فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۷۷۹۹۹۷

جدیدترین اخبار دیپلماسی امروز ۲۱ اسفند۱۴۰۱/ واکنش امیر کویت به توافق تهران و ریاض

جدیدترین اخبار دیپلماسی امروز 21 اسفند1401/ واکنش امیر کویت به توافق تهران و ریاض

اخبار دیپلماسی امروز یکشنبه 21 اسفند را با جدیدترین اخبار تحولات بین‌المللی آغاز می‌کنیم. توافق ایران و عربستان بر بازارهای داخلی تاثیر به نسبت زیادی داشت. همچنین کشورهای دیگر نسبت به این توافق واکنش نشان دادند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آخرین و مهم‌ترین اخبار دیپلماسی امروز یکشنبه 21 اسفند را در این خبر بخوانید.

رژیم صهیونیستی: فعلا درباره توافق تهران-ریاض نظر نمی‌دهیم

وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی از اظهار نظر درباره توافق ایران و عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک خودداری کرد.

دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی به این خبرگزاری گفت که رژیم اسراییل فعلا درباره توافق میان ایران و عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک که با میانجیگری چین انجام شد، اظهار نظر نمی‌کند.

بنیامین نتانیاهو،‌ نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز هنوز درباره این موضوع اظهار نظر نکرده است. او طی سفر اخیرش به ایتالیا که جمعه گذشته انجام شد، باری دیگر تاکید کرد که رژیم اسراییل به دنبال عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی است.

روزنامه نیویورک تایمز روز گذشته در گزارشی درباره دیدگاه رژیم صهیونیستی درباره این توافق نوشت: چین در زمانی عربستان سعودی و ایران را به یکدیگر نزدیک کرد که اسراییل امیدوار بود آمریکا آن را به عربستان نزدیک کند. اسراییل که در اواخر دوران ریاست‌جمهوری ترامپ، طی توافقی موسوم به توافق ابراهیم با امارات متحده عربی و بحرین، کشورهای حاشیه خلیج فارس روابط دیپلماتیک برقرار کرد، مشتاقانه می‌خواهد با عربستان سعودی هم توافق کند. چنین اتفاقی تغییری اساسی در وضعیت اسراییل در همسایگی پر خصومت آن ایجاد کرده و به طور موثری به دهه‌ها انزوای آن در جهان عرب پایان می‌دهد.

علی باقری به مسقط سفر کرد

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در سفر به مسقط با وزیر خارجه و معاون وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان به منظور برگزاری کمیته مشورت‌های سیاسی به مسقط سفر کرده است.

وی در این سفر با «سید بدر البوسعیدی» وزیر خارجه عمان و همچنین «شیخ خلیفه الحارثی» معاون وزیر خارجه عمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

واکنش امیر کویت به توافق تهران و ریاض

امیر کویت توافق ایران و عربستان را گامی مهم در راستای امنیت و ثبات توصیف کرد. شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت گفت که توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط گامی مهمی در راستای تحقق امنیت و ثبات منطقه ای و بین المللی است.

بر اساس این گزارش، به‌ دنبال سفر بهمن‌ماه سید ابراهیم رئیسی به پکن و گفت‌وگوهای انجام شده میان رییس جمهور چین با رییس جمهور کشورمان، دریابان شمخانی از روز دوشنبه ۱۵ اسفندماه در شهر پکن با هدف پیگیری توافقات سفر رییس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات بین تهران-ریاض با همتای سعودی خود آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، روز جمعه ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ خورشیدی برابر با ۱۰ مارس ۲۰۲۳ میلادی، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رییس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

متن این بیانیه‌ سه‌جانبه به شرح زیر است:

