کد مطلب: ۲۴۸۱۵۷

تولید سالانه ۲۲۰ هزارتن انواع خرما در سیستان وبلوچستان

تولید سالانه 220 هزارتن انواع خرما در سیستان وبلوچستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان در جلسه باکشاورزان پیشروی خرما کار سیستان و بلوچستان گفت: سالانه 220 هزارتن انواع خرما در سیستان وبلوچستان تولید می‌شود.

یوسف ریگی افزود: سیستان بلوچستان در بخش تولید خرما از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است، بطوری‌که ازنظرسطح زیرکشت رتبه ‌‌اول وسطح تولید رتبه ی دوم کشور را دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ،معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان بیان کرد: 55 هزار هکتار از سطح باغ‌های سیستان و بلوچستان به کشت خرما اختصاص دارد که 45 هزار هکتار آن بارور است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان در ادامه اظهار کرد: بیش از70 رقم خرما دراستان وجود دارد که ربی و مضافتی بیشترین سطح زیرکشت و ارقام خرمای تولیدی استان را تشکیل می‌دهد.

وی گفت: خرمای تولید شده استان جنبه صادراتی دارد.

ریگی بااشاره به اینکه خرما محصولی مهم در امر صادرات است ، به حذف و جایگزینی باغ‌های درجه سه با ارقام تجاری بازار پسند، اصلاح و احیای باغ‌ها و افزایش کمی و کیفی و توسعه محصول سالم و بهداشتی تاکید کرد.

وی به قطب تولید خرمای استان نیز اشاره کرد و گفت: ایرانشهر با 10 هزار هکتار نخلستان یکی از عمده مراکز تولید خرما در سیستان و بلوچستان است، به طوری که به عنوان قطب تولید خرما در استان مطرح است.

ریگی بیان کرد: نبود صنایع تبدیلی و بسته بندی مناسب سبب شده تا بخش زیادی از خرمای ایرانشهر توسط واسطه‌ها خریداری و به نام شهرستان‌های دیگر عرضه شود.

وی تصریح کرد: در 80 هزار هکتار از باغ‌های استان انواع میوه‌های گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری تولید می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سیستان و بلوچستان با داشتن شرایط آب و هوایی گرم و در نواحی جنوب استان مرطوب مستعد پرورش انواع میوه‌های گرمسیری است که کشت و پرورش این محصولات در نقاط دیگر کشور امکان پذیر نیست.

ریگی گفت: عمده خرمای تولیدی سیستان و بلوچستان به استان های همجوار و کشورهای همسایه پاکستان و حوزه خلیج فارس صادر می‌شود و اکثر باغات جدید استان در حال حاضر با نظارت سازمان جهاد کشاورزی دارای ارقام تجاری با بستر‌سازی مناسب و اصول فنی است.

وی بیان کرد: مهم‌ترین راه رونق کشاورزی استان،استفاده بهینه از آب و خاک، اجرای طرح‌های نوین آبیاری به ویژه انتقال آب با لوله، توسعه صنعت بیمه آب و خاک کشاورزی است‌.

ریگی گفت: سهم عمده‌ای از اشتغال استان وابسته به بخش کشاورزی است‌.

وی افزود: با بررسی استعدادهای کشاورزی‌، توان تولید محصولات کشاورزی در استان افزایش می‌یابد.

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.