کد مطلب: ۵۸۸۱۵۲

میرکاظمی مطرح کرد:

جزئیات افزایش حقوق در سال ۱۴۰۱ / حداکثر افزایش ۳۰ درصد

جزئیات افزایش حقوق در سال ۱۴۰۱ / حداکثر افزایش ۳۰ درصد

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه ما به هیچ عنوان برنامه‌ای برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در بودجه ۱۴۰۱ نخواهیم داشت، گفت: در سال آینده افزایش حقوق به صورت پلکانی انجام خواهد شد و حقوق‌های پایین ممکن است تا بالای ۳۰ درصد نیز افزایش یابد اما کسانی که چندین بار افزایش حقوق داشته‌اند کمترین درصد رشد را خواهند داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آنطور که رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد در سال آینده افزایش حقوق کارکنان پلکانی و احتمالا از ۱۰ تا بالای ۳۰ درصد خواهد بود.

در بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۱ دستگاه‌های دولتی مکلف شدند میزان افزایش حقوق کارکنان را به طور متوسط ۱۰ درصد در نظر بگیرند که اعلام این میزان با توجه به شرایط تورمی با واکنش‌هایی از جمله برخی نمایندگان مجلس همراه بود.

اما این‌که جریان افزایش حقوق کارکنان در سال آینده به چه صورتی است، در حاشیه مراسم تودیع و معارفه رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی از میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه مورد سوال قرار گرفت و وی توضیحاتی ارائه کرد.

نمی شود بخاطر کارکنان تمام مردم در سختی باشند

میرکاظمی با بیان این‌که در سال آینده افزایش حقوق به صورت پلکانی انجام خواهد شد، اظهار کرد: بر این اساس تلاش بر این است که حداقل افزایش اعمال شده ولی حقوق‌های پایین ممکن است تا بالای ۳۰ درصد نیز افزایش یابد اما کسانی که چندین بار افزایش حقوق داشته‌اند کمترین درصد رشد را خواهند داشت، بنابراین افزایش حقوق برای تمامی کارکنان یکسان نیست.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر در یک چرخه منفی حقوق قرار گرفته‌ایم، یادآور شد: اکنون به طور مرتب تورم ایجاد می‌شود و به دنبال آن حقوق‌ها افزایش پیدا می‌کنند که برای تامین منابع آن خلق پول شده و به دنبال این جریان با افزایش پایه پولی و افزایش نقدینگی تورم رشد می‌کند به عبارتی ۲۰ درصد افزایش حقوق برای کارکنان اعمال می‌کنیم، ولی تورم برای عموم مردم ایجاد می‌شود. دولت به سمتی حرکت خواهد کرد که خلق پول صورت نگرفته و به این صورت نباشد که برای پرداخت حقوق کارکنان که سهم محدودی در جامعه دارند تبعات و تورم آن کل مردم را تحت فشار قرار دهد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر بهم ریختگی بالایی در وضعیت حقوق وجود دارد به طوری که مصوباتی را گرفته‌اند که افزایش بالای حقوق را برای برخی کارکنان ایجاد می‌کند، اما مثلا جوان تحصیلکرده‌ای که تازه وارد سیستم می‌شود حقوق پایینی دارد، اما برنامه ما این است تا سه سال آینده بتوانیم شرایط را تغییر دهیم.

در بودجه ۱۴۰۱ از منابع صندوق استفاده نخواهد شد

اما در ادامه رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر استفاده دولت در بودجه سال جاری و بودجه سال ۱۴۰۱ از منابع صندوق توسعه ملی توضیح داد: ما به هیچ عنوان برنامه‌ای برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در بودجه سال آینده نخواهیم داشت و به سمت خلق پول نمی‌رویم حتی این موضوع را در بخشنامه نیز تاکید کرده‌ایم. استفاده دولت از منابع صندوق توسعه ملی بودجه‌ای نخواهد بود مگر برای پیشرانی اقتصاد و پروژه‌های بخش خصوصی و ایجاد زیرساخت در توسعه کشور.

