کد مطلب: ۳۴۲۰۴۹

احتمال تعادل در بازار نفت / کاهش ۸۰۰ هزار بشکه‌ای تولید عربستان

احتمال تعادل در بازار نفت / کاهش 800 هزار بشکه‌ای تولید عربستان

در حالی که شرکت خدمات مالی و بانکداری آمریکایی گلدمن ‌سَکس، با توجه به افزایش ذخایر جهانی نفت، چشم‌انداز خود از قیمت طلای سیاه را کاهش داده، گزارش‌ها حاکی از آن است که عربستان که به نفت 80 دلاری برای جبران کسری بودجه خود نیاز دارد، در ماه ژانویه در مقایسه با دو ماه گذشته 800 هزار بشکه از تولید خود را کاهش خواهد داد.

در حالی که شرکت خدمات مالی و بانکداری آمریکایی گلدمن ‌سَکس، با توجه به افزایش ذخایر جهانی نفت، چشم‌انداز خود از طلای سیاه را کاهش داده، گزارش‌ها حاکی از آن است که عربستان در مقایسه با دو ماه گذشته تولید خود در ماه ژانویه را حدود 800 هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اویل‌پرایس، تحلیلگران این موسسه، نفت خام برنت را در سال جاری 62.50 دلار و نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت را 55.50 دلار به‌ازای هر بشکه پیش‌بینی کرده‌اند. این در حالی است که پیش‌تر پیش‌بینی شده بود که در سال 2019، نفت خام برنت 70 دلار و نفت آمریکا 64.50 دلار باشد.

اگرچه اوپک و متحدان غیراوپکی این سازمان از آغاز سال جاری، روزانه 1.2 میلیون بشکه از تولید خود را کاهش می‌دهند، اما به نظر می‌رسد افزایش تولید شیل در ایالات آمریکا و همچنین تولید بیشتر در برزیل و کانادا موجب شده این کمپانی چشم‌انداز خود از قیمت‌ها را در سال جاری کاهش دهد.

در حالی که موسسات مالی و بانک‌ها هر روز پیش‌بینی‌های خود در مورد بازار نفت را تغییر می‌دهند، گزارش‌ها حاکی از آن است که عربستان سعودی در نظر دارد کاهش تولید خود را بیش از گذشته افزایش دهد.

بر اساس گزارشی که وال‌استریت ژورنال منتشر کرده، عربستان سعودی قصد دارد در پایان ماه صادرات نفت خود را به 7.1 میلیون بشکه در روز کاهش دهد. این کشور برای جبران کسری بودجه خود به نفت 80 دلاری نیاز دارد. به این ترتیب، عربستان سعودی در مقایسه با ماه نوامبر -آبان‌ماه- تولید خود را 800 هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد که این میزان بیش از میزان توافق‌شده با سایر امضاکنندگان است.

به این ترتیب، این خبر موجب افزایش قیمت در روز گذشته شد. نگرانی بازار از تحریم‌های آمریکا علیه ایران موجب شد که در دو ماه گذشته عربستان تولید نفت خود را افزایش دهد. آمریکا اما یک روز پیش‌ از اجرایی شدن تحریم‌ها در چهارم نوامبر، به هشت مشتری اصلی ایران معافیت اعطا کرد که این مسئله خشم مقامات سعودی را به دنبال داشت. به این ترتیب، به نظر می‌رسد عربستان در تلاش برای بهبود اوضاع است.

امروز، سه‌شنبه، هر بشکه نفت خام برنت با 0.03 درصد افزایش، با قیمت 57.35 دلار معامله شد و هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت با 0.06 درصد افزایشر، به 48.55 دلار رسید.

با این حال، عوامل دیگری هم در افزایش قیمت‌های اخیر تاثیرگذار بوده‌اند. فدرال‌رزرو که در سال 2018، طی چهار نوبت نرخ بهره را در این کشور افزایش داده بود، به‌تازگی اعلام کرده این روند را آهسته‌تر خواهد کرد و در نظر دارد در سال جاری تنها در دو نوبت این سیاست را پیاده‌ کند. این تصمیم‌گیری تا حدی نگرانی‌ها در مورد رکود جهانی را کاهش داده است.

از سوی دیگر، مذاکرات میان چین و واشینگتن برای حل تنش‌های تجاری از سر گرفته شده است. این اخبار نگرانی‌ها در مورد تشدید تنش‌ها و به دنبال آن کاهش تقاضای جهانی را تا حدی از میان برده است. به این ترتیب شواهد نشان می‌دهد که نااطمینانی‌ها رو به کاهش است و این روند به تقویت بازار جهانی نفت کمک خواهد کرد. این در حالی است که در ماه دسامبر، قیمت نفت به پایین‌ترین سطح 18 ماهه خود رسیده بود. در ماه دسامبر، عربستان سعودی در مقایسه با یک ماه قبل از آن حدود 400 هزار بشکه از تولید خود را کاهش داده بود و گزارش‌ها حاکی از آن است که 400 هزار بشکه دیگر هم در ماه ژانویه -ماه جاری- از تولید این کشور کاسته خواهد شد.

کامرتس بانک آلمان در یادداشتی روز دوشنبه اعلام کرد که اگر پایبندی اعضای اوپک و متحدان غیراوپکی آنها به توافق همچون دو سال گذشته باشد، این احتمال وجود دارد که در نیمه اول سال بار دیگر بازار نفت متعادل شود. به نوشته بیکر هیوز، شرکت نفت و گاز آمریکایی هم، رشد تولید شیل به دلیل کاهش قیمت‌ها، در ایالات متحده آهسته شده است.

آیا نفت به ۴۰ دلار می‌رسد؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    البته یه اتفاق دیگه هم افتاده که تاثیر میذاره روی بازار نفت، کودتا توی گابن.
    طبق گزارش ماه سپتامبر اوپك، گابن كه در جنوب غربى قاره افريقا واقع شده است، روزانه ١٨٦ هزار بشكه نفت خام توليد مى‌كند. هنوز مشخص نيست تاثير كودتا توی این کشور روى بازار نفت چگونه خواهد بود، هر چند احتمالا اثر آن محدود است.