خبر مهم:

کد مطلب: ۴۵۴۶۳۷

یک کارشناس اقتصادی پاسخ می‌دهد:

تورم ۲۲ درصدی هدف‌گذاری شده دست‌یافتنی است؟

تورم ۲۲ درصدی هدف‌گذاری شده دست‌یافتنی است؟

یک کارشناس اقتصادی می‌گوید: اگر بانک مرکزی نتواند در مقابل فشارهایی که از ناحیه دولت به آن وارد می‌شود مقاومت کند، طبیعتاً کنترل تورم نیز کار سخت و دشواری خواهد بود.

بانک مرکزی طی بیانیه‌ای چارچوب هدف‌گذاری نرخ تورم را اعلام و بر این اساس، هدف نرخ تورم خود را برای بازه زمانی یک‌ساله، ۲۲ درصد با دامنه مثبت و منفی ۲ واحد درصد تعیین کرد.

اما این نرخ تورم چقدر قابل دستیابی است؟

کامران ندری، اقتصاددان در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: هدف‌گذاری تورم را تمام بانک‌های مرکزی می‌توانند انجام دهند. اگر بانک مرکزی کنترل نقدینگی را دست خود داشته باشد این توان را دارد که نرخ تورم را در آن سطح هدف‌گذاری شده تعیین کند و این اقدام شدنی است.

وی ادامه می‌دهد: همانطور که رییس کل بانک مرکزی نیز اشاره کرد اگر رابطه دولت با بانک مرکزی اصلاح شود ما می‌توانیم تورم را کنترل کنیم. بنابراین شرط تحقق نرخ تورمی که بانک مرکزی اعلام کرده مربوط رابطه بانک مرکزی با دولت است.

ندری می‌افزاید: سوالی که پیش می‌آید این است که نرخ تورم ۲۲ درصدی، نرخ تورم مناسبی است یا نه؟ نرخ تورم ۲۲ درصد برای بلندمدت نرخ بالایی بوده اما به نظر می‌رسد با توجه به شرایط و اقتصادی که تحت فشار تحریم‌ها بوده و همچنین اینکه ایران نیز همانند دیگر کشورها بحران کرونا را در همچنان در پیش دارد، نرخ تورم ۲۲ درصد نرخ قابل قبولی برای سال ۹۹ است.

این کارشناس اضافه می‌کند: از مولفه‌های اصلی افزایش نرخ تورم پایه پولی بوده که تا حدودی بانک مرکزی می‌تواند رشد آن را کنترل کند. مهم‌ترین دلیل رشد پایه پولی در سال گذشته افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی و افزایش خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی بوده که این موارد به رابطه دولت با بانک مرکزی برمی‌گردد.

ندری عنوان می‌کند: وقتی بانک مرکزی ناچار است دلارهای صندوق توسعه ملی را بگیرد و ریال بدهد این یعنی به طور اجتناب‌ناپذیری پایه پولی را افزایش می‌دهد و معلوم نیست که بانک مرکزی بتواند این دلارها را دریافت کند و در بازار بفروشد و آن افزایش پایه پولی را خنثی کند یا خیر! از سوی دیگر دولت با قرارگیری در سقف تنخواه خود از منابع بانک مرکزی استفاده می‌کند و یک بخشی از فشار کسری بودجه دولت به بانک مرکزی منتقل می‌شود.

وی در پایان تاکید می‌کند: اگر بانک مرکزی نتواند در مقابل فشارهایی که از ناحیه دولت به آن وارد می‌شود مقاومت کند، طبیعتاً کنترل تورم نیز کار سخت و دشواری خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.