کد مطلب: ۱۹۶۰۲۳

رئیس‌جمهور آمریکا در جمع مخالفانش در داووس

ترامپ در سرزمین عجایب!

ترامپ در سرزمین عجایب!

در اجلاس ۲۰۱۸ مجمع جهانی اقتصاد در داووس، ۳ هزار نفر از ۱۳۴ کشور حضور یافتند. دونالد ترامپ پس از بیل‌ کلینتون، نخستین رئیس‌جمهور آمریکاست که بعد از ۱۸ سال در این اجلاس سخنرانی کرد.

الهام میرمحمدی: هفتاد و هشتمین نشست مجمع جهانی اقتصاد دوشنبه هفته گذشته در سوئیس آغاز شد. این مجمع در سال 1971 توسط کلاوس شواب، استاد دانشگاه آلمانی که خود را متعهد به بهبود وضعیت جهان می‌دانست، راه‌اندازی شد.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اکونومیست، این اقتصاددان تصمیم گرفت در گوشه‌ای دور از هیاهیوی سیاسیون، جایی برای جمع شدن رهبران اقتصادی و سرمایه‌داران اروپایی پیدا کند.

در اجلاس 2018 مجمع جهانی اقتصاد، 3 هزار نفر از 134 کشور -به نمایندگی از شرکت‌ها، دولت‌ها، سازمان‌های غیردولتی، دانشگاهی و رسانه‌ها- حضور یافتند.

شعار امسال رهبران اقتصادی «ایجاد یک آینده مشترک در دنیایی ازهم‌گسیخته‌» بود.

دونالد ترامپ پس از بیل‌ کلینتون، نخستین رئیس‌جمهور آمریکاست که بعد از 18 سال در اجلاس داووس سخنرانی کرد.

وی در صحبت‌های روز جمعه خود اعلام کرد: سیاست «اول آمریکا» همواره سرلوحه من در تجارت است اما این به معنای آمریکای تنها نیست. ایالات متحده آماده و مشتاق تجارت با جهان است.

وی همچنین افزود، آمریکا برای تاسیس دنیای بهتر آماده همکاری و شراکت با سایر کشورهاست.

با توجه به اینکه یکی از اهداف اصلی داووس، هموار کردن راه جهانی شدن اقتصاد است، طرح چنین شعاری از سوی دونالد ترامپ کاملا متناقض با اهداف اجلاس است.

ثروتمندترین شخص حاضر در این اجلاس جک ما، موسس علی بابا و غول تجارت الکترونیک چین است.

بر اساس گزارش‌های بلومبرگ، ارزش مجموع دارایی‌های او حدود 47 میلیارد دلار است.

با در نظر گرفتن ثروت خالص 3 میلیارد دلاری دونالد ترامپ، حداقل 20 نفر از حاضرین در این اجلاس، از او ثروتمندتر هستند.

همچنین، میانگین سنی شرکت‌کنندگان در این اجلاس 54 سال است و بسیاری از رهبران اقتصادی حاضر در داووس، از رئیس‌جمهور 71 ساله آمریکا جوان‌ترند.

نمودار زیر شرکت‌کنندگان از کشورهای مختلف و همچنین سهم زنان و مردان و میانگین سنی آنها را نشان می‌دهد:

شرکت‌کنندگان در اجلاس داووس 2018 از سوی دیگر، 21 درصد از شرکت‌کنندگان در این اجلاس زن هستند.

به گفته یورونیوز اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در سال 2018، زنانه‌تر از همیشه مدیریت شد. برای نخستین بار در تاریخ 48 ساله این نشست، مدیریت جلسات بر عهده زنان بود.

کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول، جینی رومتی، مدیرعامل شرکت آی‌بی‌ام و ارنا سولبرگ، نخست‌وزیر نروژ، شناخته‌شده‌ترین مدیران امسال نشست در داووس بودند.

جنیفر مورگان، مدیرعامل سازمان صلح سبز در این مورد گفته است: واقعا از انتخاب زنانی که امسال مدیریت را برعهده دارند، خوشحالم. امیدوارم این تنها یک آغاز باشد و شاهد زنان بیشتری در سمت‌های مدیریتی و رهبری باشیم. و هر چه‌سریع‌تر دستمزد برابر بین زنان و مردان برقرار شود.

با وجود مدیریت زنانه در داووس، راه درازی برای برابری جنسی در پیش است.

گزارش اخیر آکسفام نشان داد که زنان بخش عمده فقیرترین مردم جهان هستند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.