میرکاظمی با بیان این‌که در بودجه امسال از منابع صندوق توسعه ملی استفاده شده است، یادآور شد: این نیز براساس مصوبه قانون بودجه و مجوز صادره از مازاد ۲۰ درصد بوده که در نیمه اول سال استفاده شد و احتمالا در نیمه دوم سال نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به این‌که نگاه دولت قبل این بود که همانطور که پول وارد صندوق می‌شود در فشارهای اقتصادی و تنگناها نیز از آن استفاده کند، اظهار کرد: بر این اساس برداشت‌هایی از منابع صندوق صورت گرفته که در برخی موارد مانند مهار آب‌های مرزی اقدام پسندیده بود ولی در مواردی براساس ضروریات دولت صورت گرفته که تا حد ممکن سعی می‌شود اینگونه از منابع صندوق استفاده نکنیم هر چند منابعی که با مجوز رهبری برداشت شده به صورت تسهیلات است و باید بعد از بررسی و محاسبات صورت گرفته به صندوق بازگردد.

منبع: ایسنا

آخرین اخبار حوزه اقتصاد کلان را در صفحه اقتصادکلان تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مهدی

    سلام مکه چند نفر بیمه نیستن اگر کسانیکه به نرخ روز درآمد دارن یا آقا زاده ها رو کم کنید آمار نشون میده آدمهای کمی هستن بیمه نیستن پس اکثریت باید فدای چی بشن یا که قربانی افراد پولدار جامعه به خدا با بچه صحبت نمیگنید قشر بیمه شونده از دکتر داره تا کارگر فقط شما نیستید که سواد دارید ممنون

  • ساراشیرمحمدی

    سلام. وقتی بخیر من میدونم واریزی پدرم کمه اما. من با۵۵۴۰۰۰٫ واقعا. چی کنم تو این گرونی. نه سرپرستی دارم ی دختر. تنها مریض با ی چشم. مستاجر. بازم بگم به فکر. مردم باشید

  • ساراشیرمحمدی

    به فکر. بیمه روستاییان هم باشید میاین روستاست. هر چی ریختیم بی عدالتی. تا کی

  • ساراشیرمحمدی

    به فکر. بیمه روستاییان هم باشیدمیگین روستاست.چه حالیشون هر چی ریختیم بی عدالتی. تا کی حقوق تامین اجتماعی. روز. بهروززیاد بشه من نه سرپرستی. دارم بامریضی تومور مغزی. با ی. چشم نمی تونم ی دکتر ساده برم به داد برسید. دروغ پشت. دروغ نگید

  • ناشناس

    فقط. اینو بگم روستاییان. هم ادمای این کشورن به فکر. حق وحقوق. روستاییان هم باشید.

  • ناشناس

    سلام. برای. این حقوق. روستاییان و عشایر. یک کاری بکنید روستا هم حق زندگی کردن. داره نه فقط. بازنشسته. تامین اجتماعی. این واقعا ظلمه. یک عده ر با حقوق. زیر ۱۰۰۰۰۰۰٫ ی. عده. با حقوق. بالا

  • ناشناس

    سلام. وقت بخیر. آقای. میر کاظمی. من که باحقوق. ۵۵۴۰۰۰٫ روستاییان. دارم بدبختی می کشم بدون سرپرست. ی. چشم. مستاجر. این سوالو دارم حقوق. من پول تو جیبی بچه ها. تونم هست؟ رحم. داشته باشید. رسیدگی. کنید شعار. ندید

  • ناشناس

    سلام. این همه وقت. میذاریم. سوال می کنیم جواب. بدید

  • مستمری بگیر

    آقای میر کاظمی پس مستمری بگیران تامین اجتمایی آدم نیستند.به قول خودتان پارسال همسان سازی درست انجام نشد و آقای ریسی یکی از شعارهایش همسانسازی بود بازم فقط حرف

