خبر مهم:

کد مطلب: ۷۳۹۶۹۴

چه عواملی در تعیین قیمت بلیط هواپیما اثرگذار هستند؟

چه عواملی در تعیین قیمت بلیط هواپیما اثرگذار هستند؟

قیمت بلیط هواپیما مدام در حال تغییر، افزایش و کاهش است. به همین منظور خرید بلیط هواپیما ارزان اصلا کار سختی نیست اما آیا تا به امروز به این موضوع اندیشیده‌اید که چه عواملی روی بلیط هواپیما تاثیرگذار هستند؟

قیمت بلیط هواپیما مدام در حال تغییر، افزایش و کاهش است. به همین منظور خرید بلیط هواپیما ارزان اصلا کار سختی نیست اما آیا تا به امروز به این موضوع اندیشیده‌اید که چه عواملی روی بلیط هواپیما تاثیرگذار هستند؟ احتمالا بارها برای شما هم پیش آمده که قبل از سفر به یک مقصد بلیط هواپیمای خود را چک کنید. ممکن است قیمت در لحظه‌ای که شما بررسی می‎کنید کمی متفاوت‌تر از چند ساعت بعد باشد. شاید کمی عجیب به نظر به برسد اما واقعیت همین است و قیمت پروازها به طور مستمر در حال تغییر هستند.

افراد با مشاهده چنین صحنه‌ای برایشان همیشه سوال است که در عرض چند ساعت مگر چه اتفاقی می‌افتد که قیمت بلیط هواپیما تا این حد کاهش یا افزایش پیدا می‌کند؟ البته ناگفته نماند اگر شما جزء افراد خوش‌شانس باشید مطمئنا حین خرید بلیط هواپیما، بعد از چند ساعت با کاهش قیمت روبرو خواهید شد.

چه چیزی تا این حد روی قیمت پرواز تاثیر مثبت و منفی می‌گذارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم عوامل زیادی این قیمت را تحت تاثیر قرار می‌دهد که در ادامه این مقاله قصد داریم همه آن‌ها را بیان کنیم، بنابراین با ما همراه باشید.

قیمت بلیط هواپیما تحت تاثیر چه عواملی است؟

همان‌طور که در بالا اشاره شد، عوامل بسیار زیادی قیمت پرواز را تحت تاثیر قرار می‌دهند. گاهی دلیل افزایش یا کاهش قیمت بلیط هواپیما تحت تاثیر سیاست‌های کشور مقصد است و گاهی هم دلایل جهانی مانند افزایش قیمت نفت بر قیمت سوخت تاثیر می‌گذارد و قیمت بلیط هواپیما افزایش پیدا می‌کند.

گاها افزایش یا کاهش قیمت بلیط بسته به تعداد مسافرین است. به طوری که اگر یک پرواز دارای صندلی‌های خالی باشد، قیمت بلیط آن پرواز کاهش پیدا می‌کند اما در غیر این صورت قیمت بلیط هواپیما کاملا افزایش پیدا خواهد کرد.
برخی از عوامل مهم دیگر که قیمت پروازها را کاهش یا افزایش می‌دهد به شرح زیر است:

تاثیرگذاری فصل بر قیمت بلیط هواپیما

تاثیر فصل روی قیمت بلیط هواپیما یک امر کاملا بدیهی است که اکثریت ما آن را می‌دانیم. یکی از عوامل مهم افزایش یا کاهش قیمت، فصل است.

به طور کلی اغلب مردم تمایل دارند در ایام تعطیل مانند تعطیلات تابستانه یا عید نوروز سفر کنند. ایرلاین‌ها از این فرصت طلایی به خوبی استفاده می‌کنند و برای دریافت سود بیشتر قیمت‌های خود را افزایش می‌دهند. بنابراین اگر قصد سفر دارید و نمی‌خواهید هزینه زیادی را متقبل شوید، بهتر است در ایام تعطیل سفر نکنید.

