کد مطلب: ۴۲۳۵۳۷

ثبات ارزی چقدر پایدار است؟

ثبات ارزی چقدر پایدار است؟

بازار ارز این روزها علی‌رغم اتفاقات و حوادثی که رخ داده مقاومت خوبی را از خود به نمایش گذاشته است و دیگر همانند گذشته شاهد تنش و نوسان در این بازار نبوده‌است. حال با توجه به این مسئله مهم‌ترین عامل ثبات این‌روزهای بازار ارز چه می‌تواند باشد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نظر می‌رسد که بازار ارز این‌روزها در برابر شوک‌ها کمتر از خود واکنش نشان می‌دهد و دیگر همانند گذشته نوسان‌های چشمگیر را تجربه نمی‌کند.

در این میان وقتی از دلیل آرامش و متعادل بودن بازار پرسیده می‌شود صاحب‌نظران نظرات متعددی را مطرح می‌کنند. به عنوان نمونه اخیرا کامران سلطانی‌فر، رئیس شورای عالی کانون صرافان در گفت‌و‌گو با ایسنا گفته است که مدیریت مناسب بازار ارز و اعتماد مردم به تهیه ارز مورد نیاز خود از مهم‌ترین علائم ثبات بازار ارز بوده است.

وی درباره ایستادگی قیمت‌ها در بازار ارز با بیان اینکه ما هم خودمان خیال‌مان راحت بود، اظهار کرد: «تصمیمیاتی که به صورت زنجیره‌وار گرفته شد، سبب شد بازار ارز در مقابل این‌گونه اتفاقات مقاومت بیشتری داشته باشد. همان‏طور که در تنش‌های قبلی نیز شاهد تغییر قابل توجه قیمت دلار نبودیم. پاسخی که ایران به جنایت آمریکا داد، کار بزرگی بود و با وجود اینکه مراجعه به صرافی‌ها توسط مردم بیشتر شده، بازار ارز آرام است و تغییر قابل توجهی در قیمت‌ها دیده نمی‌شود».

در بخش دیگری از این گفت‌وگو، رئیس شورای عالی کانون صرافان دلیل این موضوع را مدیریت خرید ارز توسط مردم دانست و گفت: «در حال حاضر هر کسی برای خودش خرید می‌کند و شاهد سفته‌بازی و قاچاق ارز نیستیم و همین امر سبب شده ثبات نسبی در بازار حاکم باشد.»

سلطانی‌زاده با تاکید بر اینکه بانک مرکزی عملا دخالتی در بازار ارز ندارد، تصریح کرد: «ارزی که به بازار می‌آید، ارزی است که از بازگشت ارز صادرکنندگان برمی‌گردد و ارز از این طریق به بازار، تزریق‌ شده است. آمارهایی که بانک مرکزی از صادرات ارزی می‌دهد، دقیقا در بازار مشهود است.

اگر ارز از طریق سامانه نیما وارد چرخه رسمی بازار شده، یعنی مدیریت درست بوده و نیازی به ورود بانک مرکزی نیست. به این ترتیب، همان ارزی که در بازار به صورت موجود، توسط صرافی‌ها خریداری می‌شود، به بازار برمی‌گردد و می‌توان گفت که این چرخه سالم است».

وی با بیان اینکه در حال حاضر شاهد سفته‌بازی و جمع‌آوری و خروج ارز نیستیم، اظهار کرد: «با این حوادثی که در چند روز اخیر داشتیم، شاهد جهش ارزی نبودیم؛ بنابراین بازار ارز، بازار آرامی است و تنش‌هایی که بوده نتوانسته بازار را به‏ هم بزند. این در حالی است که در چند روز اخیر مردم هم متقاضی خرید ارز بوده‌اند. اعتماد در مردم مبنی بر اینکه هر زمانی بخواهند می‌توانند ارز خود را تهیه کنند، مهم‌ترین عامل ثبات ارزی بوده است».

این مسائل در حالی مطرح می‌شود که برخی از تحلیلگران و کارشناسان معتقدند بازار دیگر کشش افزایش قیمت را ندارد و زمینه ثبات و آرامش در بازار فراهم شده است.

در این راستا میثم رادپور، کارشناس بازار ارز به دلیل ایجاد ثبات در بازار اشاره کرد و گفت: این روزها بازار ارز شرایط آرام‌تری را پشت سر می‌گذارد، اما مسئله‌ای که وجود دارد و باید به آن توجه کرد این است که ارز نسبت به اواخر سال 96 درصد قابل توجهی افزایش پیدا کرده و مقدمه شروع دوران ثبات در بازار ارز همین درصد افزایش نرخ ازر از سال 96 تا کنون بوده است.

وی در ادامه افزود: ارز افزایش قیمت قابل توجهی را به نسبت گذشته تجربه کرده است، بنابراین بازار با یک اصلاح اساسی روبه‌رو بوده و این در حالی است که نقدینگی دیگر همانند گذشته توان جابه‏‌جایی قیمت‌ها را به‏‌راحتی ندارد. بنابراین با توجه به این مسائل، ما در معرض افزایش و نوسان در بازار ارز نخواهیم بود.

این تحلیلگر بازار ارز در ادامه با تاکید به در معرض نبودن بازار برای جهش قیمتی تاکید کرد و گفت: ما باید به در معرض نبودن بازار برای جهش قیمتی توجه کافی داشته باشیم، زمانی نقدینگی به اندازه کافی رشد می‌کند و بازار ارز طبق سیاست ارزی در معرض افزایش نرخ قرار می‌گیرد، چراکه زمینه جهش فراهم است. هنگامی که زمینه‌ای فراهم نباشد، بازار دیگر نوسان و جهش قیمتی را تجربه نخواهد کرد، اکنون این زمینه در بازار وجود ندارد.

رادپور اظهار کرد: ما در گذشته به دلیل اتفاقات شاهد عدم اطمینان در بازار ارز بودیم و قطعا همین عدم اطمینان باعث مشکلات و یا نوساناتی در بازار می‌شد. اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که بازار این روزها دیگر همانند گذشته به اتفاقات واکنش‌ چندانی نشان نمی‌دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ما شاهد تداوم این ثبات نسبی در روزهای آتی خواهیم بود و یا خیر، گفت: با توجه به واکنش بازار در روزهای اخیر من گمان می‌کنم که بازار تا اطلاع ثانوی جابه‏‌جایی عمده به سمت بالا نخواهد داشت، مگر اینکه عدم اطمینان بی‌‏سابقه‌ای به وجود بیاید.

رادپور ادامه داد: ما برای اینکه انباری خالی از کاه را آتش بزنیم، به یک آتش شعله‌ور نیاز داریم. این مثال در بازار ارز به این گونه است که یک ناامنی و رویداد بی‌سابقه‌ای باید رخ دهد تا بتواند بازار آرام این‌ روزهای ارز را به سمت بالا جابه‌‏جا کند. من تصور نمی‌کنم که شرایط اکنون به گونه‌ای باشد که بازار ارز در خطر قرار بگیرد، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که اتفاقات اخیر برای ایجاد نوسان در بازار کافی نخواهد بود.

منبع: روزنامه ابتکار

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.