«در پاسخ به ابتکار شایسته جناب آقای شی جین‌پینگ رئیس جمهوری خلق چین در حمایت از گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی، بر اساس اصل حسن همجواری و با توجه به توافق ایشان با سران دو کشور در میزبانی و حمایت از انجام گفت‌وگو بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی و همچنین تمایل دو کشور به حل و فصل اختلافات از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی بر اساس پیوندهای برادرانه و با تاکید بر پایبندی دو کشور به اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد و منشور سازمان همکاری اسلامی و اصول و رویه‌های بین‌المللی، هیأت‌های جمهوری اسلامی ایران به ریاست امیر دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی و پادشاهی عربستان سعودی به ریاست دکتر مساعد بن محمد العیبان وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی از تاریخ ۱۵ تا ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ خورشیدی برابر با ۶ تا ۱۰ مارس ۲۰۲۳ میلادی در پکن با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی با سپاس و قدردانی از جمهوری عراق و سلطنت عمان به خاطر میزبانی گفت‌وگوهای انجام شده بین دو طرف در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ خورشیدی (۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ میلادی) از رهبری و دولت جمهوری خلق چین برای میزبانی و حمایت از گفت‌وگوهای انجام شده در این کشور و تلاش برای به ثمر نشستن آن تشکر کردند.

در نتیجه‌ گفت‌وگوهای انجام شده، جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند.

وزرای امور خارجه دو کشور جهت اجرای این تصمیم و انجام تمهیدات لازم برای تبادل سفرا با یکدیگر ملاقات می‌کنند.

دو کشور با تاکید بر احترام به حاکمیت و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر در زمینه اجرای موافقت‌نامه همکاری‌های امنیتی امضا شده در تاریخ ۱۳۸۰.۱.۲۸خورشیدی برابر با ۲۰۰۱.۴.۱۷ میلادی و نیز موافقت‌نامه عمومی همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، سرمایه‌گذاری، فنی، علمی، فرهنگی، ورزشی و جوانان، امضا شده در تاریخ ۱۳۷۷.۳.۶ خورشیدی برابر با ۱۹۹۸.۵.۲۷ میلادی توافق کردند.

سه کشور اراده قاطع خود را جهت به‌کارگیری تمامی تلاش‌ها برای تقویت صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی اعلام می‌کنند.»

نظر «قالیباف» درباره توافق ایران و عربستان

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به توافق بین ایران و عربستان گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران حفظ ثبات و امنیت در منطقه و خلیج فارس بدون دخالت قدرت های خارجی است.

به گزارش ایسنا محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز (یکشنبه- ۲۱ اسفند) مجلس شورای اسلامی در رابطه با احیای روابط ایران و عربستان، بیان کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران حفظ ثبات و امنیت در منطقه و خلیج فارس بدون دخالت خارجی بوده و هست. این توافق نشان داد که عامل اصلی اختلاف در منطقه دخالت همین قدرت ها بوده است.

وی افزود: احیای روابط دو کشور مهم همسایه این امید جدی را ایجاد کرده که این اتفاق آغازی باشد برای توسعه همکاری های سیاسی و اقتصادی دو کشور که همه کشورهای منطقه از آن منفعت می برند. پیش شرط تحقق این توسعه همکاری ها رعایت حسن همجواری و ایجاد اعتماد متقابل است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم عربستان در برابر خطرات رژیم تمامیت خواه و ضد اسلام صهیونیستی هوشیارانه و دوراندیشانه عمل کند و در برابر طرح سازش و عادی سازی روابط موضع قاطع و شفاف اتخاذ نماید.

قالیباف همچنین یادآور شد: از کشورهای چین، عراق و عمان که در این مذاکرات نقش مناسبی را ایفا کرده اند هم تشکر می کنیم.

توافق ایران و عربستان در غیبت وزارت خارجه!

توافق ایران و عربستان در حالی انجام شد که ظاهرا وزارت امور خارجه در این مسئله کمترین تاثیر را داشته است. اما چرا چنین اتفاقی روی داده است؟ این سوالی است که رویداد۲۴ در این گزارش به آن پاسخ داده است.

