کد مطلب: ۲۷۰۵۶۹

نوبخت اعلام کرد:

تدوین سناریوهای مختلف ارزی

تدوین سناریوهای مختلف ارزی

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره تدوین سناریوهای مختلف و پیش‌بینی برای درآمدهای ارزی کشور در آینده، گفت: رشد قیمت ارز به دلیل انتظارات تورمی ناشی از شوک سیاسی تحریم ها و افزایش تقاضا بود.

محمدباقر نوبخت با اشاره به نشست امروز کمیسیون اقتصادی مجلس با موضوع بررسی تحولات و نوسانات ارزی کشور اظهار کرد: در این جلسه گزارشی از وضعیت ارزی کشور از نظر سازمان برنامه و بودجه به نمایندگان مجلس ارائه شد. ارز یکی از منابع مالی است که معادل ریالی آن با نرخ تسعیر در قانون بودجه ۳ هزار و ۵۰۰ تومان برای هر دلار در نظر گرفته شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی ادامه داد: در حال حاضر هر دلار با نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به خزانه واریز می‌شود که ما می‌توانیم اعتبارات هزینه‌ای یا عمرانی یا همان تملک دارایی‌های سرمایه‌ای را با آن انجام دهیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: در بودجه سال ۹۷ پیش‌بینی صادرات ۲ میلیون و ۴۱۰ هزار بشکه‌ای نفت و میعانات گازی در روز به ازای هر بشکه به قیمت ۵۵ دلار لحاظ شده که البته ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار بشکه نفت با قیمت حدود ۶۵ دلار با توجه به اتفاقات رخ داده به فروش رفته است.

وی ادامه داد: با لحاظ نرخ تسعیر دلار ۳ هزار و ۵۰۰ تومانی در کل سال معادل ۱۰۷ هزار میلیارد تومان سهم دولت می‌شود که براین اساس ۳۲ درصد از منابع به صندوق توسعه ملی و ۱۴.۵ درصد به شرکت نفت برای طرح‌های توسعه‌ای اختصاص می‌یابد.

نوبخت افزود: خوشبختانه درآمدهای ریالی حاصل از فروش نفت در سه ماهه اول امسال ۷۴ درصد با افزایش روبه رو شده اما با وجود مطلوب بودن منابع ارزی کشور و افزایش حدود ۲۱ درصدی صادرات باید نیازها برطرف شود.

وی ادامه داد: با توجه به درآمدهای ارزی نباید قیمت ارز با نوسان روبه‌رو می‌شد اما به دلیل انتظارات تورمی ناشی از شوک سیاسی تحریم‌ها میزان تقاضای ارزی در کشور با رشد روبه‌رو شد به نحوی که به افزایش قیمت ارز منجر شد.

‌سخنگوی دولت افزود:سناریوهای مختلف و پیش‌بینی برای درآمدهای ارزی کشور در آینده و مصارف و تنظیم بودجه‌ای در نظر گرفته شده که این موضوعات در جلسه کمیسیون اقتصادی تشریح شد.

منبع: خانه ملت

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.