کد مطلب: ۷۴۰۴۰۱

جزئیات رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۱

جزئیات رشد اقتصادی در سال 1401

جدیدترین اطلاعات اعلام شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد نرخ رشد اقتصادی در بخش صنعت نفت بیشترین پیشرفت را در ابتدای سال 1401 داشته است. 

به گزارش تجارت‌نیوز ، جدیدترین اطلاعات اعلام شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد نرخ رشد اقتصادی در بخش صنعت نفت بیشترین پیشرفت را در ابتدای سال 1401 داشته است.

تابستان سال ۱۴۰۱، رشد بخش صنعت ۸.۷ درصد، نفت ۱۰.۴ درصد، معدن ۷.۳ درصد، کشاورزی ۰.۸ درصد و خدمات ۲.۴ درصد بوده است.
سید احسان خاندوزی صبح امروز در نشست خبری جزئیات رشد اقتصادی فصل بهار، تابستان و ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۱ را اعلام کرد.

طبق توضیحات وی که اطلاعات آن براساس گزارش بانک مرکزی ارائه شد، رشد اقتصادی ایران در فصل بهار به ۲.۳ درصد و در فصل تابستان به ۳.۶ درصد رسیده است. این در حالی ست که نرخ رشد اقتصادی در تابستان سال ۱۴۰۰، یک درصد بوده است.

یکی از نکات حائز اهمیت در این آمارها، افزایش قابل توجه رشد بخش صنعت، معدن و نفت در فصل تابستان است. در تابستان سال گذشته رشد بخش صنعت منفی ۱.۵ درصد بوده، اما در تابستان سال جاری به ۸.۷ درصد افزایش یافته است.

همچنین بخش معدن رشد ۷.۳ درصدی و بخش نفت رشد ۱۰.۴ درصدی را در این فصل به دست آورده است. رشد بخش نفت در تابستان سال گذشته ۵.۴ درصد بوده است.

رشد بخش کشاورزی هم از منفی ۲.۴ درصد در تابستان سال گذشته به ۰.۸ درصد در تابستان امسال رسیده است. رشد پایین بخش کشاورزی به دلیل تکرار دومین خشکسالی متوالی بوده است.

بخش خدمات در بهار ۲.۸ درصد و در تابستان امسال ۲.۴ درصد رشد داشته است. مجموع رشد بخش خدمات در ۶ ماه اول امسال ۲.۶ درصد محاسبه شده است.

گفتنی است افزایش رشد اقتصادی کشور در فصل تابستان با پیشرانی بخش‌های صنعت، معدن و نفت نشان دهنده به حرکت درآمدن چرخ تولید کشور در این فصل است. با توجه به گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس از رشد تولید در صنایع بورسی در ماه‌های مهر و آبان، امید است این روند رو به رشد در فصل پاییز هم ادامه داشته باشد.

منبع: ایبنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.