روزنامه کیهان صبح شنبه را با یک تیتر درشت خطاب به منتقدان دولت آغاز کرد؛ «توافق ایران و عربستان، ضربه کاری به آمریکا و رژیم صهیونیستی، مدعیان اصلاحات مذاکره را یاد بگیرند»
روز جمعه خبر توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دیپماتیک با میانجی‌گری چین منطقه را تکان داد. تصویر مقامات ارشد سه کشور ایران، عربستان و چین در پکن در حالی که هر یک کنار پرچمشان ایستاده و با هم دست می‌دهند، مهمترین دستاورد سیاست خارجی سال‌های اخیر بوده است، اما این دستاورد ظاهرا ربطی به دستگاه سیاست خارجی دولت نداشته و دستور کار و موارد آن از مرجعی بالاتر بوده است.

مقام سابق آمریکایی: تعجب آور نیست اگر خبر بعدی احیای گفتگوهای برجام باشد

مقام پیشین آمریکایی و مدیر ارشد مرکز رفیق حریری و برنامه های خاورمیانه اندیشکده شورای آتلانتیک درباره توافق ایران و عربستان با میانجیگری چین گفت: تعجب آور نیست اگر خبر بعدی احیای گفتگوهای ایران و آمریکا در مورد برجام باشد که بار دیگر با میانجیگری چین انجام خواهد شد.

ویلیام وکسلر مدیر ارشد مرکز رفیق حریری و برناهای خاورمیانه اندیشکده شورای آتلانتیک و معاون پیشین دستیار وزیر دفاع ایالات متحده در عملیات ویژه و مبارزه با تروریسم روز شنبه به وقت محلی درباره توافق ایران و عربستان افزود: تعجب آور نیست اگر خبر بعدی احیای گفتگوهای ایران و آمریکا در مورد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) باشد که بار دیگر با میانجیگری چین انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه در این زمینه تردید دارد، گفت: چنین خبری در واشنگتن مورد استقبال قرار خواهد گرفت اما در اورشلیم (بیت المقدس) به عنوان کاهش و تقلیل بازدارندگی آمریکا و اسرائیل علیه ایران تلقی خواهد شد.

مدیر ارشد مرکز رفیق حریری و برنامه های خاورمیانه اندیشکده شورای آتلانتیک معتقد است توافق ایران و عربستان در مقطعی زمانی حاصل شده است که حاوی دو هشدار برای آمریکا است که سوالات راهبردی مهمی را مطرح می کند.

این تحلیلگر ارشد و مقام پیشین آمریکایی تصریح کرد: اولین هشدار این است که چین دو طرف را کنار یکدیگر گرد آورده است آن هم در زمانی که شی جین پینگ رئیس‌جمهور این کشور سومین دوره ریاست‌جمهوری خود را آغاز کرده است.

وچسلر اظهار داشت: در واقع، چین به مدت دو دهه به طور پیوسته در حال افزایش نفوذ سیاسی منطقه‌ای خود بوده است که اخیراً با سفر شی جین پینگ به ریاض در ماه دسامبر و سفر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران به پکن در ماه گذشته، این نفوذ برجسته شد.

مدیر مرکز برنامه های خاورمیانه اندیشکده آتلانتیک تصریح کرد: این توافق هنگامی حاصل شده است که آمریکا و اسرائیل با رزمایش‌های نظامی مشترک در حال هماهنگی نزدیک برای پاسخ بالقوه به برنامه هسته‌ای ایران هستند و مشاور امنیت ملی اسرائیل پس از سفر نتانیاهو به اروپا این هفته از کاخ سفید بازدید می‌کند.

این سیاستمدار سابق آمریکایی در عین حال ادامه داد: در حالی که کاخ سفید ممکن است از تنش‌زدایی در خاورمیانه استقبال کند، اسرائیل از این تحولات استقبال نخواهد کرد، زیرا کاهش تنش در منطقه را به عنوان اقدامی برای کاهش تهدید اقدام نظامی علیه ایران تفسیر می‌کند.

مقام سابق آمریکا: توافق تهران-ریاض زنگ هشدار برای آمریکا در خاورمیانه است

مدیر پیشین اداره اطلاعات ملی آمریکا (DNI) با بیان اینکه توافق تهران و ریاض در پکن، ضعف دولت بایدن را به نمایش می‌گذارد، گفت: این توافق زنگ هشدار تحولات دردسرساز برای آمریکا در خاورمیانه را به صدا در می‌آورد.

