کد مطلب: ۱۵۷۹۰۳

تولید بیش از ۶۰ هزار و یکصد تن برنج سفید در آستانه اشرفیه

تولید بیش از 60 هزار و یکصد تن برنج سفید در آستانه اشرفیه

مدیر جهاد کشاورزی آستانه اشرفیه گفت: امسال کشاورزان این شهرستان، افزون بر 60 هزار و یکصد تن برنج سفید تولید و به بازار مصرف عرضه کردند که در مقایسه با سال گذشته، حدود 10 درصد افزایش یافته است.

محمد قاسم‌پور سطح زیر کشت اراضی برنج در شهرستان آستانه اشرفیه را 23 هزار و 570 هکتار و میزان تقریبی برنج سفید به دست آمده را 60 هزار و 103 تن ذکر کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی ارقام هاشمی، جمشیدجو، حسن‌سرا، دم‌زرد و دم‌سیاه را مهم‌ترین ارقام برنج این شهرستان عنوان و بیان کرد: هم‌اکنون به طور متوسط هر کیلوگرم برنج این شهرستان، یکصد هزار ریال در بازار خرید و فروش می‌شود.

قاسم‌پور افزود: شرایط مطلوب جوی و همچنین آب‌رسانی به موقع اراضی کشاورزی موجب شد تا امسال میزان تولید برنج این شهرستان در مقایسه با سال زراعی گذشته، حدود 10 درصد افزایش داشته باشد.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی آستانه اشرفیه، با توجه به وجود 385 دستگاه ماشین دروگر در این شهرستان امسال بیش از 20 هزار هکتار از اراضی زیر کشت برنج، به صورت مکانیزه برداشت شد، ضمن اینکه افزون بر 105 کارخانه شالی‌کوبی این شهرستان در زمینه تبدیل شلتوک به عمل آمده از اراضی به برنج سفید فعالیت داشته‌اند.

شهرستان آستانه اشرفیه با دو بخش مرکزی و بندر کیاشهر، در 35 کیلومتری شرق رشت، مرکز گیلان واقع شده و یکی از قطب‌های مهم تولید برنج استان گیلان محسوب می‌شود. به طور میانگین سالانه در هر هکتار از اراضی زیر کشت این منطقه، بیش از چهار هزار و 500 کیلوگرم شلتوک به دست می‌آید که از این میزان 60 درصد به برنج سفید تبدیل می‌شود.

استان گیلان بزرگ‌ترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است و رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولیدکننده برنج بعد از استان مازندران را به خود اختصاص داده است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌های کیفی و ارقام گوهر، سپیدرود و خزر جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.