کد مطلب: ۵۵۳۶۱۳

یک کارشناس بورس پاسخ می‌دهد:

تحلیل بورس ۲۶ خرداد / دخالت دولت شفافیت در بازار را بر هم می‌زند

تحلیل بورس ۲۶ خرداد / دخالت دولت شفافیت در بازار را بر هم می‌زند

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: تضاد منافع در حال حاضر بزرگترین معضلی است که اقتصاد و مشخصا بازار سرمایه با آن درگیر است و تا زمانی که تضاد منافع در ساختار اقتصادی تعدیل نشود اصلاحاتی را نخواهیم داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ،بورس از نیمه دوم مرداد ماه سال گذشته ریزش‌های شدیدی را داشت. بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان بازار معتقدند بعد از تشویق‌های مکرری که از مردم برای حضور در بازار صورت گرفت،دخالت‌های دولت هم در بورس اوج گرفت تا حدی که با قیمت‌گذاری دستوری در صنایع اصلی بازار و برهم زدن مکانیزم عرضه و تقاضا راه هموار بازار را ناهموار کرد و هنوز بعد از گذشت حدودا یک سال هنوز بازار سرمایه به روال باثبات قبلی خود برنگشته است.

سلمان نصیرزاده، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه درباره راهکارهای بازگشت اعتماد سهامداران به بورس به تجارت‌نیوز گفت: ثبات در قوانین مهم‌ترین کمکی است که سیاست‌گذار می‌تواند انجام دهد و نیازی به تزریق منابع در بازار نیست به طور کلی تسهیل در قوانین و از میان برداشتن موانع در بورس موثرترین راهی است که باید شکل بگیرد.

این کارشناس بازار در بخش دیگری تشریح کرد: تعدیل در حجم مبنا و دامنه نوسان باعث می‌شود تا نقدشوندگی که مهم‌ترین شاخصه بازار سرمایه است از بین نرود و شفافیت در بازار با الزام شرکت‌ها به انتشار به موقع صورت‌های مالی و گزارشات ماهانه به صورت مستمر ایجاد شود.

نصیرزاده با تاکید بر لزوم ایجاد انجمن حمایت از سهامداران خرد گفت: یکی دیگر از راه‌های کمک به عمق و بازگشت اعتماد به بازار ایجاد چنین انجمنی است که سهامداران خرد بتوانند در نظارت و اجرای آن سهیم باشند و از این طریق به شفافیت بازار کمک شود.

نصیرزاده در پاسخ به این سوال که آیا دخالت دولت در بازار الزامی است یا خیر گفت: بازار نیازی به دخالت دولت ندارد زیرا مهم‌ترین مکانیزم بازار که شفافیت است را دولت به دلیل آنکه خودش ذی نفع در بازار است بر هم می‌زند و تضاد منافع در حال حاضر بزرگترین معضلی است که اقتصاد و مشخصا بازار سرمایه با آن درگیر است و تا زمانی که تضاد منافع در ساختار اقتصادی تعدیل نشود اصلاحاتی را نخواهیم داشت.

این کارشناس بازار سرمایه در بخش دیگری گفت: دولت در صورتی می‌تواند در بازار دخالت کند که در فضای ملتهب آن با ایجاد ساز و کارهایی از جریان پول و سهامداران حمایت کند اما در زمانی که دولت با وعده و وعیدهای پوچ حتی به ضرر بازار عمل می‌کند دخالت آن در بازار بی‌نتیجه خواهد بود.

آخرین اخبار بازار سرمایه را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    آخه آقای دهنوی سنگ بزرگ دولت را یجوری سینه سپر کردند کم مونده سهامداران و کتک بزنن !
    میگن بورس حباب نداد بورس به اندازه کله پوچ شما و دژپسند حباب داشت
    اینقد رو زخم ما نمک نپاشید
    دیگه فهمیدیم عرضه هیچ کاری رو ندارین !

