خبر مهم:

کد مطلب: ۶۰۹۵۸۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بودجه جدید برای صداوسیما از جیب مردم!

بودجه جدید برای صداوسیما از جیب مردم!

دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ برای صدا و سیما و هلال احمر، از منبع بیمه شخص ثالث بودجه در نظر گرفته است. حسن خوشپور، مدیر سابق سازمان برنامه و بودجه در این مورد می‌گوید صدا وسیما پرخرج و زیان‌ده است و برای کم کردن هزینه‌های خود نیاز به یک جراحی دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، صدا و سیما سازمان عریض و طویلی است که از بخش‌های مختلف بودجه می‌گیرد و حالا در بودجه ۱۴۰۱ قرار است از بیمه شخص ثالث نیز سهم ببرد.

بر اساس لایحه بودجه سال آینده و تبصره ۱۰ قضایی، انتظامی و دفاعی؛ شرکت‌های بیمه‌ای موظف‌اند ۵۰۰ میلیارد تومان از اصل حق بیمه شخص ثالث دریافتی را به صورت ماهانه به خزانه‌داری کل کشور واریز کنند.

بر این اساس، منابع حاصله در اختیار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور، نیروی انتظامی، سازمان اورژانس، هلال احمر و صدا و سیما قرار می‌گیرد تا در ردیف‌های مربوط به این دستگاه‌ها منجر به کاهش تصادفات و مرگ و میر و برای ساخت برنامه‌های فرهنگ‌سازی در جهت کاهش حوادث رانندگی هزینه شود.

در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ در این زمینه نام صدا و سیما و هلال احمر دیده نمی‌شود. از سوی دیگر بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، بودجه صداوسیما بیش از پنج هزار و ۲۸۹ میلیارد تومان است.

دست صداوسیما در جیب مردم؟

اما بودجه گرفتن صداوسیما از بیمه شخص ثالث چه آثار منفی به دنبال دارد؟ حسن خوشپور، مدیر سابق سازمان برنامه و بودجه در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید: «به طور کلی بیمه شخص ثالث یک رشته سودآور نیست. بیشتر شرکت‌های سود خود را از محل سرمایه‌گذاری ذخایرشان به دست می‌آورند.»

او می‌گوید: «اگر شرکت‌های بیمه موظف به پرداخت چنین وجوهی شوند، این موضوع روی ساختار مالی آنها به شدت تاثیر منفی دارد.»

روز گذشته نیز غلامرضا سلیمانی، رئیس بیمه مرکزی به ایلنا گفت: «این به معنای افزایش حق بیمه و دست در جیب مردم کردن است و از سوی دیگر با گران شدن بیمه، فرار از بیمه افزایش پیدا می‌کنند.»

چرا صداوسیما پرخرج و زیادن‌ده است؟

خوشپور مدیر سابق سازمان برنامه و بودجه در گفتگو با تجارت‌نیوز ادامه می‌دهد: «صدا و سیما بسیار پرخرج است. هم بودجه زیادی از دولت می‌گیرد هم از روش تبلیغات و فعالیت‌های کاسب‌کارانه درآمد زیادی کسب می‌کند. بد نیست عملکرد رادیو و تلوزیون خود را با کشورهای دیگر مقایسه کنیم که نیروی انسانی و هزینه کمتری دارند و شاید کارآیی بالاتر هم داشته باشند.»

او می‌گوید: «به نظرم صداوسیما هلدینگ بزرگی است که بخشی از فعالیت‌های آن در راستای سیاست‌گذاری و بخش دیگر آن اقتصادی و کاسب‌کارانه است.»

خوشپور ادامه می‌دهد: «صدا وسیما زیان‌ده است. یک علت بالا بودن هزینه‌های آن نسبت به درآمدش، فعالیت‌هایی است که نیاز کشور و سیاست‌گذاری است که باید انجام شود و البته سودآور نیست. علت دیگر ناکارآمد بودن عوامل تولید آن است که نیروی انسانی بخشی از آن است. در صداوسیما تراکم نیروی انسانی ناکارآمد و سرمایه‌هایی که به صورت مولد از آن استفاده نمی‌شود موجب زیان‌دهی شده است.»

