خبر مهم:

کد مطلب: ۷۱۶۷۴۵

طرح دوفوریتی مجلس برای رفع ناترازی گاز

طرح دوفوریتی مجلس برای رفع ناترازی گاز

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: ناترازی تولید و مصرف گاز تاثیر مخربی بر تولید، صنعت و صادرات دارد؛ به این خاطر طرح دوفوریتی تشکیل سازمان بهینه‌سازی مصرف انرژی به مجلس می‌آید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از ارائه طرحی دو فوریتی از سوی این کمیسیون در هفته های آتی به منظور تشکیل سازمان بهینه سازی مصرف انرژی ذیل معاونت ریاست جمهوری به منظور انجام اقداماتی موثرتر در این حوزه خبر داد.

به نقل از ایسنا، فریدون حسنوند با اشاره به وضعیت ناترازی گاز در سطح کشور درباره اقداماتی که باید صورت گیرد، بیان کرد: ناترازی تولید و مصرف گاز، تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم در حوزه تولید، اشتغال و صادرات کشور داشته و از طرفی در حوزه تامین برق مصارف خانگی و هم تامین خوراک نیروگاه ها این ناترازی تاثیر منفی بر جای می گذارد.

وی با بیان اینکه خوراک نیروگاه های سیکل ترکیبی کشور موضوع حائز اهمیتی است، گفت: اگر این خوراک تامین نشود یا باید نیروگاه را از رده خارج کرده و خاموش کنیم یا اینکه از سوخت مایع مازوت استفاده کنیم که مشکلات زیست محیطی و اعتراضات مردمی را به دنبال دارد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: ناترازی در آینده به صنعت لطمه زیادی وارد می کند چراکه در دوران خاموشی، بسیاری از کارخانجات کشور به صورت الزام و اجبار در جدول خاموشی قرار می‌گیرند. بخشی از مشکلاتی که این روزها در صنعت فولاد، پتروشیمی ها و سایر صنایع داریم به این موضوع باز می گردد.

حسنوند گفت: ما در سال گذشته حدود ۱۹۳ میلیون مترمکعب ناترازی در حوزه گاز داشتیم که این ناترازی در سال آینده ۸ درصد افزایش خواهد یافت. ادامه این روند می تواند فاصله زیادی بین تولید و مصرف در سطح کشور ایجاد کند.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمیسیون انرژی گزارشی در خصوص ناترازی گاز در سطح کشور تهیه کرد که در صحن مجلس نیز قرائت شد، تصریح کرد: بحث ناترازی گاز در جلسه سران قوا مطرح شده است و در جلسه مشترک بین دولت و مجلس نیز این مسئله به صورت جدی طرح شد.

رئیس کمیسیون انرژی گفت: ما سعی کردیم تمام ذهن مسئولان نظام را به این موضوع معطوف کنیم تا در برنامه هفتم توسعه و در لایحه بودجه سنواتی نسبت به تامین منابع مالی برای مواجهه با چالش ناترازی اقدام کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: پیشنهاد ما این است که ۵ درصد از درآمدهای نفتی کشور برای تامین زیرساخت های کشور اختصاص یابد. از سوی دیگر سهم ۳۰ درصدی از صندوق توسعه ملی برای مواجهه با این چالش پیشنهاد داده شده است. این منابع برای تامین زیرساخت ها و رفع ناترازی پیش بینی شده است.

حسنوند گفت: از سوی دیگر در خصوص اصلاح ساختار مدیریت مصرف نیز بحث هایی در حال انجام است. کمیسیون انرژی به دنبال این است که در قالب طرحی دو فوریتی سازمان بهینه سازی را ذیل معاونت ریاست جمهوری راه اندازی کنیم تا شاهد اقداماتی موثر برای مدیریت مصرف انرژی باشیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.