خبر مهم:

کد مطلب: ۶۱۸۸۹۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بازار سهام بی‌جان است/ بورس چه می‌شود؟

بازار سهام بی‌جان است/ بورس چه می‌شود؟

شاخص کل بورس در هفته‌ای که گذشت ۴٫۱ درصد افت داشت. روند نزولی در بورس این هفته از ابتدا تا انتها ادامه یافت و در نهایت چهارشنبه با رشد جزئی به پایان رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص کل بورس در هفته‌ای که گذشت ۴٫۱ درصد افت داشت. روند نزولی در بورس این هفته از ابتدا تا انتها ادامه یافت و در نهایت بورس چهارشنبه با رشد جزئی به کار خود پایان داد.

شاخص کل شنبه کار خود را در ادامه روند منفی هفته قبل و در کانال یک میلیون و ۳۳۴ هزار واحد آغاز کرد. حجم و ارزش معاملات همچنان پایین بود و اتفاق ویژه‌ای برای رشد شاخص کل نیفتاد. افت شاخص کل با وجود رسیدن اخبار مثبت از برجام و رشد مقطعی بانک و خودرو ادامه یافت. خلف وعده تعیین سقف برای نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در ادامه این گروه را متاثر کرد.

اظهار نظر رئیس سازمان بورس در خصوص خروج نیمی از سهامداران سال ۹۹ با سود خشم آن‌ها را برانگیخت و واکنش‌های منفی در پی داشت. در ادامه بی‌توجهی مسئولان و شدت افت بورس، شاخص کل سه‌شنبه کانال ۱٫۳ میلیون واحد را نیز از دست داد. فعالان بازار سهام و سهامداران با هشتگ بورس اولویت اول در توییتر ضمن اعتراض به افت بورس وعده ابراهیم رویسی در مورد اولویت بازار سهام را یادآور شدند.

بی‌پولی مفرط در بورس

محمد خبری‌زاد، کارشناس بازار سهام گفت: بی‌پولی مفرط در بورس به چشم می‌خورد. عدم تمایل ورود پول به بازار توسط افراد جالب توجه است. درست است ابهامی به نام برجام داریم اما تمام اتفاقات خوب ممکن برای بورس افتاده و تکلیف خیلی از ابهامات مشخص شده است.

وی ادامه داد: از لحاظ بنیادی بازار مشکلی ندارد. اما پول نیست و مسئولان بازار سهام باید تمام هم‌وغم خود را برای جذب پول به بازار بگذراند. دولت باید پولی که قرار بود به صندوق تثبیت وارد کند را بیاورد و بورس را از این حالت رخوت نجات دهد.

خبری‌زاد گفت: ادامه این روند وضعیت بازار سهام را برای برگشت سخت می‌کند. با توجه به پتانسیل رشد بورس هر چه زودتر به بازار پول وارد شود بهتر است.

ایمان رئیسی کارشناس بازار سهام گفت: سهم‌ها دنباله‌رو شاخص کل شدند، شاخصی که خودش هم دستکاری شده و عدد واقعی نباید این باشد. سهم هایی مثل سشاهد و بسیاری از سهم‌های دیگر ۹۰ درصد از سقف تاریخی خود افت کردند و هنوز فشار و هیجان فروش در این سهم‌ها وجود دارد. ترس و ناامیدی باعث شده بازار به ارزش ذاتی و تحلیل و نمودار توجهی نداشته باشد.

وی ادامه داد: در این شرایط رئیس سازمان بورس همه چیز را گردن مردم می‌اندازد و می‌گوید نصف سهامداران با سود خارج شدند. این صحبت‌هایی که می‌شود با واقعیت در تضاد است. واقعیت این است که ۹۰ درصد سهم‌ها دست دولت است. اگر دولت بخواهد بازار تغییر می‌کند و اگر نخواهد نه. اینکه ما تقصیر را گردن مردم بیندازیم درست نیست. مردم به دست خود سرمایه‌شان را نابود می‌کنند تا فقط از این بازار خارج شوند.

ادامه روند منفی در بازار هفته آینده؟

پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سهام گفت: بازار چهارشنبه اگرچه رشد داشت اما با هفته گذشته و هفته جاری تفاوتی ندارد. ارزش معاملات همچنان پایین و روند منفی است. میانگین ارزش معاملات ۲۲۰۰ میلیارد تومان بوده و امروز هم تفاوتی نخواهد کرد.

وی افزود: تفاوت بازار امروز افزایش قیمت نفت در دنیا و رشد نمادهای پالایشی است. اما چون در بازار نقدینگی نیست انتظار می‌رود در هفته آینده با توجه به افزایش قیمت نفت جهانی پالایشی‌ها با فشار فروش مواجه شوند.

مصطفی مجد کارشناس بازار سهام گفت بسیاری از شرکت‌ها گزارشات ۹ ماهه خود را منتشر کردند. در این میان گزارشات برخی از شرکت‌های بزرگ مثل بانک ملت، فولاد ارفع و ذوب آهن گزارشات خوبی نبود.