چطور می‌توان جلوی زیان‌ده بودن صداوسیما را گرفت؟

خوشپور در این مورد می‌گوید: «براهکارهایی چون واگذاری فعالیت‌های بخش سودآور صداوسیما، واگذاری مدیریت‌ بخش‌های سودآور یا برون‌سپاری به بخش‌ خصوصی و اصلاح ساختار نیروی انسانی می‌توانند جلوی زیان‌دهی آن را بگیرند. به عبارتی شاید نیاز به یک جراحی باشد.»

افزایش بیش از ۹ درصدی فوتی‌های حوادث رانندگی

اما اختصاص بودجه برای کاهش حوادث رانندگی و مرگ‌ومیر سال گذشته چقدر توانسته از آمار حوادث رانندگی و فوتی‌ها و مصدومان کم کند؟

بر اساس گزارش سازمان پزشک قانونی کشور، در ۷ ماهه سال جاری ۱۰ هزار و ۲۶۶ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۹٫۲ درصد بیشتر شده است.

همچنین تعداد مصدومان تصادفات در هفت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز ۸٫۸ درصد افزایش یافته است.

رئیس کل بیمه مرکزی نیز در این مورد به ایلنا گفت: «سالانه یک میلیون و ٢٠٠ هزار تصادف در کشور رخ می‌دهد. همچنین در سال گذشته ١۵ هزار و ۴٠٠ نفر به دلیل تصادفات فوت و ٢٧۶ هزار نفر مجروح شدند. متاسفانه تصادفات سال گذشته ٣۴ هزار معلول دائم برجای گذاشت.»

آخرین اخبار حوزه اقتصاد کلان را در صفحه اقتصاد کلان تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    هرسال بیمه رو گرون میکنن

  • ناشناس

    من کجا برم تعهد کتبی بدم‌که در ۱۲ ماه سال حتی برای ۱ ثانیه هم میل نمی کنم تلویزیونم رو برای شبکه های صدا و سیما روشن کنم . اونهایی که نگاه میکنن پولش رو بدهند .

  • سامان

    همین بودجه امسالش هم از سرش زیاد بود با این برنامه ها. ما که میدونیم باز میخوان چی بسازن و چه فرهنگی رو رواج بدن!

  • فقط ایران

    تا باد چنین بادا‌
    دلخوش به این مَقدار نباشید

  • مشیری

    من شخصاً برنامه ها صدا و سیما علاقه ای ندارم قبلا ممکن بود بواسطه علاقه به خبر 20.30 را تماشا کنم اما اکنون چند سالی است که 20.30 هم بدلایل خاص خودم اصلا پیگیری نمیکنم مثال صدا و سیما در مقابل رسانه های دیگر مانند مقایسه روزنامه کیهان با دیگر روزنامه ها می‌باشد ، صدا و سیما مخاطبان خاص خودش را دارد و تعداد این مخاطبان اندک می‌باشد

  • حسین

    درود بربودجه نویس

  • علي

    صدا و سیما را تعطیل کنید و بودجه آنرا صرف مناطق محروم نمایید.

    • ناشناس

      سلام
      ،صدواسیما چندین هزار نفر نون خور داره
      و حتی با این؛ حقوق هارو هم کم میدن هم دیر…
      طوری که دقیق شب یلدا ساعت ۱۱ حقوق های مارو دادن

  • محمد

    صدا و سیما باید از کسایی ک برنامه هاشونو میبینن پول بگیرن یعنی اشتراک بگیره و اینطوری مجبوره رو برنامه هاش کار کنه و الان مشخصه اینطوری فقط آبروریزی هستش به خودتون بیاید بابا بسه دیگه

  • ناشناس

    صدا و سیما را تعطیل کنند قول می دم ۹۹ درصد مردم حتی متوجه هم نمی شن.آخه از بس پر بیننده است این صدا و سیمای!!!!!

  • ناشناس

    هر جا گرونی شده. رد پای دولت هست و جالب اینکه ادعای مبارزه با گرونی رو هم داره