کد مطلب: ۴۰۳۵۶۶

صالح آبادی تشریح کرد:

جزئیات جدید از عملیات بازار باز

جزئیات جدید از عملیات بازار باز

مدیرعامل بانک توسعه صادرات گفت: با اجرایی شدن بخشنامه بازار باز بخش مهمی از مطالبات بانک‌ها از دولت وصول می‌شود ضمن آنکه این اوراق قابل معامله در بازار بورس است و به طور کلی این بخشنامه به روابط بانک‌ها و دولت نظم می‌دهد و به قول معروف حساب کتاب بانک با دولت مشخص می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، علی صالح آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات در خصوص بخشنامه بازار باز و انتشار اوراق بدهی گفت: با اجرایی شدن این بخشنامه بخش مهمی از مطالبات بانک‌ها از دولت وصول می‌شود ضمن آنکه این اوراق قابل معامله در بازار بورس است و هر زمان که دولت نیاز داشته باشه می‌تواند با تضامین لازم و به شرطی که در بودجه مشخص شود که در چه سالی و به چه شکلی قرار است بازپرداخت صورت بگیرد از این اوراق استفاده کند. به طور کلی این بخشنامه به روابط بانک‌ها و دولت نظم می‌دهد و به قول معروف حساب کتاب بانک با دولت مشخص می‌شود.

وی در خصوص بازار متشکل ارزی گفت: به نظر من وجود چنین بازاری لازم است که با عملی شدن این بازار خریداران و فروشندگان در یک بازار منظم و متشکل می‌توانند عرضه و تقاضا ارزهای مختلف را انجام دهند بانک مرکزی هم به عنوان ناظر و بازار گردان می‌تواند نقش موثری در این بازار ایفا کند.

صالح آبادی ادامه داد: در حال حاضر معاملات ارزی ما به شکل سامانه‌ای و بازار بورسی نیست و کار به شکل سنتی و تلفنی انجام می‌شود حال اگر این روند در سامانه‌ای شبیه بورس صورت بگیرد خریداران و فروشندگان می‌توانند در هر لحظه بازار را رصد کنند و بانک مرکزی به عنوان بازارگردان می‌تواند نظارت داشته باشد و در مواقع لزوم که نیاز است، جانب تقاضا تقویت شود به عنوان خریدار وارد شود و در مقابل اگر قرار است جانب عرضه را بگیرد به عنوان تامین کننده وارد شود و بازار را به ثبات برسانند.

وی تصریح کرد: البته مدت زیادی است که بازار ارز از ثبات خوبی بهره می‌برد و صادرکنندگان و فعالان اقتصادی می‌توانند به این بازار اتکا کنند اما ایجاد چنین بازاری در بلندمدت به شکل کاملا نظام‌مند می‌تواند به مدیریت کسب و کار فعالان اقتصادی کمک کند. البته اگر تاخیری هم در تشکیل بازار متشکل ارزی ایجاد شود مشکلی به وجود نمی‌آید زیرا بازار ثبات لازم را دارد و این یک برنامه میان مدت است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در خصوص نقش این بانک در شرایط تحریم و نحوه خدمات رسانی آن گفت: این بانک با وجود قطع سیستم سوئیفت با روش‌های مختص به خود، خدمات ارزی را به صادرکنندگان و وارد کنندگان می‌دهد، هر چند محدودیت‌ها و مشکلاتی وجود دارد ولی به هر حال کار انجام می‌شود.

وی در خصوص افزایش سرمایه این بانک گفت: با توجه به افزایش نرخ ارز، افزایش سرمایه بانک یک ضرورت است و ما این درخواست را به مجمع دادیم هر چند در دو سال گذشته از محل تبصره 35 حدود هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه داشتیم.

منبع: ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.