کد مطلب: ۴۶۲۵۰۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تصمیمات عجیب و بی‌نتیجه سازمان بورس برای کاهش اختلال / نمادهایی که قربانی می‌شوند

تصمیمات عجیب و بی‌نتیجه سازمان بورس برای کاهش اختلال / نمادهایی که قربانی می‌شوند

در روزهایی که اختلال در سامانه معاملات بورس و فشار عرضه در نمادهای کوچک بسیاری از سهامداران را نگران کرده است، سازمان بورس برای حل مشکل اختلال به ابتکارات عجیبی دست می‌زند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در روزهای اخیر، اختلال در سامانه معاملاتی بورس از یکسو و منفی بودن اکثر نمادهای بازار بر خلاف مثبت بودن شاخص کل بورس از سوی دیگر موجب شده که بسیاری از معامله‌گران نسبت به عملکرد و تصمیمات مدیریت فناوری سازمان بورس معترض باشند. تصمیماتی نظیر عرضه‌اولیه‌های کوچک هفتگی که موجب اختلال در معاملات بازار در روزهای عرضه اولیه می‌شود و منتقل کردن زمان انجام معاملات برخی از نمادهای به خارج از ساعت عادی بورس که موجب افزایش فشار عرضه در زمان عادی معاملات می‌شود.

در جریان معاملات امروز بورس شاهد تقسیم سهام به سه قسمت بودیم. قسمت اول سهام بزرگ دولتی و شاخص‌ساز نظیر فملی، فولاد، فارس و … که با صف خرید همراه بوده و شاخص بر پایه آنها رشدی ۱۴ هزار واحدی را به ثبت رسانده است. البته در کنار این نمادها گروه پتروشیمی و بانکی و خودرویی نیز وجود دارند که در آنها نیز معاملات در محدوده مثبت انجام می‌شود.

1 1 13

دسته دوم نمادهای گروه‌های دیگر بازار هستند. نمادهایی کوچک‌تر که همگی در بازه منفی یا در صف فروش معامله می‌شوند. نمادهایی که بیش از ۵۰ درصد نمادهای فعال بازار را تشکیل می‌دهند و موجب منفی شدن شاخص کل هم‌وزن شده‌اند.

photo 2020 07 14 12 50 32

دسته سوم اما نمادهایی هستند که یا به دلایل مختلف نظیر نوسان قیمت ۲۰ یا ۵۰ درصدی، برگزاری مجمع و … متوقف هستند که در بازار امروز تعداد نمادهای متوقف ۱۲۰ سهم بود. نکته جالب در مورد این دسته، اضافه شدن دلیل جدیدی برای متوقف شدن نمادها در ساعت عادی معاملات بورس از سوی مدیریت سازمان بورس است: « افزایش تقاضا!»

a1 1

در روزهای اخیر سازمان بورس به منظور کاهش فشار بر سامانه معاملاتی تصمیم گرفته تا معاملات برخی نمادهای پرتقاضا را در خارج از ساعت عادی بورس موکول کند. اقدامی عجیب و بحث‌برانگیز که از نگاه خیلی از کارشناسان، به طور مشهودی با عادلانه بودن معاملات بورس منافات دارد. چرا که با توجه به روند صعودی نمادهای دولتی، سهامداران در جریان بازار اقدام به فروش نمادهای کوچک‌تر خود کرده تا نقدینگی لازم را برای ثبت سفارش و قرارگرفتن در صف خرید این نمادهای بزرگ فراهم کنند.

موضوعی که در روزهای اخیر نگرانی سهامداران را نیز بسیار بیشتر از گذشته کرده این است که با وجود این که بیش از نیمی بازار در روزهای اخیر قرمز است اما شاخص کل هر روز روندی صعودی دارد و خبری از اصلاح بازار نیست. با این حال مشخص نیست این وضعیت نابسامان و پر از اختلال تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کند و اینکه چرا مدیریت فناوری بورس به جای این تدابیر عجیب، اقدامی را برای تقویت سامانه معاملاتی بورس انجام نمی‌دهد؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علي

    3 ماهه نماد پترول بی دلیل بسته است واقعا چرا …….!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • ناشناس

    سلام دستهای پشت پرده است که برخی گروهای بورسی را عمدا در ساعات غیر عادی ارائه میکنند تا گرانتر کنند و رانت خود را بگیرند . اگر میخوای عادلانه شود فرابورس را کلا به ساعات مشخص برای مدت دوساعات اختصاص بده . چرا عمدا سه چهار نماد شاخص ساز را عمدا به ساعات دیگر می‌بری. این کارتون خیانت به افراد حقیقی است . با ابچین کارتون بسیاری را از بازار طرد میکنید. من خودم به همین دلیل پانصد میلیون را از بازار خارج کردم. از حقه بازی شما خوشم نیامد. شما لطف کنید نماد ها را آزاد کنید در بازار عادی معامله شود بعد ببینید ارزش واقعی اون سهام چی میشه. بیخود اختلال هسته معاملات را بهانه نگیرید .

  • ناشناس

    یک ماه حق تقدم بیسکویت گرجی را کارگزاری آگاه از حسابم کسر کرده وهنوز هم سهم به سهم عادی برای فروش تبدیل نشده به امور سهام شرکت زنگ زدم گفت هیچ کاری نمیشه کرد این کار پروسه طولانی داره وکسانی که بهمن 98 خرید کردن پولشان بلوکه است این چه وضعیتیه پولمان داره هر روز بی ارزش میشه وکسی پیگیر نیست. مدیریت بورس چرا ورود نمی کنه تکلیف ما چیه

  • ناشناس

    باسلام باید تحلیل های بنیادی و تکنیکال ومسایل روز مشخص کننده رشد و یا افت بازار باشد در حالی که هر خبری چه راست چه دروغ بازار بورس می ریزد و سرمایه سهامداران بر باد می رود توقع ما از حمایت دولت ومقامات این نبود(کاش مثل قبل بدون حامی بودیم)

  • ناشناس

    من تعجب می‌کنم چرا سهامهایی که تقاضای بیشتری دارند را به ساعات خارج از وقت اصلی بورس موکول می‌کنند این یک شکست برای سهامهای کوچک است
    نباید همچون تصمیمی بگیرد چون این باعث آب شدن پول ما جدیدالورودی هاست.

  • ناشناس

    پترول دوماه که بسته شده وسرمایه مردم بلوکه شده لطفا یه فکری برای سرمایه مردم کنید.

  • ناشناس

    متوقف کردن نمادهایی که تقاضای کاذب ایجاد میکنند و سبب صفهای خرید و فروش سنگین میشوند و معامله نماد را مختل و قفل میکنند کار درستی است . اینها از شتابزدگی در صف خرید یا پول خود را بی جهت معطل و بلوکه میکنند یا در صف فروش تقاضای کاذب ایجاد می‌کنند بعضی وقتها توسط سفته بازان اینکار عمدی انجام میشود.

  • ناشناس

    نماد پترول باز کنین تا بورس سر به اسمون در بیاره

  • ناشناس

    خدا یکی پترول هم یکی. پترول مثل گاو وحشیه فقط کافیه نمادش باز بشه قیمتش سر به فلک میزنه و نماد بورس هم میاره بالا

  • ناشناس

    پترول یکی از وحشیترین سهام ایران هست برای صعود