کد مطلب: ۴۶۹۰۶۳

همتی مطرح کرد:

اعلام جزئیات پیش فروش نفت / فروش قطعی و تحویل ۲ ساله

اعلام جزئیات پیش فروش نفت / فروش قطعی و تحویل 2 ساله

رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد: طرح فروش اوراق ریالی سلف نفتی که عملاً فروش قطعی می‌باشد و تحویل آن دو سال دیگر خواهد بود، دو ویژگی دارد که انتظارات تورمی را مدیریت می‌کند و نسبت به اوراق قرضه کم هزینه‌تر و قابل مدیریت تر است، همزمان سود بیشتری نیز برای دارنده این اوراق دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در تازه‌ترین یادداشت اینستاگرامی خود با موضوع مدیریت نقدینگی نوشت: مدیریت بازار ارز و پول و نهایتا کنترل تورم، درشرایط اقتصادی امروز، وظیفه اصلی بانک مرکزی است. کسری بودجه دولت، بخاطر تحریم صادرات نفت، یک واقعیت است و «تامین مالی سالم» این کسری، بدون استقراض از بانک مرکزی، نیز، یک ضرورت. تامین مالی سالم کسری بودجه دولت، چهار راه حل بیشتر ندارد: کاهش هزینه‌ها - افزایش درآمدهای مالیاتی- فروش سهام و اموال دولت- انتشار اوراق بدهی یاپیش فروش کالاهایی نظیر نفت، درشرایط تحریمی.

ظرفیت افزایش درآمد مالیاتی وکاهش هزینه برای دولت و مجلس درسال جاری ، با عنایت به کرونا، مشخص و محدود است. فروش سهام باهمه موانع درحال انجام است و اوراق بدهی نیز، تاکنون ۵۲ هزارمیلیارد تومان فروش رفته است.

طرح فروش اوراق ریالی سلف نفتی که عملاً فروش قطعی می‌باشد و تحویل آن دو سال دیگر خواهد بود، دو ویژگی دارد: ۱- انتظارات تورمی را مدیریت می‌کند.۲- نسبت به اوراق قرضه کم هزینه‌تر و قابل مدیریت تر است، همزمان سود بیشتری نیز برای دارنده این اوراق دارد. البته، واضح است که برای موفقیت این طرح، توافق تمام ارکان نظام و با تکیه بر نظرات دقیق کارشناسان، ضروری است.

انتشار هر گونه اوراق، روش تجربه شده در همه دنیابرای هموارسازی هزینه‌های دولت و کاهش نوسانات اقتصاد کلان است و بحث‌هایی مانند آینده فروشی یا بدهکاری دولت‌های آینده، چندان با ادبیات اقتصادی همخوانی ندارد. دولت‌ها همواره با سیاست‌های مالی در اقتصاد حضور دارند. در هر صورت، اگر با منابع ۴ گانه بالا، کسری بودجه تامین نشود، استقراض از بانک مرکزی، حتی اگر غیرمستقیم باشد، رشد بیشتر نقدینگی و تورم در سال‌های آتی و متضرر شدن مردم در آینده خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    امکان نداره بخرم. وضعیت بورس دستوریشون ببینید

  • محمد

    سلام دوستان
    هرکس کارگزاری آگاه داره،لطفا بره توی باشگاه مشتریان کارگزاری آگاه در قسمت معرفی معرف میتونید کد GH1471 را بزنید و از ۱۵ درصد تخفیف در کارمزد معاملات برخوردار بشین.و هم ۴۰۰ امتیاز جایزه بگیرید.
    ممنون

  • علی علوی

    یعنی دولت بعدی رو داره از همین الان بدبخت میکنه

  • ناشناس

    دیگه گول نمیخوریم. حمایتتون از بورس رو دیدیم. سرمایه مون به باد رفت

  • ناشناس

    اگر تا دو سال دیگر انشاالله نفت کشور وارد بازار جهانی شود همان‌موقع قیمت جهانی نفت ریزش میکند بعد آن آقایان مسئول کابینه بعدی چگونه تعهدات مسئول ماقبل خودرا را در سررسید فروش پته پیت نفتی اجرا میکنند شاید پس از دو سال همه با هم فروشنده بودند آنوقت چی؟

  • ....

    فکر میکنم متوجه شدید مردم دیگه گول نمیخورند

  • ناشناس

    الان نفت ۴۰ دلار کارشناسان تا دو سال دیگر بین ۴۰ تا ۶۰ دلار برآورد میکنند مازاد نفت ۳ میلیون باعث کاهش به ۲۰ دلار شد اگر تا دوسال دیگر نفت ایران مثلا ۵ میلیون وارد بازار شود با افزایش عرضه اگر قیمت۶۰ دلار شده باشد اینبار هم به ۲۰ یا حداکثر ۳۰ دلار میرسد یعنی ۱۰ دلارکمتر از امروز. بعد میگویند ضرر داشته اگر تازه به تعهد خود عمل کنند با هزار منت ۱۸ درصد صذقه بدهند که آنموقع شاید از سود بانک هم کمتر باشد

  • محمد

    چرا هزینه دولت بی مصرف را کاهش نمی دهید ؟!!

  • ناشناس

    تنها راه گشایش اقتصادی صلح و دوستی هست دست از دشمنی و لجبازی بردارید با کشورهای دیگه دوست باشید ودست به دست هم بدین تا موفق بشین

  • خوشبخت

    من موندم چی بگم، تا اونجا که می دونم نفت ملی شده یعنی مال همه هست، حالا این مال همه رو دولت می خواد به خود مردم دو لا پنجلا بفروشه و حواله بده به چراغ نفتی چیزی رو که نمی تونه تو بازار جهانی بفروشه. بخدا شما ش رو هم درست می دید