کد مطلب: ۳۲۶۸۸۲

تقویم نجومی آذرماه/ رصد پرشهابترین بارش امسال

تقویم نجومی آذرماه/ رصد پرشهابترین بارش امسال

کارشناس نجوم وقوع زودترین غروب امسال، رصد بارش‌هابی جوزایی، رصد عطارد و زهره در بهترین حالت درخشندگی را در تقویم رویداد‌های نجومی آذر ۹۷ پیش‌بینی کرده است.

رویدادهای نجومی همواره یکی از رویدادهایی هستند که مخاطبان زیادی دارند و علاقمندان به صورت آماتور و حرفه ای این موضوع را پیگیری می‎کنند. تمامی این رخدادهای نجومی الزاما نیاز به تلسکوپ و تجهیزات نداشته و برخی از آنها با چشم غیر مسلح قابل مشاهده هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز،در تقویم رویدادهای نجومی آذرماه ۹۷ شاهد درخشندگی حداکثری زهره و عطارد، مقارنه خورشید و مشتری، فاصله حداکثری ماه و زمین، مقارنه ماه و خوشه کندوی عسل، وضعیت رصدی مریخ، بارش شهابی جوزایی خواهیم بود.

علی آزادگان، کارشناس نجوم در ادامه به رویدادهای نجومی آذرماه ۹۷ اشاره و در خصوص هریک از وقایع توضیحاتی داد.

دوشنبه ۵ آذر

مقارنه خورشید و مشتری : مقارنه این دو با فاصله ۰.۷ درجه در ساعت ۱۳:۵۶ رخ می­ دهد که قابل مشاهد نیست.

حداقل فاصله ماه از زمین : ساعت ۱۵:۱۰ ماه در فاصله ۳۶۶۴۶۷ کیلومتری زمین قرار دارد.

سه‎شنبه ۶ آذر

عطارد در کمترین فاصله از زمین: در این تاریخ عطارد در ساعت ۰۳:۰۱ به حداقل فاصله از زمین یعنی ۱۰۱.۴۶ میلیون کیلومتر می ­رسد.

مقارنه داخلی عطارد: در ساعت ۱۲:۳۸ عطارد در وضعیت مقارنه داخلی (مابین زمین و خورشید) قرار می گیرد. این رخداد با چشم قابل مشاهده نیست و جدایی زاویه­ ای خورشید و عطارد ۰.۹ درجه است.

مقارنه ماه و خوشه کندوی عسل: ساعت ۲۳:۰۲ ماه در فاصله ۰.۹ درجه خوشه کندوی عسل قرار می­ گیرد. ساعتی قبل و بعد از این زمان نیز این دو در فاصله نزدیکی از یکدیگر قابل مشاهده ­اند.

چهارشنبه ۷ آذر

مریخ در بهترین وضعیت مشاهده عصرگاهی : مریخ با قدر ۰.۱- در وضعیت بسیار مناسبی برای رصد شامگاهی قرار دارد.

پنجشنبه ۸ آذر

عطارد در کمترین فاصله از خورشید: عطارد ساعت ۱۲:۱۶ به نزدیکترین فاصله از خورشید یعنی ۴۶ میلیون کیلومتر می­ رسد.

مقارنه ماه و ستاره قلب الاسد: ساعت ۱۴:۰۶ این دو به فاصله ۱.۵ درجه از یکدیگر می­ رسند. از آنجایی که در این زمان هیچکدام از آسمان ایران قابل رویت نیستند می‌­توان آنها را در ساعت ۰۶:۳۶ صبح پنجشنبه وقتی در فاصله ۴.۸ درجه هستند مشاهده کرد.

جمعه ۹ آذر

تربیع آخر ماه: در ساعت ۰۳:۵۰ ماه به تربیع آخر می ­رسد و از حدود نیمه شب در آسمان ظاهر می­ شود.

زهره در حداکثر درخشندگی: ساعت ۰۵:۴۶ زهره به حداکثر درخشندگی می­رسد و با قدر ۴.۷- می­ درخشد. از آنجایی که خورشید ساعت ۰۷:۲۴ طلوع خواهد کرد فرصت بسیار مناسبی برای مشاهده و عکاسی از زهره خواهد بود. در فاصله ۵.۵ درجه از زهره ستاره سماک اعزل با قدر ۱ می ­درخشد.

دوشنبه ۱۲ آذر

مقارنه ماه و سماک اعزل: ساعت ۰۶:۱۹ این دو در فاصله ۷.۳ درجه ای قرار دارند. از آنجایی که خورشید بیش از یک ساعت طلوع خواهد کرد، فرصت کافی برای مشاهده یا عکاسی از ماه و سماک اعزل وجود دارد. سماک اعزل درخشانترین ستاره صورت فلکی سنبله است.

