیر رسما تایید کرده است که از اول بهمن ماه امسال تعرفه برق مشترکان افزایش خواهد یافت. این موضوع بر نگرانی صنایع داخلی و ریالی دامن زده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شرکت توانیر رسما تایید کرده است که از اول بهمن ماه امسال تعرفه برق مشترکان افزایش خواهد یافت. البته طبق ادعای این سازمان دولتی این افزایش قیمت شامل پرمصرف‌ها خواهد شد که تخمین زده می‌شود تنها ۲۵ درصد مشترکان را شامل شود. این موضوع بر نگرانی صنایع داخلی و ریالی دامن زده است. چنانچه قیمت برق برای بخش تولید هم افزایش پیدا کند، واحدهای تولیدی با مشکل مواجه خواهند شد.

برزو حق‌شناس، کارشناس بازار سهام در این باره گفت: افزایش قیمت برق صنایع دلاری مثل پتروشیمی و پالایشی‌ها را کمتر تحت تاثیر قرار می‌دهد اما بر صنایع ریالی مثل خودروسازی، غذایی و … تاثیر زیادی خواهد گذاشت. ما حرفی در خصوص گران شدن انرژی نداریم به شرطی که دولت قیمت‌گذاری دستوری نداشته باشد.

وی ادامه داد: دولت به دلیل مشکلات بودجه می‌خواهد قیمت انرژی صنایع را بالا ببرد حال این انرژی ممکن است بحث خوراک، سوخت، برق یا …. باشد. سوال من این است که در کجای دنیا دولت حامل‌های انرژی را برای تولیدکننده گران می‌کند و به صنایع فشار می‌آورد و از طرف دیگر در قیمت‌گذاری دخالت می‌کند.

حق‌شناس عنوان کرد: نمی‌شود از هر دو طرف بر صنایع فشار آورد. مگر تورم ثابت است که قیمت بنزین، گازوئیل و … ثابت بماند. به زور قیمت‌ها را پایین نگه می‌دارند و بعد به یک باره مثل سال ۹۸ قیمت‌ها چند برابر افزایش پیدا می‌کند و مشکلات امنیتی به وجود می‌آید. متاسفانه این سیکل معیوبی است که در اقتصاد جا افتاده و کسی هم به آن توجه نمی‌کند.

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اقا خجالت نکشید شاخص اصلی زیر یک میلیون هست لطفا درست کنیدبازار دو هفته منفی یک هفته مثبت ولی شاخص اصلی یجا نگه داشتید

  • ناشناس

    کنترل قیمت ها توسط دولت را نباید قیمت گذاری دستوری تلقی کرد، کل کشور که بورس نیست، دولت تصمیمات کلان می گیرد که به نفع کل جامعه باشد، درست نیست که برای رشد بورس قیمت ها را افزایش داد و گرانی ها را چندین برابر کرد.
    درست است که چون صنایع پرمصرف هستند افزایش قیمت برق بر سودهی آنها تاثیر منفی می گذارد ولی از طرفی به گفته کارشناسان سوددهی و افزایش سرمایه شرکت ها رشد چشمگیری داشته پس اگر به میزان رشد سوددهی و سرمایه شرکت ها، قیمت برق افزایش پیدا کند به نظر نمی رسد که این افزایش قیمت، تاثیر منفی زیادی بر سوددهی و ارزش سهام شرکت ها داشته باشد مگر این که افزایش قیمت برق و سوخت صنایع چندین برابر شود که با توجه به حمایت هایی که از بورس در دستور کار دولت و مجلس قرار گرفته به نظر نمی رسد دولت چنین کاری کند.
    بورس باید بر اساس “عملکرد شرکت ها و رفتار سهام داران” تا پایان سال به رشد معقول و منطقی ای برسد حال این رشد هر مقدار باشد ۱۰، ۱۵، ۲۰ یا ۳۰ درصد.
    البته رفتار سهام داران در رشد بورس تاثیر بسزایی دارد، در چند ماه اخیر اغلب سایت های اقتصادی از خروج اغلب حقیقی های سال ۹۹ می نویسند، آیا واقعا سرمایه گذاری دو، سه ماهه و کمتر از یک سال، *سهام داری* بود؟
    حال بگذریم از افرادی که کامنت می گذاشتند و مردم را به سهام داری فوق فست فودی دو، سه هفته ای دعوت می کردند؟!!!
    پس از این پس باید گذشته آینه عبرت آینده باشد و سرمایه گذاران، سهام داری نمونه کنند یعنی سهام داری با دید بلندمدت و برای سود خوب سه الی چهار ساله و دیگر فروش هیجانی و نوسانگیری نکنند تا دوباره شاهد تکرار مردادماه پارسال و ریزشی شدن فرسایشی شاخص نباشیم

  • ناشناس

    تنها واژه ای که از شنیدن و گفتنش حال آدم بهم میخوره … اعتماد …هست

  • ناشناس

    با این کارا فقط ملتوو آزارمیدنوو ناراحت میکنن فقط بی اعتمادی میارن تاکی آخه

  • حسین

    تجارت نیوز لطفا یه گزارشی راجع به صندوق پالایش یکمETF دولتی بنویس
    نزدیک به ۱۸ ماه در ضرر هستیم ۳۰ درصد پولمون آب رفته گفتن که برای جبران ضرر قراره جایزه ای در نظر بگیرن که منتظر ابلاغ از طرف رهبری هست
    ما تا کِی باید منتظر بمونیم 🙁

  • ناشناس

    خرید بلند مدت نیروگاهیها

  • ناشناس

    خدایش را بگی تنها گروهی که خیلی رشد کرده با دلار شیمیایی ها ،فلزاتی ها،معدنی ها

  • ناشناس

    حالت تهوع میگیرم وقتی اسم برقی میاد.
    خدایا حقوقی بپیوند برقی روز خوش نبیند
    ننگ برشما باد .

    • ناشناس

      اره واقعا. تمام سرمایه مون تو بپیوند از بین رفت

  • ناشناس

    گرانی برق فقط به ملت فشار میاره همانطور که هر روز سیمان گران شد وکارخانه سیمان تهران قیمت سهامش ارزانتر شد..حالا هم برق گران میشود ورودش به جیب دولت وزیرانش را سهامداران میکشند…

  • ناشناس

    شرکت‌ها برق یارانه ای را تا الان گرفته اند بس است
    خیلی هم عالیه چون شرکت‌های که ماینر دارند با نصب ماینرها باید هزینه استفاده آن را بپردازند