کد مطلب: ۳۴۰۴۵۸

ترامپ ۲۰۱۹ را با تنش کلید زد

ترامپ 2019 را با تنش کلید زد

ترامپ در سال ۲۰۱۸ به طور متوسط هر روز ۱۵ ادعای نادرست داشته و سال ۲۰۱۹ را نیز با تنش امضای قانون مقابله با نفوذ راهبردی چین را شروع کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، رئیس‌جمهور امریکا سال ۲۰۱۹ را با تنش شروع کرد، چه در داخل و چه در خارج. کاخ سفید در شامگاه سال نو میلادی با انتشار بیانیه‌ای از امضای مصوبه مقابله با نفوذ راهبردی چین خبر داد و همزمان در داخل هم ترامپ در حالی وعده کرد که سال خوبی در پیش خواهد بود که بلافاصله تأیید کرد: «البته سال پیچیده‌ای خواهد بود».

روزنامه «واشنگتن‌پُست» نیز در نخستین شماره سال نو میلادی با اختصاص دادن یک صفحه ویژه به دروغ‌های ترامپ که بر اساس برآورد این روزنامه، روزانه ۱۵ دروغ بوده، نشان داد که در سال نو میلادی هم حاضر نیست مقابل رئیس‌جمهور امریکا آتش‌بس اعلام کند.

دونالد ترامپ در پیامی ویدئویی به مناسبت سال نو میلادی آرزو کرد که امریکایی‌ها سال خیلی خوبی داشته باشند. ترامپ در عین حال تأیید کرد که «سال پیچیده‌ای» پیش رو دارد، زیرا به گفته او «برخی افراد (سیاسیون) وضعیت را بیش از پیش پیچیده می‌کنند.»‌

این جمله او احتمالاً اشاره‌ای به بن‌بست ۱۱ روزه پیش کاخ سفید با دموکرات‌ها است که همچنان ادامه دارد. رئیس‌جمهور امریکا سپس به تعریف و تمجید از دولت خود پرداخت و گفت: «به شما این را می‌گویم و به این موضوع افتخار می‌کنم که هرگز قبل از این، دولتی نبوده که به اندازه دولت ترامپ در دو سال اول منصب خود این همه کار انجام داده باشد، اقتصاد ما دارد عالی کار می‌کند، برای اولین بار در سال‌های بسیار بسیار طولانی، دستمزد‌ها دارد افزایش پیدا می‌کند و مردم دارند پول بیشتری درمی‌آورند و آن‌ها دارند فقط یک کار را انجام می‌دهند به جای آنکه دو یا سه شغل انجام دهند.»

او سپس به سیاست خارجی پرداخت و در همه عرصه‌ها از دستاوردهایش سخن گفت:: «ما در حال حصول توافقات اقتصادی جدیدی هستیم، ما با مکزیک به توافق رسیدیم، ما با کانادا به توافق رسیدیم، ما با کره‌جنوبی توافقی کردیم که قبل از حصول آن، همگان می‌گفتند امکان رسیدن به چنین توافقی وجود ندارد. ما به توافق یکجانبه و وحشتناک هسته‌ای ایران خاتمه دادیم، سپس به وضعیت‌مان با کره‌شمالی نگاه کنید، ما واقعاً داریم خوب پیش می‌رویم، موشک‌ها و راکت‌ها دیگر شلیک نمی‌شود و ما (برای حصول به توافق برای خلع سلاح اتمی کره‌شمالی) عجله نداریم، ما سفارت‌مان را به اورشلیم (بیت‌المقدس) در اسرائیل منتقل کردیم، من وعده این کار را داده بودم و آن را انجام دادم.»

تن‌ها ساعاتی قبل از این سخنرانی ترامپ بود که کاخ سفید با اعلام این خبر که رئیس‌جمهور قانون مقابله با نفوذ راهبردی چین را امضا کرده، نشان داد که از همین ابتدای ۲۰۱۹، قصد ندارد آتش مناقشات فزاینده با چین را خاموش یا کم سو کند.

کاخ سفید در بیانیه خود گفته است: «ترامپ قانون «اطمینان از آسیا» را که پایه‎گذار راهبردی چندجانبه برای افزایش امنیت امریکا، منافع تجاری و ارزش‎‌ها در منطقه ایندوپاسیفیک است، امضا کرد.»

یک سال فریبکاری بی‌سابقه

تعطیلی دولت امریکا به دلیل بن‌بست بر سر تصویب بودجه مورد نظر رئیس‌جمهور برای ساخت دیوار مرزی با مکزیک همچنان ادامه دارد، ولی گفته می‌شود اعضای دموکرات مجلس نمایندگان که از چند روز دیگر اکثریت را به دست می‌گیرند، قصد دارند با شروع به کار مجلس جدید طرحی را به رأی بگذارند که به تعطیلی دولت فدرال پایان خواهد داد.

با این وجود هیچ نشانه‌ای از آتش‌بس بین دولت ترامپ و مخالفان وجود ندارد. روزنامه واشنگتن‌پست در تازه‌ترین شماره خود، در گزارشی که توجه‌ها را به خود جلب کرد، نوشت که ترامپ سال گذشته میلادی را در حالی به پایان رسانده که در آن هر روز ۱۵ ادعای نادرست مطرح کرده است.

«واشنگتن پُست» بعد از آغاز ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» در واکنش به ادعا‌های نادرست و دروغگویی‌های مکرر او در مسائل داخلی و خارجی بار‌ها در صفحه ویژه خود با عنوان ارزیابی‌کننده حقیقت (Fact Checker) به شفاف‌سازی درباره این ادعا‌ها و دروغ‌ها پرداخته است.

در گزارش این روزنامه که با عنوان «یک سال فریبکاری بی‌سابقه: ترامپ سال ۲۰۱۸ به طور متوسط در هر روز، ۱۵ ادعای غلط مطرح کرده است» آمده که ترامپ رئیس‌جمهور امریکا سال ۲۰۱۸ هزاران اظهارنظر غلط انجام داده و به طور متوسط هر روز ۱۵ ادعای نادرست انجام داده است.

واشنگتن‌پست گزارش داد که ترامپ سال ۲۰۱۸ را با مجموعه‌ای از توئیت‌های «گمراه‌کننده» و «غلط» درباره «هیلاری کلینتون»، ایران، و روزنامه «نیویورک‌تایمز» آغاز کرد و این توئیت‌ها از جمله ۵ هزار و ۶۰۰ دروغ، ادعای نادرست و مغایر با حقیقت او در کل سال هستند.

طبق تحقیق این روزنامه، قیاس سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که ترامپ در سال گذشته تقریبا سه برابر بیشتر از سال قبل از آن دروغ گفته و ادعا‌های غلط مطرح کرده است.

منبع: روزنامه جوان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.