کد مطلب: ۳۳۹۲۷۳

پیش‌بینی اکونومیست از اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۹ / دوران سخت برای مردم ایران

پیش‌بینی اکونومیست از اقتصاد ایران در سال 2019 / دوران سخت برای مردم ایران

اقتصاد ایران به دنبال تحریم‌های جدید آمریکا با چالش‌های بسیاری مواجه است. نرخ تورم و بیکاری افزایش یافته و همچون دور پیشین تحریم‌ها، کشور با کمبود دارو و برخی کالاهای اساسی مواجه است. اکونومیست در گزارشی وضعیت اقتصادی ایران را در سال 2019 پیش‌بینی کرده و مدعی است که مردم ایران پس‌لرزه‌های این تحریم‌ها را در سال آینده میلادی حس خواهند کرد.

حسن روحانی، رئیس‎جمهور ایران می‌گوید که این کشور حربه تحریم‌های آمریکا را خنثی خواهد کرد و تلاش‌های دونالد ترامپ برای انزوای ایران بی‌نتیجه می‌ماند. اکونویست، نشریه انگلیسی اما مدعی است که مردم ایران در سال 2019 با مشکلات اقتصادی دست‌وپنجه نرم خواهند کرد. تحریم‌های آمریکا علیه ایران به‌قدری شدید است که موجب شده بانک‌های بین‌المللی و کسب‌وکارها در سراسر جهان گزینه‌ای برای ورود به بازار ایران و فعالیت‌های اقتصادی نداشته باشند. به عقیده نویسنده این گزارش، پیروزی بر شیطان بزرگ، نامی که مقامات ایرانی بر آمریکا گذاشته‌اند، دشوار است و پیش‌بینی می‌شود که نارضایتی‌های مردم در سال 2019 نسبت به مسائل اقتصادی، فساد اداری و روابط سیاسی افزایش یابد.

به گزارش تجارت‌نیوز، در دور پیشین تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در سال 2012، نرخ تورم و بیکاری در این کشور افزایش و تولید ناخالص داخلی به‌طرز قابل توجهی کاهش یافت. ایران با کمبود دارو و برخی کالاهای اساسی مواجه شد. همان روند امروز دوباره در کشور دیده می‌شود. ریال ایران به‌شدت سقوط کرده و قیمت‌ها در سال 2018 افزایش چشمگیری داشته است.

این روند از زمانی که دونالد ترامپ در ماه می اعلام کرد از توافق هسته‎ای خارج می‌شود، آغاز شد. توافق هسته‌ای موسوم به برجام در سال 2016 میان ایران و پنج قدرت بزرگ جهان امضا شد و به‌واسطه آن ایران متعهد شد در ازای برداشته شدن تحریم‌ها، فعالیت‌های موشکی و هسته‌ای خود را محدود کند.

روسیه که می‎تواند نفت بیشتری به بازارهای جهانی عرضه کند، از کاهش سهم ایران در جهان به شدت خوشحال است.

نویسنده اکونومیست بر این باور است که پس‌لرزه‌های تحریم‌های جدید در سال 2019 احساس خواهند شد. اقتصاد ایران آب می‌رود و تجارت و سرمایه‌گذاری کاهش خواهد یافت. صادرات نفت ایران با کاهش قابل توجهی مواجه شده و قیمت‌ها همچنان روند صعودی را طی خواهند کرد و بیشترین فشار اقتصادی از سوی مردم ایران احساس خواهد شد.

