کد مطلب: ۷۶۴۳۹۳

جدیدترین اخبار دیپلماسی امروز ۶ اسفند۱۴۰۱/ تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران و روسیه

جدیدترین اخبار دیپلماسی امروز 6 اسفند1401/ تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران و روسیه

اخبار دیپلماسی امروز شنبه 6 اسفند را با جدیدترین اخبار برجام و تحولات بین‌المللی آغاز می‌کنیم. تجارت‌نیوز با توجه به اهمیت اخبار دیپلماسی، هر روز به انتشار مهمترین اخبار بین‌المللی با تاکید بر دیپلماسی اقتصادی و تبعات آن در بازارهای جهانی می‌پردازد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جدیدترین اخبار دیپلماسی امروز شنبه را در ادامه بخوانید.

اتحادیه اروپا همراه با تصویب دهمین بسته تحریمی علیه روسیه در بیانیه خود با تکرار ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین، اعلام کرد: این اقدامات تحریمی همچنین علیه افرادی در ایران انجام گرفته است که در تولید پهپادها و قطعات [نظامی] در حمایت از ارتش روسیه نقش داشته‌اند.

کمیسیون اروپا با اعلام این که ممنوعیت‌های جدیدی برای صادرات «فناوری‌های حساس، دومنظوره و پیشرفته‌ای» اعمال شده است که به توامندی‌های ارتش روسیه کمک می‌کند، افزود: این اقدام برای اولین بار، شامل هفت نهاد ایرانی می‌شود که از قطعات اتحادیه اروپا استفاده کرده و با پهپادهای «شاهد» به ارتش روسیه کمک می‌کردند تا به زیرساخت‌های غیرنظامی در اوکراین حمله کند. منبع: ایسنا

مدودف: غرب حاضر است هر بهایی را برای شکست روسیه بپردازد

نایب رئیس شورای امنیت ملی روسیه اعلام کرد که غرب برای هدف خود در «جنگ نیابتی» در اوکراین که همان شکست روسیه است، حاضر است هر گونه هزینه‌ای را متحمل شود.

دمیتری مدودف، نایب رئیس شورای امنیت ملی روسیه امروز شنبه با انتشار مقاله‌ای در نشریه روسی "Nationalnaya Oborona" (دفاع ملی) نوشت که هدف رسیدن به شکست روسیه در جنگ نیابتی، هرگونه هزینه‌ای را برای غرب توجیه می‌کند و این نشان می‌دهد آنها هیچ علاقه‌ای به شهروندان اوکراین که از این جنگ رنج می‌کشند، ندارند.

مدودف در ادامه اشاره کرد که «بسته هدفمند» کمک نظامی آمریکا به اوکراین، به حدود ۵۰ میلیارد دلار می‌رسد که این غیر از کمک‌های نظامی اروپا است.

مکرون: طرح صلح چین تنها با یک شرط امکان پذیر است

امانوئل مکرون روز شنبه در حاشیه نمایشگاه بزرگ کشاورزی فرانسه اعلام کرد که اوایل آوریل به چین می‌رود و از پکن می‌خواهد تا در راستای فشار به روسیه جهت توقف «تجاوز» به اوکراین و ایجاد صلح کمک کند.

رئیس جمهور فرانسه اضافه کرد که این صلح تنها در صورتی امکان‌پذیر است که از طریق یک توافق انجام شود.

به گفته مکرون، توقف تجاوز روسیه، خروج نیروهای روسیه از خاک اوکراین و احترام به حاکمیت ارضی و مردم این کشور، راه رسیدن به این صلح است.

وزارت خارجه چین روز گذشته از طرح ۱۲ ماده‌ای خود برای صلح در اوکراین که شامل آتش‌بس و پایان تحریم‌های غرب علیه روسیه است، رونمایی کرد.

به دنبال رونمایی چین از سند ابتکاری خود برای حل و فصل سیاسی بحران اوکراین در یک سالگی شروع این جنگ، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفت که قصد دارد با شی جین پینگ همتای چینی خود دیدار کند.

پیش از این نیز دیمیترو کولبا وزیر امور خارجه اوکراین در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الشرق با تاکید بر اینکه کشورش طرح صلح پکن را رد نکرده و درحال بررسی آن است، ابراز امیدواری کرد که رئیس جمهور چین با زلنسکی دیدار کند.

وزیر امور خارجه اوکراین درباره طرح صلح چین، آن را جالب دانست و به خبرنگاران در نیویورک گفت که هرگونه پیشنهاد خارجی باید همسو با قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل باشد.

تصویب دهمین بسته تحریمی اروپا علیه روسیه

اتحادیه اروپا دهمین بسته تحریم‌ها علیه روسیه که شامل اقدامات محدود کننده هدفمند علیه افراد و سازمان‌های حامی جنگ، پخش کننده تبلیغات به سود مسکو و و تحویل دهنده هواپیما‌های بدون سرنشین به ارتش روسیه برای استفاده در جنگ را تصویب کرد.گفته می‌شود ۱۲۰ فرد و نهاد و سه بانک روسی مشمول این تحریم‌ها هستند.

پیشتر، پولیتیکو گزارش داد که دهمین بسته تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه شامل اقدامات مالی و تجاری و همچنین قرار دادن افراد و مشاغل در لیست سیاه می‌شود.

اخیرا ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین تحریم‌هایی را علیه روسیه وضع کرد. این تحریم‌ها شامل انسداد حساب‌های بانکی، ممنوعیت فعالیت تجاری و جلوگیری از خارج ساختن دارایی‌های این افراد از اوکراین است. همچنین این افراد از معاملات سهام و اوراق بهادار در بورس اوکراین محروم خواهند شد.منبع: باشگاه خبرنگاران

سخنگوی پنتاگون: کمک‌های جدید ما به اوکراین قدرت بیشتری می‌دهد

سخنگوی پنتاگون اعلام کرد: بسته کمک امنیتی جدید ایالات متحده به اوکراین مقابله این کشور با تجاوزات روسیه و حملات موشکی نیروهای روس را تضمین می‌کند.

پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون در مصاحبه‌ای با شبکه الحره گفت که این بسته شامل سامانه‌های هوایی برای مقابله با پهپادهای روسیه و مهماتی است که نیروهای اوکراینی را قادر به جنگیدن می‌کند.

وی توضیح داد که این بسته شامل قابلیت‌های دیگر از جمله مقاومت در برابر جنگ‌های الکترونیکی می‌شود و همه این کمک‌ها بالغ بر دو میلیارد دلار است که به اوکراینی‌ها برای حمله و مانور برای بازپس‌گیری خاکشان کمک می‌کند.

کمک‌های ارائه شده به اوکراینی‌ها تاکنون موجب شده آنها در برابر تهاجم روسیه مقاومت کنند. رایدر می‌گوید که روسیه در نزدیکی کی‌یف قرار دارد؛ اما اوکراینی‌ها با سرسختی خود توانستند مقاومت کنند.

به گفته رایدر، کمک به اوکراین تنها به تجهیزات محدود نمی‌شود، بلکه آموزش نیز ارائه می‌شود و آموزش شامل نگهداری و تعمیر تجهیزات است و این مهم است چرا که روسیه قادر نیست به نیروهای خود امدادرسانی کند.

وی افزود، کمک‌های نظامی که تاکنون به اوکراین ارائه شده یا قرار است ارسال شود بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار است و از جمله این کمک‌ها سامانه‌های پاتریوت و تانک‌های آبرامز است که این تانک‌ها در ماه‌های آینده ارسال می‌شوند.

رایدر در مورد سامانه‌های پاتریوت گفت که اوکراینی‌ها اکنون در حال آموزش روی آن‌ها در ایالات متحده هستند و در مورد تانک‌ها، «زمان می‌برد زیرا می‌خواهیم تانک‌های جدیدی به آنها بدهیم».

وی در مورد نیاز اوکراینی‌ها به تانک گفت که کشورهایی در جامعه بین‌الملل مانند انگلیس و آلمان تانک‌ها و قابلیت‌های دفاعی ارائه می‌دهند که روی این جنگ بسیار تاثیر گذار هستند.

ایران در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی باقی ماند

رویترز اعلام کرد:«گروه ویژه اقدام مالی» ایران را در فهرست سیاه خود نگه داشت. بر اساس تصمیم گروه ویژه اقدام مالی کره شمالی و ایران همچنان در فهرست سیاه پولشویی این گروه باقی خواهند ماند و عضویت روسیه در این نهاد نیز تعلیق می‌شود.

گروه ویژه اقدام مالی در بیانیه‌ای اعلام کرد که بررسی وضعیت ایران و کره شمالی از فوریه سال ۲۰۲۰ متوقف شده است و این دو کشور همچنان در فهرست سیاه قرار دارند.

زلنسکی: در تدارک پس گرفتن کریمه‌ایم

رئیس‌جمهوری اوکراین گفت که این کشور در حال آماده‌سازی شرایط برای پس گرفتن کریمه است.

او گفت: زمان و گام‌های پس گرفتن کریمه به خودمان بستگی دارد، به همه ما. مراحل نظامی باید طی شود که ما برایش آماده‌ایم. از نظر ذهنی هم آمادگی داشته و در حال کسب آمادگی فنی هستیم؛ از سلاح و تجهیزات گرفته تا تشکیل تیپ‌های مختلف، خصوصا تیپ ضربت.

کریمه شبه‌جزیره‌ای در جنوب اوکراین است که روسیه در سال ۲۰۱۴ آن را به خاک خود الحاق کرد. حال با حمله دوباره روسیه به اوکراین، کی‌یف به پس گرفتن مناطقی که در یک سال گذشته از دست داده بسنده نکرده و قصد دارد کریمه را هم پس بگیرد.

به گفته زلنسکی، اوکراین در حال آموزش نیروهایش بوده و بعضی‌ها را هم به کشورهای خارجی فرستاده است، زیرا کار با سلاح‌هایی که کی‌یف از غرب دریافت کرده نیاز به آموزش و تمرین دارد.

ایران در فهرست سیاه FATF باقی ماند / عضویت روسیه تعلیق شد

گروه ویژه اقدام مالی (FATF) اعلام کرد که کره شمالی و ایران همچنان در فهرست سیاه این گروه باقی خواهند ماند.این نهاد همچنین عضویت روسیه را به دلیل حمله نظامی به اوکراین، تعلیق کرد.

زلنسکی: پیروزی ما اجتناب‌ناپذیر است

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در کنفرانس خبری خود در روز 24 فوریه، سالروز آغاز جنگ اوکراین و روزی که روسیه به خاک کشور او حمله کرد گفت: « امسال سال شکست‌ناپذیری ماست».

زلنسکی با متوسل شدن به چشم‌انداز صلح، پیشنهاد کرد که طرح صلح پکن می‌تواند در تلاش برای منزوی ساختن روسیه مفید باشد.
او گفت: «وظیفه ما این است که همه را جمع کنیم تا روسیه را منزوی کنیم».

او همچنین تاکید کرد که اگر ایالات متحده به حمایت‌های خود از اوکراین ادامه دهد، پیروزی در این جنگ اجتناب‌ناپذیر است.

او افزود که اوکراین در تلاش است تا همه قاره‌ها از جمله آمریکای لاتین و آفریقا و کشورهایی چون هند و چین را نیز با خود همراه کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.