به گزارش ایرنا، جان راتکلیف سیاستمدار جمهوریخواه آمریکایی در گفت‌وگو با این شبکه خبری توافق ریاض و تهران را یک «تحول وحشتناک» دانست و گفت: در نتیجه این توافق، چین و ایران قدرتمندتر هستند، آمریکا و اسرائیل ضعیف‌تر و خاورمیانه آسیب‌پذیرتر.

راتکلیف ادامه داد: عربستان سعودی احتمالا کشور بعدی بود که به پیمان‌های ابراهیم می‌پیوست و روابط ریاض و تل آویو تقویت می‌شد.

مدیر اطلاعات ملی دولت ترامپ در بخش بعدی از تصویر سازی‌ خود، به شرح وضعیت آمریکا در دوره بایدن پرداخت و گفت: اما با گذشت ۲ سال از ریاست جمهوری بایدن، او عربستان سعودی را کنار زده و آن را دولت «منفور» خوانده است. اکنون سعودی‌ها روابط خود با ایران را عادی سازی می‌کنند؛ کشوری که از آن تنفر دارند و قرن‌ها است که با هم در جدال هستند. توافقی که با میانجی گری چین دشمن اول آمریکا صورت گرفت.

نبیه بری: احیای روابط ایران و عربستان گامی مثبت برای شکوفایی و ثبات منطقه است

رئیس پارلمان لبنان، توافق تهران و ریاض برای ازسرگیری روابط را یک توافق راهبردی اتفاقی مثبت دانست که برای ثبات و شکوفایی منطقه و کل امت اسلامی ضروری است.نبیه بری همچنین همگرایی کشورهای عربی و ایران و بازگشت روابط آنها به حالت عادی را اتفاقی مثبت توصیف و تاکید کرد که لبنانی‌ها باید هرچه سریعتر ابتکاری برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها در داخل کشور درباره موضوعات مورد اختلاف، پیدا کنند که در راس آنها مسئله انتخاب رئیس جمهور است؛ موضوعی که باید با توافق و گفتگو حل شود.

رئیس پارلمان لبنان تاکید کرد، اتلاف وقت کافی است و ما باید به برادران و دوستان خود ثابت کنیم که به بلوغ ملی رسیده‌ایم و شایسته حاکمیت بر لبنان هستیم.

وی تصریح کرد، توافق تهران و ریاض برای ازسرگیری روابط، نور امیدی است که ما هرگز آن را از دست نداده‌ایم و نخواهیم داد؛ زیرا مطمئن هستیم که اراده خیرخواهی و تدبیر و زبان عقل در امت اسلامی بسیار بیشتر از چیزهایی است که می‌تواند موجب اختلافات شود. امت اسلامی مشترکاتی دارد و جغرافیای همه اعضای آن به یکدیگر متصل بوده و دین و قبله همه آنها یکی است.

«عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه دولت موقت لبنان نیز روز گذشته در توئیتی ضمن استقبال از احیای روابط تهران و ریاض تاکید کرد، ، «ما امیدواریم که این توافق به تقویت ارکان امنیت و ثبات در منطقه و تحکیم همکاری‌های مثبت و سازنده که حتما به نفع کشورهای منطقه و ملت‌ها خواهد بود، کمک کند».

اتحادیه عرب: توافق ایران و عربستان نویدبخش مرحله جدیدی از روابط است

دبیرکل اتحادیه عرب با استقبال از توافق ایران و عربستان، آن را نویدبخش مرحله جدیدی از روابط میان دو کشور توصیف کرد و افزود: این توافق به تنش های میان تهران و ریاض که بیش از هفت سال تداوم داشت، پایان می دهد.

«احمد ابوالغیط»، در حساب کاربری خود در توییتر نوشت که توافق ایران و عربستان نویدبخش مرحله جدیدی از روابط مثبت میان دو کشور است که در تحقق ثبات در منطقه سهیم خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.