ایران امیدوار است که کشورهای اروپایی که هنوز در برجام باقی ‌مانده‌اند، همچنین روسیه و چین، دیگر امضاکنندگان توافق، که هر دو از شرکای بزرگ تجاری ایران هستند، این کشور را از تنگنا نجات دهند. به عقیده نویسنده اما راه حل اروپا یعنی «مقررات مسدود کردن تحریم‌ها» برای محافظت از ایران کافی نخواهد بود. در عوض آمریکا هشدار داده شرکت‌های خارجی که فعالیت‌های اقتصادی و تجاری خود با ایران را ادامه دهند، از دسترسی به سیستم مالی آمریکا محروم خواهند شد. به این ترتیب، بسیاری از این شرکت‌ها از ایران خارج شده‌اند و پیش‌بینی‌ می‌شود، شرکت‌های معدودی که در ایران باقی مانده‌اند، در سال 2019 فعالیت‌های خود را با ایران متوقف خواهند کرد.

از سوی دیگر، روسیه که می‎تواند نفت بیشتری به بازارهای جهانی عرضه کند، از کاهش سهم ایران در جهان به شدت خوشحال است. چین احتمالا در کنار ایران باقی می‌ماند، نفت بیشتری از ایران وارد می‌کند و حجم سرمایه‌گذاری‌هایش را افزایش می‌دهد. با این حال چین هم برای ادامه فعالیت‌های اقتصادی با ایران از محدودیت‌هایی برخوردار است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران می‌گوید: تا دو سال آینده به اندازه کافی ذخایر ارزی در اختیار داریم.

اقتصاد مقاومتی این کشور در پاسخ به تحریم‌های قبلی با هدف خودکفایی موفقیت‌آمیز بوده، اما اکونومیست مدعی است که این بار سختی‌های بیشتری در انتظار ایرانی‌هاست. مردم به احتکار مواد غذایی روی آورده‌اند و فساد اداری خشم مردم را برانگیخته است. میزان نارضایتی‌ها و ناآرامی‌ها در سال 2018 افزایش یافته بود. با این حال در این گزارش آمده که نارضایتی‌ها باز هم در سال آینده افزایش می‌یابد و همچون گذشته مقامات ایرانی آن را دسیسه‎ قدرت‌های خارجی می‌‌خوانند.

پیش‌بینی نویسنده اکونومیست این است که هیچ توافقی در سال 2019 میان ایران و ایالات متحده آمریکا صورت نخواهد گرفت.

دونالد ترامپ و مشاورانش امیدوارند فشار تحریم‌ها، مقامات ایرانی را به میز مذاکره بازگرداند. آمریکا به دنبال توافق بهتری است تا فعالیت‌های هسته‎ای و موشکی ایران را به‌طور دائم متوقف کند. آمریکا همچنین ایران را به تامین مالی تروریسم و دخالت در امور سایر کشورهای منطقه متهم می‌کند.

پیش‌بینی نویسنده اکونومیست این است که هیچ توافقی در سال 2019 میان ایران و ایالات متحده آمریکا صورت نخواهد گرفت.

این در حالی است که در ایران، بعضی مقامات ایرانی که با توافق هسته‌ای مخالف بودند و از آن حمایت نمی‌کردند، دست به کار خواهند شد. برخی نهادهای نظامی به خوبی از تحریم‌ها بهره‌مند می‌شوند؛ چرا که می‌توانند کسب‌وکارهای بیشتری را تحت کنترل خود درآورند. از آنجا که معاملات نفتی به دلار صورت می‌گیرد، با ادامه سقوط ارزش ریال، ذخایر ارزی ایران افزایش می‌یابد. اپوزسیون هم همچنان بدون تشکل و رهبر به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    نشانه‌های تاثیر منفی تحریم‌های آمریکا علیه ایران که از اول نوامبر 2018 اجرا شد، در نیمه اول سال 2019 خود را بر اقتصاد ایران نشان خواهد داد.

    • ناشناس

      […] دور قبلی تحریمها سخت تر و گسترده تر بود.تحریمهای اروپا و سازمان ملل هم بود ولی اینقدر فشار نیومد به مردم.میگی نه به آمارهای سالهای ۹۱ نگاه کنید.متاسفانه این دولت هم صنعت هسته ای رو تعطیل کرد هم زندگی مردم رو.[…]