مقارنه ماه و زهره: ساعت ۲۲:۰۳ این دو به فاصله ۳.۲ درجه از یکدیگر می‌­رسند. در این ساعت هیچکدام در آسمان نیستند. فردا صبح ساعت ۰۴:۳۳ صبح کمی قبل از طلوع خورشید می ­توان آنها را در فاصله ۴.۳ درجه دید.

پنجشنبه ۱۶ آذر

زودترین غروب خورشید: شانزده آذر خورشید ساعت ۱۷:۱۱ غروب خواهد کرد و زودترین لحظه غروب در طول سال را رقم خواهد زد.

جمعه ۱۶ آذر

مقارنه مریخ و نپتون: ساعت ۱۸:۰۹ این دو سیاره به فاصله ۰.۰۲ دقیقه کمانی از یکدیگر می­ رسند. مقارنه ای بسیار نزدیک که از همه ایران می­ توان آن را رصد کرد. مریخ از قدر ۰.۱ و نپتون از قدر ۷.۹ می­درخشد. چون حد قدری که چشم غیر مسلح انسان می­تواند ببیند ۶ است، بنابراین برای دیدن نپتون در کنار مریخ حداقل به تلسکوپی کوچک یا دوربین دوچشمی نیاز خواهید داشت. این دو از لحظه غروب خورشید و گرگ و میش شدن آسمان تا کمی قبل از نیمه شب که غروب کنند، قابل رویت هستند.

یکشنبه ۱۸ آذر

مقارنه ماه و زحل: این دو در ساعت ۰۷:۲۵ در فاصله ۰.۷ درجه از یکدیگر قرار دارند. در این ساعت هیچکدام در آسمان نیستند. ساعت ۱۷:۵۵ می­ توان آنها را با جدایی ۴ درجه مشاهده کرد.

چهارشنبه ۲۱ آذر

ماه در بیشترین فاصله از زمین: ماه در فاصله ۴۰۵۲۴۲ کیلومتری زمین.

جمعه ۲۳ آذر

مقارنه ماه و نپتون: ساعت ۱۷:۴۱ ماه و نپتون به فاصله ۳.۷ درجه می­ رسند. تا نیمه شب که ماه در آسمان حضور دارد می توان مقارنه را مشاهده کرد. برای دیدن نپتون تلسکوپی کوچک یا دوربین دوچشمی نیاز است.

اوج بارش شهابی جوزایی: این بارش شهابی یکی از پرشهابترین بارشهای سال است و در شرایط مناسب تا ساعتی ۱۲۰ شهاب را می­توان در اوج این بارش مشاهده کرد. برای اینکه هیچ احتمالی را برای دیدن شهابهای این بارش از دست ندهید بهتر است هم شب جمعه و هم شب شنبه به تماشای آسمان بروید.

شنبه ۲۴ آذر

مقارنه ماه و مریخ: ساعت ۰۳:۵۱ این دو به فاصله ۳.۹ درجه از یکدیگر می ­رسند. در این ساعت هیچکدام در آسمان نیستند. ساعت ۲۳:۳۱ روز قبل کمی قبل از نیمه شب می ­توان آنها را در فاصله ۵.۲ درجه دید.

حداکثر کشیدگی غربی عطارد: عطارد به حداکثر فاصله زاویه ای با خورشید می­ رسد. این جدایی زاویه­ای در این روز ۲۱.۳ درجه خواهد بود. به همین دلیل این روز بهترین زمان برای دیدن این سیاره است و افراد سحرخیز می­توانند ساعتی قبل از طلوع خورشید عطارد را در افق شرقی مشاهده کنند.

تربیع اول ماه: ساعت ۱۵:۲۰ ماه به تریبع اول می­ رسد و پس از غروب تا حوالی نیمه شب در آسمان است.

پنجشنبه ۲۹ آذر

عطارد در حداکثر درخشندگی: ساعت ۲۰:۲۶ عطارد به حداکثر درخشندگی می­رسد و از قدر ۰.۴- می­ درخشد. سحرگاه پنجشنبه یا جمعه که نزدیکترین زمان حضور این سیاره در آسمان نسبت به ساعت گفته شده است می ­توان آن را به راحتی ساعتی قبل از طلوع خورشید در آسمان دید.

جمعه ۳۰ آذر

مقارنه ماه و دبران: ساعت ۱۱:۰۴ این دو به فاصله ۰.۸ درجه از یکدیگر می ­رسند. در این ساعت هیچکدام در آسمان نیستند. ساعت ۰۵:۲۴ صبح جمعه کمی قبل از طلوع خورشید می ­توان آنها را در فاصله ۴.۱ درجه دید.

مقارنه مشتری و عطارد: ساعت ۱۸:۱۳ این دو سیاره به فاصله ۰.۹ درجه از یکدیگر می­رسند. در این ساعت هیچکدام از دو سیاره در آسمان نیستند. ساعت ۰۷:۰۳ صبح جمعه کمی قبل از طلوع خورشید می­ توان آنها را در فاصله ۱.۱ درجه دید.

منبع:مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.