کد مطلب: ۸۱۲۱۷۵

وعده جدید: تورم تا پایان برنامه هفتم کاهش می‌یابد

وعده جدید: تورم تا پایان برنامه هفتم کاهش می‌یابد

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: یکی از اهداف برنامه هفتم این است که تورم تک رقمی شود. در طول اجرای برنامه هفتم وظیفه تامین مالی، هماهنگی، نظارت، کنترل و پیگری بر عهده سازمان برنامه بودجه خواهد بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، داوود منظور - معاون رئیس جمهور - با اشاره به فرایند تدوین برنامه هفتم، اظهار کرد: سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری محور و چارچوب اصلی تدوین برنامه هفتم است و بهترین راهکارها برای مسئله‌های کشور در حوزه‌های مختلف ارائه شده است.

وی با اشاره به اینکه برنامه هفتم برنامه مسئله‌محور است، ادامه داد: برنامه هفتم هماهنگی بین دستگاه‌هایی اجرایی جهت تحقق سیاست‌های مصوب هیات دولت را تسهیل خواهد کرد.

معاون رئیس جمهور افزود: در دوره پنج ساله به روش‌های حل مسائل کشور پاسخ مناسب و عملی داده شده است.

طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه، وی برخی از ویژگی‌های برنامه هفتم را برشمرد و گفت: تامین امنیت غذایی از موضوعات بسیار مهمی است که در برنامه هفتم به آن توجه ویژه ای شده و تدابیر اندیشیده شده در برنامه هفتم، کشور را در تامین بخشی از کالاهای اساسی خودکفا خواهد کرد.

منظور در مورد تدابیر در نظر گرفته شده برای افزایش بهره وری گفت: با استفاده از فن آوری های نوین و با حمایت حداکثری دولت بهره وری تولید افزایش پیدا می کند.

رییس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: تا پایان برنامه هفتم هدف‌گذاری شده که تورم تک رقمی شود.

به گفته او، در طول اجرای برنامه هفتم وظیفه تامین مالی، هماهنگی، نظارت، کنترل و پیگری بر عهده سازمان برنامه بودجه خواهد بود ( ایسنا )

تورم رکورد ۱۰ ساله را شکست

به گزارش تجارت‌نیوز، این وعده در حالی مطرح شده است که در روزهای اخیر، آمار تورم اسفند و فروردین ماه بالاخره با تاخیر و نواقص بسیار منتشر شد. آماری که با وجود ابهامات بسیار از رکوردشکنی ۱۰ ساله تورم خبر می‌دهد.

بر اساس آمار منتشر شده توسط مرکز آمار ایران، تورم سال ۱۴۰۱ بر اساس سال پایه ۱۴۰۰ در پایان اسفند ماه به ۴۵.۸ درصد رسید. بر این اساس، اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۱ بالاترین تورم سالانه در ۱۰ سال اخیر را تجربه کرد.

همچنین تورم ماهانه اسفند ماه سال گذشته معادل ۴.۷ درصد ثبت شد. با این وجود مرکز آمار در اقدامی عجیب آمار تورم نقطه به نقطه سال ۱۴۰۱ را منتشر نکرده است. این در حالی است که با توجه به تغییر سال پایه در آمار جدید، امکان محاسبه تورم نقطه به نقطه اسفند ماه وجود ندارد و می‌توان گفت که عملا درباره آمار تورم نقطه به نقطه پنهانکاری شده است.

تورم، یک قدم تا 70 درصد!

همچنین چندی پیش، اکوایران به نقل از یک منبع مطلع نزدیک به بانک مرکزی، گزارش داد که تورم ماهانه فروردین 1402به 5.2 درصد رسیده. طبق این آمار، تورم نقطه‌ای در فروردین امسال برابر با 68.7 درصد بوده و در یک قدمی 70 درصد قرار داشته است.

اما پس از آن، مرکز آمار ایران که پیش‌تر تورم فروردین ماه سال جاری را با نواقص بسیار منتشر کرده بود، در پاسخ به گمانه‌زنی رسانه‌ها، جزئیات تورم در این ماه را منتشر کرد.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه در فروردین ماه سال ۱۴۰۲ به ۴۷.۶ درصد افزایش یافته که بالاترین رقم در ۱۰ سال گذشته محسوب می‌شود. همچنین نرخ تورم نقطه به نقطه نیز ۵۵.۵ درصد ثبت شده است. به عبارتی دیگر خانوارها در فروردین ماه سال جاری برای خرید یک سبد ثابت از کالا و خدمات به طور میانگین ۵۵.۵ درصد بیش از فروردین سال گذشته هزینه کرده‌اند.

از سوی دیگر، طبق گزارش مرکز آمار، نرخ تورم ماهانه در نخستین ماه سال جاری کاهش شده و به ۳.۷ درصد رسیده است. این در حالی است که تورم ماهانه اسفند ماه برابر با ۴.۷ درصد ثبت شده بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • امیر آذرفر

    چرا از وعده های بوجاری دست بر نمیدارید..سالی یک ملیون خانه تمام شد..حالا نبرم تک رقمی را دکان کردید
    مگر دروغ در دین اسلام بزرگترین گناه محصول نمیشود؟