کد مطلب: ۳۴۸۸۸۵

سلسله گزارش‌های نقادانه تجارت‌نیوز از کارنامه عملکرد بانک‌ها و شرکت‌ها

ترفند عجیب بانک شهر برای پس گرفتن بدهی‌هایش

ترفند عجیب بانک شهر برای پس گرفتن بدهی‌هایش

با توجه به عدم وصول مطالبات و به دلیل تنگناهای مالی ناشی از رکود حاکم بر ساختمان، بانک شهر در جهت وصول مطالبات به توقیف املاک و به مزایده گذاشتن آنها می‌پردازد. در سال 1395 املاکی ازجمله ملک سپند به ارزش 762 میلیارد تومان، ملک میرال به ارزش دو هزار میلیارد تومان و ملک مهتاب به ارزش دو هزار میلیارد تومان به مزایده گذاشته شد که به دلیل عدم استقبال از این مزایده، این املاک با اعطای تسهیلات ویژه با نرخ سودهای پنج درصد و حتی کمتر به متقاضیان واگذار شد.

سال 1387 با مجوز بانک مرکزی و با سهام‌داری شهرداری‌های تهران و سایر کلان شهرهای کشور، بانک شهر تاسیس و فعالیت خود را به‌صورت رسمی آغاز کرد.

تجارت‌نیوز در سلسله گزارش‌هایی با عنوان « کارنامه » با نگاهی نقادانه به بررسی کارنامه عملکرد بانک‌ها و شرکت‌های مختلف می‌پردازد. کارنامه سال 1395 بانک شهر حاوی نکات قابل توجهی است.

بانک شهر با وجود این که در حال حاضر در بورس اوراق بهادار در حال فعالیت است، اما در سال 1396 و 1397 هیچ اطلاعیه از شفافیت مالی بر روی سایت کدال منتشر نکرده و تنها اطلاعات و صورت‌های مالی در دسترس، مربوط به سال 1395 است.

در گزارش بندهای حسابرسی این بانک، حسابرس مستقل بندهای فراوانی در خصوص ابهامات صورت مالی این بانک عنوان کرده و ایرادات فراوانی در خصوص اقلام آن گرفته است.

عمده این ایرادات به نحوه تسویه مطالبات بانک از طریق تملک و فروش املاک و دارایی‌های دریافت‌کنندگان تسهیلات گرفته‌شده که در بانک شهر وضعیت نابسامانی داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بر اساس گزارش‌های منتشره از سوی سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران (کدال)، بانک شهر طبق گزارش عملکرد واقعی منتهی به پایان سال 1395 معادل 1.5 هزار میلیارد تومان سرمایه را به ثبت رسانده است.

طبق صورت‌های مالی منتشره، بانک شهر در پایان سال 1395 دارای 51.7 هزار میلیارد تومان دارایی بوده که در مقایسه با سال 1394 با 49 درصد رشد مواجه بوده است.

بانک شهر هیچ تسهیلاتی به دولت و اشخاص دولتی پرداخت نکرده اما از 51.7 هزار میلیارد تومان دارایی این بانک، حدود نیمی از آن (24.6 میلیارد تومان) به‌صورت وام‌ و مطالبات در قالب قرارداد مشارکت مدنی در دست اشخاص غیردولتی بوده است.

بخش عمده این تسهیلات به اشخاص حقوقی داده شده که عمده آن‌ها شهرداری‌ها و پیمانکارهای شهرداری بوده که عمدتا سهامدار بانک شهر هستند.

توقیف املاک وام‌بگیران

با توجه به عدم وصول مطالبات و به دلیل تنگناهای مالی ناشی از رکود حاکم برساختمان، بانک در جهت وصول مطالبات خود به توقیف املاک و به مزایده گذاشتن آنها می‌پردازد.

در سال 1395 املاکی از جمله ملک سپند به ارزش 762 میلیارد تومان، ملک میرال به ارزش دو هزار میلیارد تومان و ملک مهتاب به ارزش دو هزار میلیارد تومان به مزایده گذاشته شد که به دلیل عدم استقبال از این مزایده، این املاک با اعطای تسهیلات ویژه با نرخ سود پنچ درصد و حتی کمتر به متقاضیان واگذار شد.

در دوره مذکور گروه بانک آینده بابت خرید ملک مگامال، بانک دی بابت خرید ساختمان اقدسیه و مترو اقدسیه و بانک تجارت بابت خرید ملک ترکمنستان از جمله مقروضان شش هزار میلیارد تومانی بانک شهر بودند که املاک آن‌ها در دستور فروش قرار گرفت.

البته اطلاعاتی در سامانه کدال و بانک شهر وجود ندارد که سرانجام این موضوع را مشخص کرده باشد.

پرداخت 6.5 هزار میلیارد تومان به سپرده‌گذاران

بانک شهر در سال 1395 حدود دو هزار میلیارد تومان از بانک‌ها و موسسات اعتباری (وام بین بانکی) مطالبه داشته است.

در بخش سود و زیان، درآمد مشاع بانک (درآمد به پشتوانه سپرده‌های مردم) در پایان سال 1395 به 5.5 هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال 1394 با رشد 41 درصدی مواجه بوده است.

سهم سود سپرده‌گذاران از درآمدهای مشاع سال گذشته حدود 6.5 هزار میلیارد تومان بوده که به علت کسری به وجود آمده (معادل هزار میلیارد تومان) بانک متحمل زیان شده و از محل درآمدهای دیگرش این کسری را جبران کرده است.

قسمتی از درآمد مشاع که مربوط به سود به دست آمده و دریافت جریمه‌های دیرکرد از دریافت‌کنندگان وام‌های بانکی است در سال 1395 نسبت به سال 1394 معادل 65 درصد رشد داشته است.

بدهی 50 هزار میلیاردی

صورت مالی بانک شهر نشان می‌دهد این بانک در پایان سال 195 معادل 95 درصد دارایی خود یعنی 50 هزار میلیارد تومان بدهی داشته است.

بانک شهر در دوره مذکور به بانک‌ها و موسسات اعتباری 640 میلیارد تومان بدهی داشته است.

این بانک در سال 1395 هیچ بدهی به بانک مرکزی نداشته است.

بیشترین سهم از بدهی‌های بانک شهر مربوط به سپرده‌های بلندمدتی است که افراد حقیقی و حقوقی در قالب سرمایه‌گذاری در اختیار این بانک قرار داده‌اند.

مجموع سپرده‌گذاری بلندمدت بانک شهر تا پایان سال 1395 حدود 40 هزار میلیارد تومان بوده که در مقایسه با سال 1394 معادل 55 درصد رشد داشته است.

به میزان مطالباتی که احتمال وصول آن تشخیص داده نشود ذخیره مطالبات مشکوک‌الوصول در نظر گرفته می‌شود که در بانک شهر در پایان سال 1395 حدود 318 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

بانک شهر در سال 1395 با توجه به درآمد 1.4 هزار میلیارد تومانی و هزینه هزار میلیارد تومانی حدود 448 میلیارد تومان سود خالص در سال 1395 ایجاد کرده است.

مطابق آخرین اطلاعات مالی، این بانک در سال 1395 حدود 818 میلیارد تومان سود انباشته داشته است.

این بانک با نماد معاملاتی «وشهر» با سرمایه‌ای به حجم 1.5 هزار میلیارد تومان در بورس اوراق بهادار در حال فعالیت است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.