کد مطلب: ۳۲۴۴۳۷

تمام اتفاقات بورسی در روز فشارهای سنگین فروش

تمام اتفاقات بورسی در روز فشارهای سنگین فروش

امروز شاخص کل بورس با کاهش 3175 واحدی در رقم 178 هزار واحد جای گرفت، دلایل تشکیل صف‌های سنگین فروش در بازار امروز سرمایه چه بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، طبق پیش‌بینی هفتگی بورس ، امروز شنبه (26 آبان‌ماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 7209 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 3175 واحدی در رقم 178819 هزار واحد جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 3807 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 45 واحد در رقم 1911 جای گرفت.

بررسی بازار سرمایه حاکی از آن است که نماد‎های «وامید، کروی، آپ، فروس، خساپا» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «فولاد، کگل، شبندر، فارس، پارس» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

همچنین بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای «وبملت، وتجارت، شپنا، وخارزم، وسپه» بود و نمادهای «وبصادر، بکام، خساپا، امینیکم، ونفت» بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

در جریان معاملاتی امروز بازار سرمایه بیشترین حجم عرضه سهام مربوط به نمادهای «وبملت، پترول، برکت، تاپیکو، ونوین» بود به طوری که برای نماد وبملت صف فروش 70میلیون سهم تشکیل شد که وزنه منفی سنگینی در بازار بود.

به گفته فعالان بازار سرمایه، شاخص کل بورس در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته به دو دلیل کاهش قیمت جهانی نفت و عرضه اولیه کگهر در روز شنبه هفته جاری افت پیدا کرد و به نظر می‌رسید که فشار فروش سهم‌ها تمام شده و دیگر امروز شاهد تشکیل صف‌های سنگین فروش در بازار سهام نخواهیم بود، اما امروز هم شاخص کل بورس بیش از سه هزار واحد فروریخت و در کانال 178 هزار واحد قرار گرفت و صنایع بانکی، فلزی، پتروشیمی و پالایشی بیشترین نقش را در روند نزولی امروز شاخص کل داشتند.

در حالی که قرار بود امروز عرضه اولیه کگهر انجام شود، اما روند خرید در برخی کارگزاری‌ها با مشکل مواجه شد و شرکت فرابورس نیز ساعت عرضه اولیه را تمدید نکرد.

مهدی افضلیان، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درخصوص این مشکل گفت: امروز در عرضه اولیه کگهر به دلیل مشکلات درگاه پرداخت بانک سامان عمده کارگزاری‌ها از جمله کارگزاری آکاه با مشکل مواجه شدند که در نهایت این مشکل نیز رفع شد.

رکوردی جدید در عرضه اولیه

در عرضه اولیه سهم کگهر به هر کد (نفر) حدود 2082 سهم در قیمت 6800 ریال (سقف قیمت) تعلق گرفت، به عبارتی هر کد حدود یک میلیون 422 هزار تومان پرداخت کرده است. حدود 310 هزار نفر در این عرضه شرکت کردند که رکورد دیگری در میزان شرکت کننده متقاضی سهم‌های عرضه اولیه‌ای است.

نماد کگهر در هفت ماه گذشته 21 میلیون و 24 هزار تن گندله سنگ آهن در کشور تولید شده که ۳۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است. دو تولید‌کننده بزرگ در این مدت شرکت معدنی گل‌گهر با هفت میلیون تن و رشد ۱۵ درصدی و میدکو با دو میلیون و 83 هزار تن و رشد ۶۰ درصدی بوده‌اند. همچنین 26 میلیون و 89 هزار تن کنسانتره سنگ‌آهن و 13 میلیون و 68 تن آهن اسفنجی در ایران تولید شده است که به ترتیب ۱۸۷ درصد و ۲۴ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته‌اند. در حال حاضر محدودیتی در صادرات کنسانتره سنگ آهن ایران وجود ندارد؛ اما صادرات آهن اسفنجی برای حمایت از بازار داخلی مگر در موارد خاص و با تایید رسمی متوقف شده است.

مجید مویدی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درخصوص دلیل ریزش امروز بازار سرمایه، گفت: بازار سرمایه امروز تحت تاثیر عواملی چون ریزش قیمت‌های جهانی و به ویژه افت عجیب قیمت نفت خام، کاهش قیمت دلار در بازار آزاد و همچنین عرضه اولیه نسبتا سنگین نماد کگهر با افت مواجه شد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: گروه‌های بزرگ بازار از جمله فلزات، پالایشی و برخی پتروشیمی‌ها به سطوح حمایتی خود نزدیک شده‌اند و همچنین روزهای 18 تا 22 نوامبر از نظر تحلیل تکنیکالی یک زمان برای حرکت رو به بالای بازار سرمایه خواهد بود که انتظار دارم شاهد نوسانات مثبت در نمادهای بزرگ بازار باشیم، البته این روند صعودی حرکت اصلی بازار نخواهد بود.

مویدی تصریح کرد: همچنان معتقدم بازار کمی به زمان نیاز دارد و در بعد زمان باید بیشتر اصلاح کند. نتیجه اینکه انتظار است در هفته جاری پس از عرضه کگهر فشار فروش کاهش یابد و شاهد یک حرکت نوسانی مثبت و رو به بالا باشیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.