کد مطلب: ۲۱۷۸۳۴

تغییرات برنامه آموزش پزشکی عمومی از مهر ۹۷ اجرایی می‌شود

تغییرات برنامه آموزش پزشکی عمومی از مهر ۹۷ اجرایی می‌شود

معاون آموزش پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: تغییرات برنامه آموزش پزشکی عمومی پیشنهادی وزارت بهداشت از مهر ۹۷ اجرایی می‌شود.

آرش عکاظی گفت: وزارت بهداشت تغییراتی در (کوریکولوم) برنامه آموزش پزشکی عمومی ایجاد کرد به این نحو که در برنامه جدید زمان لازم برای گذراندن واحدهای اجباری دوره علوم پایه از دو ونیم سال به دو سال کاهش پیدا کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی اظهار داشت: بر اساس این تغییرات، تعدادی از واحدهای اجباری به دوره فیزیوپاتولوژی منتقل شد که با این مدل دانشجویان می‌توانند دوره علوم پایه را در دو سال به اتمام برسانند و در آزمون جامع علوم پایه شرکت کنند.

البته در مجموع تعداد واحدهای اجباری کل دوره تغییر عمده‌ای نداشته است بلکه مرحله ارائه آن‌ها تغییراتی را خواهند داشت.

معاون آموزش پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: این تغییرات با یک بازبینی در برنامه پزشکی ۹۰ همراه بود که طی جلساتی با حضور اساتید دیسیپلین‌های مختلف گروه‌های علوم پایه و مسئولین بلوک‌ها محتوای آموزشی بر اساس برنامه وزارتخانه تعدیل شد که با توافقات صورت گرفته برنامه جدید از مهر ۹۷ اجرایی خواهد شد.

وی گفت: در راستای ادامه تغییرات داخل دانشکده‌ای و برنامه مصوب وزات بهداشت مدت زمان کارآموزی از ۵ ترم به ۴ ترم کاهش یافت که در نتیجه فرصت مطالعاتی خوبی برای دانشجویان جهت شرکت در آزمون دستیاری ایجاد می‌کند و نیاز دانشجویان به اخذ میهمانی‌های مکرر به سایر دانشگاه‌ها و بی نظمی در برنامه‌های کارآموزی را برطرف خواهد کرد.

عکاظی ادامه داد: همچنین تغییراتی در برنامه آموزشی دوره مبانی طب بالینی (مطب) صورت گرفت در روال سابق دوره مبانی طب بالینی صرفا منحصر به موضوعات تخصصی بیماری‌های داخلی بود، اما از آن جا که این دوره عام‌تر از مباحث صرف داخلی است مباحث نظری اولیه و پیش نیاز از دروس‌های اطفال، جراحی، عفونی، نورولوژی و روانپزشکی از دروس دوره کارآموزی جدا و به دوره مطب اضافه شد.

وی افزود: همچنین در دوره کارورزی تعدادی از بخش‌ها را به صورت انتخابی برای کارورزان معین کرده‌ایم که بر اساس سلیقه و اولویت آن‌ها را انتخاب خواهند کرد.

معاون آموزش پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران تکمیل و نهایی شدن شیوه نامه ارزیابی دانشجو را از دیگر برنامه‌های انجام شده برشمرد و گفت: براساس این شیوه نامه کمیته ارزیابی جهت بررسی وضعیت آزمون‌ها و ارزیابی‌های دانشجویان تشکیل شد که وظیفه بررسی، استاندارد کردن آزمون‌ها و ارزشیابی‌هایی که دانشجویان در دوران تحصیل در آن‌ها شرکت می‌کنند را بر عهده دارد.

وی اضافه کرد: به این منظور یک نماینده از هر گروه آموزشی انتخاب شده که با این کمیته ارزیابی همکاری خواهد داشت و بر اساس پروتکل از پیش تعیین شده آزمون‌ها را رصد می‌کنند.

عکاظی با اشاره به فعالیت تخصصی و فوق تخصصی بیشتر بیمارستان‌های آموزشی و درمانی این دانشگاه که محل گذراندن برنامه کارآموزی دانشجویان است، گفت: برای این که دانشجویان با بیماری‌های شایع و ساده‌تر که مربوط به یک پزشک عمومی است بیشتر آشنا شوند لازم است از مراکز درمانی غیرتخصصی سطح شهر و مراکز بهداشتی استفاده بیشتری شود.

وی الکترونیک کردن برنامه‌های آموزش را با کمک نرم افزار سیپاد از دیگر تغییر مهم انجام شده در سال ۹۶ عنوان کرد و گفت: برنامه ثبت نام، انتخاب واحد و غالب امور آموزشی دانشجویان با استفاده از سیستم سیپاد انجام پذیر شده است که بسیار هوشمندتر از سیستم سما بوده و جایگزین مناسبی برای این نرم افزار محسوب می‌شود.

منبع: میزان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.