کد مطلب: ۳۵۲۷۲۰

اویل‌پرایس بررسی کرد:

تعطیلی بزرگ‌ترین میدان نفتی دریایی عربستان چه تاثیری بر قیمت نفت دارد؟

تعطیلی بزرگ‌ترین میدان نفتی دریایی عربستان چه تاثیری بر قیمت نفت دارد؟

گزارش‌ها نشان می‌دهد خبر تعطیلی بزرگ‌ترین میدان نفتی دریایی عربستان، که ظرفیت تولید روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت خام سنگین را دارد، هم‌زمان با تشدید تحریم‌های آمریکا بر ونزوئلا، تاثیر قابل توجهی بر افزایش قیمت نفت داشته است.

دو هفته پیش مارکت‌واچ در گزارشی اعلام کرده بود که میدان نفتی السفانیه -بزرگ‌ترین میدان نفتی برون‌ساحلی در عربستان سعودی- به‌طور کامل فعالیت خود را متوقف کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اویل‌پرایس، به دنبال افزایش ناآرامی‌ها در ونزوئلا و تشدید تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه صنعت نفت این کشور، خبر تعطیلی این میدان نفتی در عربستان خبر خوشایندی برای بازار نبود.

گزارش‌ها نشان می‌دهد ، میدان نفتی السفانیه ظرفیت تولید بیش از یک میلیون بشکه نفت خام سنگین را دارد. به این ترتیب، انتشار این خبر از یک‌سو موجب هیجان بازار شد و از سوی دیگر به نگرانی‌ها در مورد اختلال عرضه نفت خام سنگین افزود.

با این حال، روز گذشته خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد که شرکت آرامکوی عربستان به دلیل قطع کابل اصلی برق از سوی لنگر یک کشتی این میدان نفتی را به طور موقت تعطیل کرده است. هنوز مشخص نیست که فعالیت کامل میدان نفتی السفانیه چه زمانی از سر گرفته خواهد شد. اما انتشار این خبر از میزان نگرانی‌ها تا حد قابل توجهی کاهش یافت.

اگرچه احتمالا این میدان نفتی بار دیگر فعالیت خود را از سر خواهد گرفت، اما به دنبال خسارات ناشی از کاهش قیمت نفت در اواخر سال 2018، به نظر می‌رسد عربستان سعودی در نظر دارد بار دیگر نقش مهمی را در افزایش قیمت‌های بازار داشته باشد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد، عربستان سعودی که برای جبران کسری بودجه خود به نفت 80 دلاری نیاز دارد، تولید خود را در ماه گذشته 800 هزار بشکه در روز کاهش داده که این میزان، بیش از میزان توافق‌شده با سایر امضاکننده اوپک است.

خالد الفالح، وزیر انرژی این کشور، روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای با روزنامه فایننشال‌تایمز اعلام کرد که عربستان در نظر دارد در ماه مارس -ماه آینده میلادی- تولید خود را به میزان 9.8 میلیون بشکه در روز کاهش دهد. این در حالی است که این کشو در ماه نوامبر بیش از 11 میلیون بشکه نفت در روز تولید کرده است. به گفته او، صادرات این کشور نیز در این ماه کاهش قابل توجهی خواهد داشت. به طور میانگین در ماه مارس این کشور معادل 6.9 میلیون بشکه نفت در روز صادر خواهد کرد که این رقم در ماه نوامبر 8.29 میلیون بشکه در روز بوده است.

هر دو اتفاق یعنی گزارش‌های مربوط به کاهش تولید اوپک از یک‌سو و تعطیلی میدان نفتی السفانیه موجب شد که قیمت نفت در معاملات روز جمعه به 66.25 دلار برسد که این بالاترین قیمت از نوامبر سال گذشته تاکنون محسوب می‌شود.

جدیدترین اتفاقات مربوط به نفت را می‎توانید در سلسله اخبار قیمت نفت تجارت‌نیوز ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    عربستان بزرگترین میدان نفتی دریایی جهان را (احتمالا برای تحریک بازار نفت) تعطیل کرده. این تعطیلی بدون برنامه ریزی قبلی است.
    این درحالیست که وضعیت نفت ونزوئلا غیرشفاف است.