  • ناشناس

    اگر حقوق دارندگان مدارک تحصیلی پایین وخدماتی بناحق پایین است گناه آنانی نیست که تحصیلات عالیه دارند و طبعا درگروه هاوطبقات شغلی بالاتری قرار دارند !این عادلانه نیست که برای گروهی ۱۰درصدوگروه دیگری ۳۰درصد افزایش درنظربگیرن که عین ظلم هست ! آیایک دیپلمه میتواندجای یک ارشدودکترا کار کند؟ مگر مدارک کارشناس وارشدودکترا براحتی ومفت بدست آمده است زحمت کشیده ایم ، هزینه کرده ایم ماهم میتوانستیم بجای تحصیل وقت مان صرف توسعه یک شغل آزاد بکنیم که اگرمیکردیم مطمئنا استعداد رشد دراقتصادآشفته کشور را داشتیم واکنون هیچ نیازی به چندرغازحقوق صدقه ای دولت هم نداشتیم منتهی مابخاطر ارزشی و احترامی که برای شغل مان وتحصیلات عالیه داشتیم خواستیم هم برای جامعه مفیدباشیم و عزت واحترام مان حفظ شوداکنون گویاعده ای عَلم دشمنی با دارندگان مدارک تحصیلی بالا را بدست گرفته وقصدجان ومال و عزت مان را دارند! اگر خیلی اهل عدالت هستید ابتدا حقوق پایه را متناسب باگروه وطبقه شغلی متناسب با وضع موجود ( تورم وگرانی) که نتیجه سوء مدیریت وناکار آمدی دولتهاست افزایش دهید ، مامخالف گرفتن حقوق خوب وآبرومندانه آن همکار زحمتکش خدماتی ودفتری دیپلمه وسیکل و….نیستیم ولی این درست نیست جایگاه هارا برهم بزنیدچگونه است دولت خدمات خودرا متناسب با فوب منطقه ( بقیمت دلار) ارائه میدهدولی حقوق را به ریال پرداخت میکند؟ فوب حقوق در منطقه چندهزار دلاراست؟ آیا حقوق معلم ارشد۲۹ سال سابقه به یکهزار دلار میرسد؟ این رویه شترمرغی درست نیست که بوقت تخمگذاری ادعای شتربودن کنیدوبوقت بار بری ادعا مرغ بودن! این یک بام ودوهوارابرای همیشه ریشه کن کنید! آیا این شایسته وزیبنده کشور ثروتمندی مثل ایران هست که معلمانش برای تامین معاش خودبه مشاغل دوم وسومی چون کاردرآژانس ومسافرکشی و بنایی و….روی بیارند! مگر معلمی شغل انبیا نیست ؟ حفظ کرامت معلمان حفظ کرامت انبیانیست؟ اصلا چرا به قانون تمکین نمیکنید؟ مگر قانون نمیگوید افزایش حقوق متناسب و اندازه تورم ! با اینکه تورم سه رقمی داریم ولی همان دورقمی که خودتان اقرار دارید (۴۲درصد) !پس چرا ۱۰ درصد؟ ۳۲درصدرا چگونه جبران میکنید؟ تازه اگر بتوانید جلوی تورم رابگیرید که ظاهرا نمیتوانیدازروزیکه دولت شما شروع بکارکرد تخم مرغ ۸۰۰ تومان بود الان شده ۱۷۰۰تا ۲۰۰۰ت درشهرستان هاگوشت ۹۰تا۱۱۰ تومان بود رسیده ۱۷۰ تا ۱۹۰ تومان! وووو آیا این تورم ۴۲درصداست یا ۷۰تا ۸۰ درصد؟ بگذریم که خیلی اقلام بیش ازاین متورم شده اند مثلا سیب زمینی وگوجه ۵۰۰۰ تومان رسیده به ۱۵۰۰۰ تومان تومان! ۳۰۰درصد” !این تورم وآن افزایش ح ۱۰ درصدی چه پاسخ وتوجیهی دارد؟ البته اگر اهل پاسخگویی باشید!!!