کد مطلب: ۵۷۲۲۶۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تلفات گسترده مرغ در مرغداری‌های ایران/ احتمال افزایش دوباره قیمت مرغ

تلفات گسترده مرغ در مرغداری‌های ایران/ احتمال افزایش دوباره قیمت مرغ

تلفات گسترده مرغ در مرغداری‌های ایران به دلیل قطع برق و گرسنگی احتمالا به زودی بازار را با افزایش دوباره قیمت مرغ مواجه می‌کند. رئیس انجمن مرغداران گوشتی با اعلام این خبر گفت: تلفات مرغداری‌ها به حدی سنگین بوده که گاهی تا ۶۰ درصد جمعیت طیور یک مرغداری می‌رسد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تلفات گسترده مرغ باعث شده که برخی شهرهای ایران با کمبود مرغ مواجه شوند و بنا به گفته روسای تشکل‌های صنفی این بخش ذخایر استراتژیک و مرغ منجمد برای جلوگیری از صعود دوباره قیمت به بازار تزریق شود.

حالا اما رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی می‌گوید که میزان تلفات سنگین بوده و آثار این اتفاق در روزهای آینده مشخص می‌شود.

محمد یوسفی به تجارت‌نیوز توضیح داد: در یکی از مجتمع‌های مرغداری شهرستان مهاباد حدود ۱۰ هزار قطعه جوجه مرغ تلف شد و چنانچه سطح تلفات مرغ مشابه سطح تلفات مرغداری‌های مهاباد برای استان گلستان رخ می‌داد قطعا کشور با بحران کمبود مرغ رو به رو می‌شد

او ادامه داد: قطع برق به مرغداری‌های ایران بین ۱۰ تا ۶۰ درصد خسارت زده است که ارزش ریالی آن برای هر مرغداری تا هزار یا دو هزار میلیارد تومان هم ارزیابی می‌شود و چنانچه حادثه مهاباد برای استان گلستان رخ می‌داد قطعا کشور با بحران مرغ رو به رو می‌شد.

به گفته جعفر ایمانیان، رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد هم در اوایل خرداد امسال هم بر اثر قطعی برق تعداد ۳۵ هزار قطعه مرغ تخم‌گذار در یکی از واحدهای تولیدی از بین رفت که زیان مالی زیادی را در پی داشته است.

یوسفی، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی همچنین توضیح داد: قیمت ژنراتورهای برق گران است و کفاف ساعت‌های طولانی قطع برق را نمی‌دهد و همین مساله تبدیل به گرفتاری تازه‌ای برای مرغداران شده و تولید مرغ را در برخی از مرغداری‌ها کاهش داده است.

او گفت: دولت حداقل با اعطای وام‌های کم بهره، ژنراتور یا برق اضطراری در اختیار مرغداری‌ها قرار دهد تا کشور در تامین مواد غذایی دچار بحران جدید نشود.

افزایش مصرف ضایعات غذا در مرغداری‌ها

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی همچنین از تداوم نابسامانی در توزیع دان مرغ خبر داد و گفت که مصرف نان خشک و ضایعات غذا در مرغداری‌ها افزایش داشته است.

او به تجارت‌نیوز گفت: به دلیل کمبود نهاده دامی این روزها تقاضای مرغداران برای خرید ضایعات سبزی یا نان خشک زیاد شده است. هر چند که دولت از واردات دو کشتی ذرت و سویا خبر داده است اما امیدواریم پروسه توزیع این نهاده‌ها به مرغداران و دامداران طول نکشد.

چندی پیش مرغداران از توقف توزیع دان مرغ خبر دادند و این اتفاق باعث شد به گفته مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد جمعیت مرغ کشور بر اثر گرسنگی تلف شوند.

او بیان کرد: با خسارت‌های وارد شده ناشی از قطع برق ممکن است در برخی از شهرها مرغ کمیاب و گران شود تا حدی که در حال حاضر همین مساله باعث شکاف قیمت مرغ در شهرهای مختلف شده و هرکیلوگرم مرغ بین ۲۷ تا ۳۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

برای مطالعه بیشتر گزارش احتمال کمیاب شدن مرغ را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حسن

    از برکات برجام و معطل نگهداشتن کشور برای تولید برق.مرد باشید و حقایق رو بگید

    • ناشناس

      درحال حاصر بعلت قطعی برق است چرا قیمت مرغ گران بشه مگه قطعی ب ق مقصر کیه مردم که نیست مقصراصلی مسئولین بی کفایت هستن یا برق مرغداران را تامین میکرد ا اینکه خساراتشان را دولت بدهد چرا همش بی کفایتی مسئولان را مردم بدهند تا کی دست درجیب مردم باشد

  • ناشناس

    مرغ به صدهزار وگوشت قرمز ۲۵۰ هزار برنج کیلوی ۵۰ تا۷۰ هزار خواهد رسید در اینده نزدیک تا این مسولین راماداریم

    • اهورا

      خوشحال میشم، لیاقت مردم. همین هم نیست، بدتر هست

  • ناشناس

    پس چرا اقدامی نمیکنند چرا برق مرغداری ها رو قط میکنید چرا اینچنی با ملت میکنید مسی که برق رو قط میکنه ایا نمیفهمه چرا جلوشون نمیگیرید

  • علی

    در ایران وقتی یه چیز احتمال داده بشه قطعا اتفاق میفته قطعا قیمت مرغ بالا خواهد رفت

  • ناشناس

    خوبه که قیمت ها بالاست و مردم کم ترین مصرف را دارن
    وبا این مشکل رو به رو میشویم
    اگه قیمت پایین بود دیگه اصلا …‌

  • ناشناس

    اکثرا مرغداری های کوچک اینجوری میشوند ژنراتور درست درمون داشته باشه ۲۴ ساعته کار کنه آخ نمیگه‌ قیمتش هم بالا باشه پایین باشه باید مرغدار لوازم اضطراری رو فراهم کنه برای خوش وگرنه ضررش بیشتره

    • ناشناس

      وقتی مرغ رو از مرغداری با قیمت دستوری به بهانه تامین دان صد در صد میگیرن غافل از اینکه بقیه اقلام تا ۵ برابر افزایش داشته مرغدار رمقی نداره ۴۰۰ میلیون بده ژنراتور درست دردمون بگیره چیزی که به عقل جنابعالی میرسه به عقل مرغدار هم میرسه ولی توان خرید نداره مرغ رو به قیمت مصوب میگیرن ولی به دست مردم با قیمت مصوب نمیرسه این وسط سودهای کلان با رانت خورده میشه ولی گرانی مرغ به پای مرغدار نوشته میشه بله اگه توانش بود ما هم می دونیم ژنراتور خوب بیشتر از ۲۴ ساعت هم کار کنه آخ نمیگه

  • ناشناس

    غلو کردی ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰میلیارد تومان برای هر مرغداری عدد خیلی بزرگی هست

  • ناشناس

    دقیقا این اتفاق برای ما افتاد و تنها شانسی که آوردیم تا قبل از قطعی برق رپز بعد تونستیم با بدبختی دیزل ژنراتورمون رو تعمیر کنیم. وگرنه ۷۰ هزار تا مرغ بالای ۲ کیلویی همه میمردن. هرچی هم به فرمانداری و اداره برق گفتیم که قطع نکنید گفتن نهایتش با ساعت قطعی برق جای دیگه عوض کنیم و ۲ ساعت با تاخیر قطع کنیم!