کد مطلب: ۳۱۳۷۴۱

روایتی از تمدید فرصت FATF به ایران؛ قرار است چه شود؟

روایتی از تمدید فرصت FATF به ایران؛ قرار است چه شود؟

گروه ویژه اقدام مالی (FATF) تعلیق اقدامات تنبیهی علیه ایران را تا چهار ماه دیگر تمدید کرد و روز جمعه هشدار داد که این کشور تا ماه فوریه فرصت دارد تا روند اصلاحات را در این زمینه کامل کند.

گروه ویژه اقدام مالی (FATF) روز جمعه جمعه هشدار داد که ایران تا ماه فوریه فرصت دارد تا روند اصلاحات را در این زمینه کامل کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نقل از دیلی‌میل، اقتصاد ایران با خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای و بازگشت مجدد تحریم‌ها به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است. مجلس ایران دو هفته پیش لایحه الحاق به کنوانسیون تامین مالی تروریسم (CFT) را تصویب کرد.

نهاد بین‌المللی گروه اقدام مالی که در پاریس مستقر است از تصویب این لایحه در ایران استقبال و از این رو تعلیق اقدامات تنبیهی علیه ایران را تا چهار ماه دیگر تمدید کرده است.

این نهاد که مجموعه استانداردها و سیاست‌های مالی را برای مبارزه با پولشویی تعیین می‌کند، در دو سال گذشته اعلام کرده بود که به دلیل همکاری دولت ایران، اقدامات تنبیهی علیه ایران را تا پایان مهلت تعیین‌شده برای پیوستن به معاهدات و کنوانسیون‌ها در این زمینه تعلیق کرد.

با این حال، مارشال بیلینگزلی، معاون وزیر خزانه‎داری آمریکا در این بیانیه از روند پیشرفت ایران ابراز ناامیدی کرد و گفت: در حال حاضر بخش اعظم برنامه عملیاتی - 9 مورد از 10 مورد- برای حذف ایران از لیست سیاه FATF باقی مانده و هنوز به تصویب نرسیده است. انتظار می‌رود ایران با سرعت بیشتری در مسیر اصلاحات پیش برود و به سایر نکات باقی‌مانده بپردازد و تا ماه فوریه تمامی این اقدامات انجام شود.

او همچنین اعلام کرده که اگر ایران در این زمان اصلاحات مورد نیاز را انجام ندهد، در نشستی دیگر در مورد این کشور تصمیم‌گیری خواهد شد.

با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و بازگشت مجدد تحریم‌ها، دسترسی ایران به سیستم مالی بین‌المللی به شدت دشوار شده است. با تمدید تعلیق اقدامات تنبیهی علیه ایران، وزارت خارجه ایران در بیانیه‌ای این تصمیم FATF را پیروزی دیگری برای دیپلماسی ایران دانسته است.

سایر امضاکنندگان توافق هسته‌ای، انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه تلاش کرده‌اند تا این توافق را نجات و روابط تجاری خود را با ایران ادامه دهند. به همین دلیل خواستار پیوستن ایران به FATF شده‌اند. در غیر این صورت ایران قادر نخواهد بود مبادلات پولی و بانکی با این کشورها داشته باشد.

ایران مدت‌هاست از از سوی ایالات متحده آمریکا، رژیم صهیونیستی و رقبای منطقه‌ای به‌ویژه عربستان سعودی متهم به تامین مالی گروه‌های افراطی است.

در این بیانیه همچنین از اعضای FATF خواسته شده تا در مورد انجام معاملات مربوط به شرکت‌های تجاری و اتباع ایرانی احتیاط کنند. ایران و کره شمالی تنها کشورهایی هستند که در فهرست سیاه FATF قرار دهند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.