کد مطلب: ۵۷۹۲۸۰

جریمه کنسلی بلیط هواپیما چقدر است؟

جریمه کنسلی بلیط هواپیما چقدر است؟

قوانینی در زمینه کنسلی بلیط هواپیما و رزرو هتل وجود دارد که در این مطلب می‌خواهیم همه چیز را در مورد قوانین کنسلی بلیط هواپیما و میزان جریمه آن به شما بگوییم.

گاهی اوقات پیش می‌آید که با وجود برنامه‌ریزی برای سفر، خرید بلیط هواپیما ، رزرو هتل و انجام سایر کارها، بنا به دلایلی مجبور به لغو سفر می‌شوید. در این شرایط احتمالاً خیلی ناراحت می‌شوید، به ویژه اگر سفر شما غیر کاری باشد، چرا که هم فرصت خوشگذرانی و تفریح و هم هزینه پرداختی برای بلیط و هتل را از دست داده‌اید. در این میان باید توجه داشته باشید که امکان کنسل کردن بلیط و رزرو هتل شما وجود دارد تا چندان ضرر نکنید. البته قوانینی در زمینه کنسلی بلیط هواپیما و رزرو هتل وجود دارد و در این مطلب می‌خواهیم همه چیز را در مورد قوانین کنسلی بلیط هواپیما و میزان جریمه آن به شما بگوییم.

IMG 20210911 130736

چه عواملی بر میزان جریمه کنسلی بلیط هواپیما اثر می‌گذارند؟

برای آنکه بتوانید جریمه کنسلی بلیط را محاسبه کنید باید به موارد زیر توجه داشته باشید:

ایرلاین: هر یک از ایرلاین‌ها در سراسر دنیا قوانین خاص خودشان را در زمینه میزان جریمه بلیط دارند. مثلا اگر بلیط هواپیما تهران مشهد را از هواپیمایی ماهان خریده باشید و بخواهید آن را کنسل کنید، میزان جریمه‌تان با کسی که بلیط همان مسیر و کلاس پروازی را از ایران‌ایر خریداری کرده است، متفاوت است. ماهان در ۳ روز مانده به پرواز از شما ۲۰ درصد قیمت بلیطتان را به عنوان جریمه کسر می‌کند و این میزان در ایران‌ایر ۳۰ درصد است.

کلاس پروازی: کلاس‌های پروازی مختلف از جمله اکونومی، بیزینس، فرست و … دارای نرخ جریمه متفاوتی برای کنسلی هستند که هر یک از ایرلاین‌ها مقررات متفاوتی را برای آن‌ها در نظر گرفته‌اند. به عنوان مثال هواپیمایی زاگرس میزان جریمه کلاس بیزینس را در ۲۴ ساعت مانده به پرواز، ۵۰ درصد بهای بلیط اعلام کرده، در حالی که این میزان در کیش ایر، ۲۰ درصد است.

مدت زمان مانده به پرواز: اینکه چه مدت زمانی تا پرواز فرصت دارید هم روی جریمه کنسلی بلیط شما تاثیر می‌گذارد. هر چه به زمان پرواز نزدیک‌تر می‌شویم، میزان جریمه کنسلی در تمامی ایرلاین‌ها افزایش می‌یابد. برخی از ایرلاین‌ها بعد از زمان پرواز هم مبلغی را به شما برمی‌گردانند و برخی دیگر ۱۰۰ درصد هزینه بلیط را به عنوان جریمه تلقی می‌کنند.

IMG 20210911 130805

جریمه بلیط‌های چارتر چگونه محاسبه می‌شود؟

وقتی صحبت از بلیط هواپیما چارتر و جریمه کنسلی آن می‌شود باید این نکته را در نظر بگیرید که دیگر نه قوانین ایرلاین و نه کلاس پروازی اهمیتی ندارند، بلکه این چارترکننده است که مشخص می‌کند جریمه کنسلی بلیط به چه صورتی محاسبه شود. در بسیاری از موارد بلیط‌های چارتر قابلیت کنسلی ندارند و وقتی شما اقدام به خرید آن‌ها می‌کنید، این هشدار به شما داده می‌شود. بنابراین، در صورت عدم استفاده از بلیط پرواز خریداری شده، تمام هزینه بلیط شما از بین می‌رود.

در چه صورتی بلیط هواپیما بدون جریمه کنسل می‌شود؟

در صورتی که کنسل شدن پرواز از سوی ایرلاین یا در اثر مشکلات فرودگاه و … صورت گیرد و یا پرواز شما بیش از ۲ ساعت تاخیر داشته باشد، ایرلاین باید هزینه بلیط شما را بازگرداند و یا پرواز جایگزین به شما پیشنهاد دهد.

استرداد آسان بلیط هواپیما در فلای تودی

اگر بلیط هواپیما خود را از فلای تودی خریداری کرده باشید و به هر دلیلی بخواهید آن را کنسل نمایید، می‌توانید عملیات مربوط به این کار را به صورت کاملاً آنلاین انجام دهید. فلای تودی برای شما شرایطی را فراهم کرده است، تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، استرداد آنلاین بلیط هواپیما انجام شود. این امکان در فلای تودی وجود دارد تا پیش از استرداد بلیط، با مشاهده هزینه‌های مربوط به کنسلی بلیط تصمیم قطعی را برای استرداد بگیرید.

شما تجربه کنسلی بلیط هواپیما داشته‌اید؟ از تجربه خودتان برای ما بگویید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سعید کشاورز

    کنسلی بلیط هواپیما بدترین اتفاقیه که واسه هر کسی که میخواد بره سفر میتونه بیفته