کد مطلب: ۳۴۸۷۲۶

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

احتمالا مهلت ایران برای پیوستن به FATF تمدید می‎شود

احتمالا مهلت ایران برای پیوستن به FATF تمدید می‎شود

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به نظر می‎رسد که مهلت بررسی لایحه اف‌ای‌تی‌اف تمدید شود. اما بالاخره دو هفته آینده این لایحه تعیین تکلیف می‌‏شود.

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به طرح موضوع رفراندوم برای تصویب لایحه CFT، می‎گوید: روال قانونی تصویب لوایح، رفراندوم نیست و مرجع رسیدگی به این موضوع، مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

به گزارش تجارت‌نیوز، حسین مظفر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به طرح موضوع رفراندوم از سوی مجید انصاری، دیگر عضو مجمع، می‎گوید: هر کاری را به رفراندوم نمی‎گذارند. مکانیسم قانونی تصویب لوایح این است که مجلس، لایحه را تصویب می‎کند و به شورای نگهبان می‎فرستد. اگر مجلس به رای خود اصرار کند و به نظر شورای نگهبان عمل نکند، مرجع رسیدگی مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

مظفر همچنین تاکید می‎کند که درباره این مسائل نیازی به رفراندوم نیست و روال قانونی آن به این شکل نیست. رفراندوم یک سازوکار پیچیده برای مسائل مهم حکومتی است.

برای مزایای اف‌ای‌تی‌اف ضمانتی وجود ندارد

این عضو مجمع درباره اشکالاتی که به لایحه سی‌اف‌تی گرفته می‎شود، می‎گوید: اشکالات این لوایح قطعی است، اما مزایایی که درباره آن شمرده می‎شود، احتمالی است. تنها چیزی که می‎گویند این است که نپیوستن به اف‌ای‌تی‌اف ، ممکن است وضع ما را نسبت به گذشته بدتر کند. بنابراین این موضوع نیازمند بحث کارشناسی است و در مجمع نیز اصلا بحث سیاسی صورت نمی‎گیرد. آنچه بعضی‎ها مطرح می‎کنند، خلاف آن چیزی است که در مجمع اتفاق می‎افتد.

وی در ادامه تصریح می‎کند: ما در مجمع کسانی را داریم که در طیف راست هستند و با این موضوع موافق هستند. همچنین کسانی در طیف چپ هستند و مخالف تصویب این لایحه هستند. هیچ‎ کارشناس و حتی دولتی‎ها هم نتوانستند به‌صراحت و با ضمانت بگویند که با تصویب این لایحه، وضع ما بهتر می‎شود و تحریم‎ها رفع می‎شود. فقط می‎گویند ممکن است روزنه‎ همکاری با ما از سوی برخی کشورها مانند چین و روسیه، بسته شود. پاسخ هم این است که ما الان در لیست سیاه نیستیم و آن زمانی هم که در لیست سیاه بودیم، چین و روسیه با ما همکاری می‎کردند و آن‎ها به‌خاطر منافعشان با ما همکاری می‎کنند.

مظفر همچنین معتقد است که این لایحه اشکالات اساسی دارد. مهم‎ترین مشکل آن این است که مستقل نیست و سازوکار خودش را ندارد و زیرمجموعه کنوانسیون اف‌ای‌تی‌اف است. FATF هم یک پیمان بین‎المللی نیست بلکه چند رژیم از جمله عربستان، آمریکا و اسرائیل آن را تنظیم کرده‎اند. ابتدا هفت کشور بودند و حالا 37 کشور هستند، ناظر آن هم عربستان و اسرائیل است! بنابراین هر لحظه ممکن است تصمیمات اجرایی در کنوانسیون اف‌ای‌تی‌اف تغییر کند و برای ناظران هم اختیاراتی پیش‌بینی شده ‎است که هر لحظه می‎توانند مسائل ایران را نظارت کنند و گزارش بدهند. وقتی گزارش بدهند تصمیمات معکوسی درباره ما می‎گیرند، چون آمریکا و اسرائیل درباره ما گزارش می‎دهند.

وی می‎افزاید: تصویب یا عدم تصویب این لایحه سیاسی نیست. با همان استدلالی که بعضی می‎گویند اگر امضا نکنیم وضع ما بدتر می‎‏شود، استدلال‌های قوی‎تری هم وجود دارد که اگر امضا کنیم وضعمان بدتر می‎شود، زیرا تصویب این لایحه خودتحریمی است.

مهلت ایران تمدید می‎شود

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسش که مهلت ایران برای پیوستن به این کنوانسیون رو به اتمام است، اضافه می‎کند: جلسه بعدی مجمع احتمالا دو هفته بعد است، اما هنوز مشخص نیست. دنیا می‎داند که ایران در حال بررسی این موضوع است.

مظفر همچنین می‎گوید: به نظر می‎رسد که مهلت بررسی لایحه اف‌ای‌تی‌اف تمدید شود. اما بالاخره دو هفته آینده این لایحه تعیین تکلیف می‌‏شود. زیرا در جلسه گذشته، مسائل کارشناسی مهمی مطرح شد، اما چند نفر وقت صحبت نداشتند که در جلسه بعدی ان‌شاءالله تمام می‎شود.

روز گذشته مجید انصاری، یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‎وگو با ایسنا گفت که بعضی‌ها از کلمه رفراندوم وحشت دارند. فکر می‌کنند وقتی می‌گوییم رفراندوم یعنی براندازی نظام. اصلا این حرف‌ها نیست. با صراحت، قانون اساسی می‌گوید در مسائل مهم اقتصادی، فرهنگی یا سیاسی ممکن است قانون‌گذاری از طریق مراجع مستقیم به آراء عمومی گذاشته شود. البته نوبت به این‌ها نمی‌رسد. ان‌شاءالله پالرمو در مجمع حل می‌شود و CFT هم در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی همچنین اضافه کرد که ما همه کارگزار مردم هستیم. مردم ایران می‌توانند مصلحت خود را ببینند که بپیوندند به فرآیندی در جامعه جهانی یا خیر.

هرچند زمان زیادی تا پایان مهلت تمدید شده ایران برای تصویب لوایح موسوم به اف‌ای‌تی‌اف، باقی نمانده‎ است، اما همچنان تصویب لایحه CFT یکی از لوایح چهارگانه در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تعویق می‎افتد. روز شنبه قرار بود مجمع، جلسه‎ای فوق‎العاده برای بررسی این لوایح داشته باشد و آن را تعیین تکلیف کند. اما تصویب این لوایح مجدداً به تعویق افتاد و آن‌طور که احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به نامه نیوز گفته بود، دلیل تاخیر در تصویب این لوایح، فاصله بین نظرات اعضای مجمع است. محمد صدر، دیگر عضو مجمع نیز درباره جزئیات جلسه شنبه گذشته مجمع، به جماران گفته که نظرات مثبت بیشتر از نظرات منفی است.

محسن رضایی نیز بعد از جلسه روز شنبه در گفت‎وگو با تسنیم اظهار کرده بود که مجمع، آخرین سنگر منافع ملی است و ما در این‎جا نمی‎توانیم تحت تاثیر فشارها قرار بگیریم و باید آنچه را به نفع ملت و کشور است پیش ببریم. این موضوعات را نمی‎توان با شتاب‎زدگی و عجله پیش برد.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.