    • ناشناس

      بورس بخاطر مغز پوک تو و امثال تو که هنوزم فروش آبشاری دارید افت کرد. حتی فهم اینم نداری

  • حسین

    این مردم نیستن که میفروشن کد های حقیقی (دولت بی امیده ) که برای هر کاری اقتصاد مردم گروه کشید و همه جامع رو ناامید کرد ان شاءالله دستشون از سفره مردم کم میشه ولی باید دولت بعد ساده از اینها نگذره

    • ناشناس

      دخالت دولت باعث این منفی ها است

  • علي

    فعلا که بورس روی شاخص 1100 گیر کرده یه روز چندا میره بالا یه روز چندتا میاد پایین ..!!!!!!!!

    • ناشناس

      خب؟؟؟ به این میگن گیر کردن؟؟ طبیعت بازار سرمایه همینه

    • ناشناس

      گیر نکرده، اهداف سیاسی دولت اونو گیر انداخته

    • ناشناس

      طبیعت بازار سرمایه نباید سیاسی باشد

  • ناشناس

    سهام داران خرد نباید در این قیمت ها فروشنده باشند، اما متأسفانه فروش آبشاری حقوقی متخلف خودرو وابسته به دولت ابتدای شروع معاملات کل بازار را تحت تاثیر قرار داد، البته با اهداف سیاسی بازار امروز قبل از انتخابات از سوی دولت منفی شد.

  • ناشناس

    بورس را محل دعواهای سیاسی نکنید.

    • سیدحسین

      خیلی وقت هست گویاجنابعالی تشریف نداشتید!!!!!!!؟

  • ناشناس

    فروش آبشاری مردم دلیل افت قیمت. بعد از ۹ ماه هنوز اینو نفهمیدی؟؟ دیگه اگر قرار بود آموزش ببینی باید میدیدی

    • سیدحسین

      برو بابا!یه چیزی افتاده ذهنت وازاصل ماجراهایی خبری!!؟یکمقدارفکروتعقل هم خوب چیزیه!!!!!!؟

  • ناشناس

    نتیجه اینه که دارن سهامی راکه با بالاترین قیمت به حقیقی ساده فروختن با پایین ترین قیمت جمع میکنن،فقط این وسط سرمایه مردم بود که فنا شد،این اختلافات زرگری هم برای خسته کردن سهامدارهاست که سهامشون را مفت بفروشن

  • ناشناس

    علت ریزش قیمت ؛ فروش یک مرحله ای با حجم بالای حقوقیها ست که باعث میشه حقیقیها از ترس ریزش به فروش بپیوندند که به بی اعتمادی سهامدارها دامن میزنه اگه حقوقیها واقعا قصد فروش داشته باشند طی چند مرحله سهام هاشونو بفروشند که این مستلز م برنامه ریزی توسط بورسه

  • ناشناس

    دولت کنونی علاوه بر اینکه باعث ریزش بورس شد ول کن نیست و آخرای مدیریتش هم به بورس صدمه میزنه وهدفش ضربه زدن به دولت بعدیه که نتونه از بورس به اقتصاد کشور کمک کنه

    • ناشناس

      درست نیست تماما به دولتمردان بتازیم و آنها را مقصر جلوه دهیم زیرا در این صورت اگر آمریکا به تعهد برجامی اش برنگردد دولت بعدی هم با همین مشکلات مواجه خواهد شد، حتما آنجا هم می خواهید همین کامنت ها را بگذارید و دولت بعدی را مورد نقد و انتقاد قرار دهید، مسئولین تا آنجا که می توانسته اند کار انجام داده اند.برای پیشرفت کشور باید از دولت ها حمایت کرد نه اینکه مادام آنها را بکوبانیم.
      در همین دولت و در سال ۹۶ ایران با ۱۲/۵ درصد رشد اقتصادی مثبت، جزء ۱۰ کشور برتر دنیا در رشد اقتصادی قرار گرفت ولی این رشد اقتصادی به مزاق ترامپ خوش نیامد و با خروج یکجانبه از برجام، جنگ تحمیلی اقتصادی را به منظور فروپاشی اقتصادی انجام داد ولی با همت و تلاش همین مسئولان موفق به انجام این کار نشد.

  • ناشناس

    خالت نمیکشید فردا باید تو یه وجب جا بخوابید. دیگه تا کی میخاید بگید مردم.حقوقی تا یه روز مثبت میشه گند میزنه به بازار دیگه تا کی میخاید بندازید گردن مردم بدبخت