همچنین سفر به برخی کشورها یا شهرها در برخی از فصول سال به دلیل شرایط آب‌وهوایی مناسب بیشتر می‌شود. به عنوان مثال کیش در فصل بهار و پاییز بهترین آب‌وهوا را دارد یا بهترین زمان سفر به دبی زمستان است. در این شرایط قیمت بلیط هواپیما به طور شگفت‌انگیزی گران‌تر از قبل می‌شود.

تغییر قیمت بلیط هواپیما متناسب با تقاضا

7766 1

همیشه عرضه و تقاضا دو عامل مهم در قیمت‌گذاری هستند. این قاعده برای تعیین قیمت بلیط هواپیما نیز وجود دارد. عامل تقاضا رابطه مستقیم با تاثیر فصل بر قیمت‌گذاری بلیط دارد. زیرا در فصول مناسب سال و همچنین تعطیلات تقاضای سفر شدت پیدا می‌کند. به همین منظور ایرلاین‌ها به دلیل تقاضای زیاد و تعداد مسافرین بیشتر، قیمت پروازهای خود را افزایش می‌دهند تا سود بیشتری دریافت کنند.

کاهش قیمت پروازها با وجود رقابت بیشتر

ایرلاین‌ها و شرکت‌های مسافربری همیشه با یکدیگر رقابت دارند. بنابراین شما می‌توانید از رقابت آن‌ها استفاده کنید و بلیط ارزان‌قیمت‌تری را برای سفر خود بخرید. زمانی که چندین شرکت هواپیمایی بر سر یک مسیر خاص در حال رقابت هستند شما بلیط آن مقصد را با کمی بررسی بیشتر قطعا ارزان‌تر دریافت می‎کنید.

به عنوان مثال تصور کنید یک شرکت هواپیمایی خاص، پروازی را برای یک مقصد خاص تعیین می‌کند. سایر شرکت‌های رقیب برای جلب نظر مشتری‌ها و پیروز شدن در رقابت با شرکت هواپیمایی اولیه مجبور به کاهش قیمت هستند. بنابراین شما با کمی جستجوی بیشتر بلیط ارزان‌تری را خریداری می‌کنید که در این صورت سود بیشتری نیز خواهید کرد.

به عنوان مثال برای بررسی قیمت بلیط می‌توانید از وبسایت‌های pateh.com، Alibaba.ir، flytoday.ir و flightio.com استفاده کنید.

زمان پرواز و اثرگذاری آن روی قیمت بلیط هواپیما

ما در ابتدای این مقاله سعی بر آن داشتیم که شما را با دو عامل مهم یعنی فصل و سطح تقاضای مسافران آشنا کنیم. اما شرکت‌های مسافربری و هواپیمایی و ایرلاین‌ها کمی دقیق‌تر عمل می‌کنند. روز و ساعت سفر شما روز قیمت بلیط هواپیما تاثیرگذار خواهد بود.
شاید تا به امروز به این عامل تاثیرگذار بی‌توجه بودید.

اما روز انتخابی شما تاثیر مستقیم بر قیمت بلیط دارد. به عنوان مثال پروازهایی که با تعطیلات آخر هفته مصادف می‌شوند، طبیعتا قیمت بالاتری خواهند داشت. این در حالی است که حتی ساعت می‌تواند در قیمت نهایی تفاوت ایجاد کند. به خصوص در مسیرهایی که رقابت زیادی بین شرکت‌های هواپیمایی وجود دارد. ساعت دقیقی را نمی‌توان بیان کرد که در آن بلیط ارزان یا گران باشد.

یادداشت پایانی

همان‌طور که در این مطلب مطالعه کردید، عوامل زیادی روی قیمت بلیط هواپیما تاثیرگذار است. با توجه به نوع نیاز و ضروری بودن سفر خود می‌توانید یک زمان مناسب را برای خود انتخاب کنید. در این صورت هزینه سفرتان قطعا کمتر خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.