وی ادامه داد: چشم امید بازار به چند شرکت باقی مانده از جمله پالایش نفت تهران، فولاد مبارکه اصفهان و پتروشیمی زاگرس است. چنانچه گزارشات این شرکت‌‎ها مثبت باشد بازار شنبه روند متعادل و رو به رشدی خواهد داشت در غیر این صورت تابلوی معاملات بازار شنبه خون و خون‌ریزی است.

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مسئولین اگر میخواستن بورس درست بشه
    که به روش های مختلف نمیزدن توی سرش
    چیکار کردن؟
    ۱- دست بردن توی صورت های مالی شرکت های زیرمجموعه که با وجود افزایش نرخ ها نسبت به سال گذشته ، هزینه های بزرگی که معلوم نیست از کجا اومدن به صورت های مالی اضاف میشه و سود رو میبلعه
    ۲- تغییر نرخ خوراک و مواد اولیه ، مثل پالایشی ها که همه تحلیل ها حاکی از چند برابر شدن سود پالایشی ها با توجه به جهش نرخ نفت در سال جدید بود ولی دولت جدید که دید با این اوضاع سهامدران از ضرر خارج میشن و ممکنه به سود هم برسن ، در یک اقدام انقلابی نرخ خوراکشون رو به فوب خلیج رسوند و سودشون رو هل داد توی جیب مبارکما هم که ۲سال با ضرر سنگین به امید این سهم ها صبر کردیم ، مزد صبرمون رو اینجوری از دولت جدید گرفتیماینجا خونه ی خالست نه بورسهمه چیز کاملا دستوریه و از الان تنظیم میکنن که قیمت سهام فردا کجا بسته بشهانشاالله خداوند جواب مکرشون رو بده

  • ناشناس

    با توجه به گفته اغلب کارشناسان که اکثر شرکت ها سوددهی خوبی دارند و افزایش سرمایه آنها نسبت به سال های قبل رشد چشمگیری داشته و ارزنده بودن سهام در قیمت های فعلی بورس در آینده به دوران رشد برمی گردد.
    اعتماد در بازار وجود دارد چون خیلی از افراد قبل از ریزش مردادماه پارسال سودهای خوبی از بورس بردند ولی تا حدود زیادی ابهامات در مورد برجام و به دنبال آن فروش هیجانی و سهام داری های های کوتاه مدت، شاخص را ریزشی و پول های هوشمند را در ورود مردد کرده است.
    با رفع ابهام از برجام به احتمال زیاد سهام داری ها هم دید بلندمدت تری پیدا خواهد کرد و شاخص از حالت نوسانی خارج می شود و با ورود پول هوشمند بورس هم رشد خواهد کرد البته زمان می خواهد.
    شفافیت اصل مهم در بورس است اگر سهمی حباب زیادی دارد باید تخلیه شود، چرا؟
    چون در آینده سهام به ارزش واقعی خود که بر مبنای عملکرد شرکت ها است نزدیک می شود و خرید و فروش سهم راحت تر می شود و بازار پویاتری خواهیم داشت.
    نباید انتظار داشت که سهام با تزریق نقدینگی یا دستوری رشد کند چون در این صورت فقط حباب سهم بالا می رود و پس از مدتی ممکن است بازار قفل در صف فروش شود. پس بهتر است که سهام بر مبنای عملکرد شرکت ها و رفتار سهام داران به رشد معقول و منطقی ای برسد.
    سوددهی شرکت ها که خوب است پس اگر اکثریت سهام داران، سهام داری نمونه کنند بورس هم قطعا از وضعیت فعلی خارج خواهد شد و به دوران رشد برمی گردد.

  • ناشناس

    بازار سهام بی جان است ومیمیرد تمام

  • ناشناس

    تجارت نیوز خواهشا” خبرهای تکراری ونظرات 2 روز پیش را انتشار نده

  • ناشناس

    سلام علیک

  • عباس

    فروش مداوم سهام بزرگ دولتی برای جبران کسری بودجه تازه شروع شده و حداقل تا پایان خرداد ادامه خواهد داشت . بیشترین خروج پول حقیقی از سهام بزرگ است و خرید سهام بزرگ مثل شستا فقط وارد شدن به باتلاق زیان خواهد بود . شستا هم بعد از بازگشایی با خروج سنگین پول بشدت شستا ریزش قیمت خواهد کرد

  • ناشناس

    پول خیلی زیاد هم هست موقعی طرف میره پول میده کیک میخره کیلوی ۱۷۰ هزارتومان فقط چیزی که هست ثبات سیاسی نداریم در درون به بیرون ربطی نداره لایحه دولت هیچ عدد و اماری نمیده با اکثریت ارا تصویب میشه هیچ نماینده ای سوال نمیکنه مسئله عجیب و محیرالعقول ساخت ۱ میلیون مسکن در سال که غیر ممکنه